**Chapter: Pembelajaran dan Kesedihan**
---
**Scene:** Dua tahun telah berlalu sejak peristiwa hari pertabalan dan ancaman yang menimpa Jihaa dan keluarganya. Theez Ridzhan kini sudah membesar menjadi seorang budak kecil yang ceria dan penuh tenaga. Walaupun masih muda, Thariq telah mula mengajarnya kemahiran pertahanan diri sebagai persediaan untuk masa depan. Jihaa, walaupun penuh kasih sayang kepada anaknya, merasakan kekangan dalam melatihnya sendiri. Dia lebih suka mengawasi dari jauh, membiarkan Thariq yang menjadi jurulatih utama.
Di dalam bilik latihan istana, Thariq sedang menunjukkan beberapa teknik pertahanan kepada Theez, yang menunjukkan minat dan kecerdasan dalam mempelajari kemahiran baru.
"Ini adalah teknik yang sangat penting, Theez. Bila awak belajar bagaimana untuk melindungi diri, awak juga belajar bagaimana untuk menjaga orang lain yang awak sayang," Thariq menerangkan sambil mempraktikkan langkah-langkah pertahanan.
Theez memandang ayahnya dengan penuh perhatian, cuba meniru setiap pergerakan dengan semangat.
---
**Scene:** Di luar bilik latihan, Jihaa duduk di beranda dengan mata yang penuh dengan keprihatinan. Dia memerhatikan Thariq dan Theez dari jauh, hati ibu yang penuh kasih sayang terasa berat setiap kali melihat anaknya berlatih keras.
"Nia," Jihaa memanggil PA setianya, "adakah ini memang keputusan yang betul? Saya tahu Thariq lebih mahir dalam latihan ini, tetapi saya masih rasa risau tentang cara saya harus mengendalikan perkara ini."
Nia tersenyum lembut. "Queen, awak ada hak untuk risau, tetapi lihat bagaimana Theez bersikap positif dalam latihan ini. Thariq juga melakukan yang terbaik untuk memastikan latihan ini sesuai dengan usianya. Awak sendiri tahu betapa pentingnya kemahiran ini untuk masa depan Theez."
Jihaa mengangguk perlahan, tetapi wajahnya masih menampakkan rasa bimbang. "Saya hanya tak mahu anak saya merasakan tekanan yang sama yang saya alami. Saya mahu dia membesar dengan rasa selamat dan bahagia."
---
**Scene:** Petang itu, selepas sesi latihan, Thariq dan Theez duduk berdua, dengan Thariq mengeluarkan mainan kegemaran Theez untuk bermain. Jihaa, yang masih dalam keraguan, akhirnya mendekati mereka.
"Sayang, saya nak bercakap dengan awak sebentar," kata Jihaa lembut, menarik Thariq ketepi dari Theez.
Thariq memandang Jihaa dengan penuh perhatian. "Ada apa-apa yang salah?"
Jihaa menghela nafas. "Saya rasa tak adil untuk saya terus memikirkan latihan ini. Saya tahu saya tegas dan kejam, dan saya takut saya akan mempengaruhi Theez dengan cara yang salah."
Thariq memegang tangan Jihaa. "Awak bukan hanya seorang ibu, Jihaa. Awak juga seorang yang berkuasa dan kuat. Kadang-kadang, kita perlu menjadi kuat untuk anak kita supaya mereka boleh belajar dan berkembang dengan baik."
Jihaa merenung Thariq, merasa kelegaan sedikit. "Saya hanya mahu yang terbaik untuk Theez. Jika awak rasa ini cara terbaik untuk melatihnya, saya percaya pada keputusan awak."
---
**Scene:** Seminggu kemudian, Theez menunjukkan kemajuan yang memberangsangkan. Dia mula memahami teknik-teknik asas pertahanan dan kelihatan lebih yakin. Jihaa memutuskan untuk menyertai latihan secara tidak langsung, memberikan sentuhan lembut dan kasih sayang yang diperlukan kepada anaknya.
Satu hari, semasa sesi latihan, Jihaa menyertai mereka dengan sebuah permainan ringan yang menggabungkan kemahiran pertahanan dengan aktiviti yang menyeronokkan.
"Okay, Theez, mari kita main permainan bertahan ini. Saya akan menjadi 'musuh' dan awak perlu gunakan apa yang awak telah pelajari untuk melindungi diri," kata Jihaa dengan senyuman.
Theez ketawa kecil, bersedia untuk 'pertempuran'. Jihaa merasakan perasaan bahagia melihat anaknya bersenang-senang sambil belajar. Dia mengerti bahawa walaupun dia tidak boleh terlibat sepenuhnya dalam latihan, dia masih boleh memberi sokongan dan kasih sayang kepada Theez.
---
**Scene:** Di malam hari, selepas makan malam keluarga, Thariq dan Jihaa duduk berdua sambil memerhatikan Theez yang tidur nyenyak. Mereka berbual tentang masa depan anak mereka dan apa yang akan datang.
"Kadang-kadang saya rasa seperti tidak cukup baik sebagai ibu," Jihaa berkata lembut. "Saya mahu memberi yang terbaik kepada Theez tetapi kadang-kadang saya rasa saya terlalu keras pada dia."
Thariq memandang Jihaa dengan penuh kasih. "Awak sudah melakukan yang terbaik, Jihaa. Theez membesar dengan kasih sayang dan perhatian daripada kedua-dua kita. Kita akan terus memastikan dia mendapat yang terbaik dalam setiap langkah kehidupannya."
Jihaa tersenyum kecil, merasakan ketenangan hati. "Terima kasih, Thariq. Saya tahu kita akan melalui semua ini bersama-sama."
Thariq memegang tangan Jihaa erat, berkongsi momen tenang dan penuh kasih sayang di tengah-tengah kesibukan hidup mereka. Mereka tahu bahawa perjalanan sebagai ibu bapa tidak akan mudah, tetapi mereka berjanji untuk sentiasa bersama-sama menjaga dan melindungi Theez—pewaris mereka, dan harapan masa depan mereka.