part 18

1 0 0
                                    

**Chapter: Rindu yang Tak Tertahan**

---

**Scene:** Petang di rumah, Thariq sedang bersiap sedia untuk misi yang akan berlangsung beberapa hari. Dia kelihatan sibuk dengan kelengkapan tugasnya, sementara Jihaa duduk di sofa, memikirkan sesuatu yang sudah lama bermain di fikirannya.

Jihaa menarik nafas dalam, cuba menyusun kata-kata sebelum memandang ke arah Thariq yang sedang bersiap. "Sayang, saya nak balik kampung beberapa hari. Dah lama sangat tak jenguk keluarga kat sana."

Thariq terhenti sejenak, pandangannya tajam ke arah Jihaa. "Balik kampung? Sekarang?" Nada suaranya ada sedikit kerisauan.

Jihaa mengangguk, cuba meyakinkan. "Ya, saya rasa dah sampai masa untuk balik. Lagipun, takde apa yang perlu dirisaukan. Saya boleh jaga diri saya sendiri."

Thariq meletakkan segala kelengkapan misinya ke tepi dan duduk di sebelah Jihaa, menghela nafas panjang. "Saya tak rasa ni waktu yang sesuai, sayang. Saya tak boleh temankan awak, dan saya tak boleh biarkan awak pergi sorang-sorang. Banyak bahaya yang kita tak boleh jangka."

Jihaa mengangkat bahu, memandang Thariq dengan lembut. "Saya tahu awak risau, tapi saya ni pun bukannya lemah. Lagipun, saya ada urusan dengan kerajaan kat sana. Saya tak boleh elak selama-lamanya."

Thariq mengeluh dan menggeleng. "Saya tetap tak setuju. Awak tahu keadaan sekarang tak stabil. Mafia lain mungkin dah dapat kesan pergerakan kita. Kalau apa-apa jadi kat awak, saya takkan maafkan diri saya."

**Scene:** Jihaa cuba memujuk, tapi Thariq tetap tegas dengan keputusannya. Selepas berbincang lebih lama, Jihaa akhirnya mengalah untuk seketika, tetapi di dalam hatinya dia masih bertekad nak balik kampung.

Thariq pula terus menjalani misinya, tetapi fikirannya tetap melayang kepada Jihaa. Rindu yang semakin menyesakkan dada membuatkan dia sukar untuk fokus. Setiap kali ada masa terluang, dia memeriksa telefon, melihat kalau-kalau Jihaa menghubunginya. Namun, tiada satu pun mesej dari Jihaa.

**Scene:** Di dalam khemah operasi, Thariq duduk termenung. Tiba-tiba, fikirannya dipenuhi dengan bayangan Jihaa—senyumannya, suaranya, setiap momen indah mereka bersama. Rindunya sudah tidak tertahan lagi.

“Tak guna,” Thariq berbisik sendiri sambil bangun dan mencapai jaketnya. Dia pandang kiri kanan, memastikan tiada siapa yang melihatnya. Dia tahu misi ini penting, tapi perasaannya lebih kuat. Dia harus cari Jihaa.

Dengan langkah cepat, Thariq menyelinap keluar dari kem dan memacu motornya, tanpa memberitahu sesiapapun. Fikirannya hanya satu—untuk berjumpa Jihaa, walaupun dia terpaksa melanggar peraturan.

---

**Scene:** Malam itu, Jihaa berada di rumah keluarganya di kampung. Dia baru selesai makan malam bersama keluarganya dan sedang berehat di bilik. Tiba-tiba, dia terdengar deru enjin motor yang sangat dikenali menghampiri halaman rumah.

“Thariq?” bisik Jihaa perlahan, bingung. Dia melangkah ke tingkap dan mengintai. Tak mungkin… Dia sepatutnya masih dalam misi.

Thariq muncul dari balik bayang-bayang, dengan langkah cepat menuju ke pintu depan. Jihaa segera membuka pintu dan memandangnya dengan wajah terkejut. "Awak buat apa kat sini? Bukannya awak tengah ada misi?"

Thariq, tanpa berkata apa-apa, terus melangkah ke arahnya dan memeluk Jihaa erat-erat. “Saya tak boleh tahan lagi. Saya rindu sangat kat awak. Fikiran saya tak boleh fokus kat apa-apa selain awak.”

Jihaa cuba menolak sedikit, walaupun hatinya tersentuh dengan tindakan Thariq. "Tapi awak tak boleh tinggalkan misi macam tu je. Kalau orang atas tahu..."

Thariq memotong kata-katanya. “Saya tak peduli. Awak lebih penting. Kalau ada apa-apa jadi kat awak waktu saya takde, saya takkan maafkan diri saya.”

Jihaa akhirnya melepaskan keluhan kecil, membiarkan dirinya terlarut dalam pelukan Thariq. “Saya tak sangka awak akan buat macam ni. Awak patut fikir dulu sebelum buat keputusan impulsif macam ni.”

Thariq tersenyum kecil, mencium dahi Jihaa. "Bila melibatkan awak, saya memang susah nak fikir rasional. Saya cuma tak boleh biarkan awak jauh dari saya, terutamanya sekarang."

Jihaa mendongak, menatap mata Thariq. “Awak terlalu risau. Saya tahu saya boleh jaga diri saya.”

Thariq mengelus pipi Jihaa, matanya penuh kasih. "Bukan soal awak tak boleh jaga diri, sayang. Saya tahu awak kuat. Tapi saya tak boleh elak dari rasa takut kalau-kalau sesuatu terjadi kat awak."

**Scene:** Malam itu mereka duduk bersama di beranda rumah, berbicara tentang masa depan mereka sambil menikmati angin malam kampung yang tenang. Walaupun Jihaa masih bimbang tentang risiko yang mereka hadapi, dia tidak dapat menafikan rasa lega dan gembira melihat Thariq begitu menghargai hubungan mereka.

---

Namun, jauh di sudut lain dunia, misi Thariq yang ditinggalkan tanpa pemberitahuan mula menunjukkan kesan. Orang atasannya mula mencari dia, dan di dunia mafia pula, musuh-musuh mereka mendapat angin bahawa Jihaa dan Thariq kini berada di kampung. Musuh yang menunggu masa untuk bertindak...

Konflik bakal menghampiri, dan masa depan mereka berdua sekali lagi akan diuji.

---

**Scene berikut:** Tindakan Thariq meninggalkan misi tanpa izin akan mula membangkitkan konflik dalam pasukannya. Pada masa yang sama, ancaman baru dari musuh-musuh mafia mula menghampiri.

secret Where stories live. Discover now