16

77 4 1
                                    

Snøhjerte åpnet øynene, foran han sto en hvit og svart katt. Kullstripe! Han hos medisinkatten. "God morgen Snøhjerte." Mjauet den hyggelige medisinkatten. "Ikke egentlig.." Mumlet han i svar. "Hva skjedde?" "Du skadet deg ordentlig hardt! En kriger ved navn Brunsky forårsaket dem." Svarte Kullstripe. Snøhjerte så seg rundt i rommet. Noe var annerledes.. Han hadde blitt blind på et øye! "Jeg..jeg har mistet synet på et av øynene!"'skrek han. "Ro deg ned!" Beroliget medisinkatten han. "Du kan fortsatt se godt med et øye! Du kommer til å sloss akkurat like bra. Brunsky klorte deg tvers over øyet, og det er ikke det eneste arrest du kommer til å få! Du får et stygt et over nesa også!" Snøhjerte grøsset. Så husket han på kattungene! "Har Solvinge og kattungene det bra!?" Spurte han fortvilet. "Snøhjerte, jeg er virkelig lei for det, men en jordklan kriger tok Nattpus." Sukket Kullstripe. Dette kunne ikke vær ekte! Kattungen hans kunne ikke være stjelt av den haugen av revedritt! Profetien var sann, hvis noen ikke fikk Nattpus tilbake ville hun vokse opp med en annen klan, og han måtte komme til å møte henne i kamp! Hans egen datter! "Nei!" Skrek han. "Hva kommer Solvinge til å gjøre med meg når hun for vite at jeg lot en katt fra jordklanen ta en av kattungene hennes?!!" "Hun vet allerede om det, og hun skylder selvfølgelig ikke på deg din dumme hårball! Hun ble veldig trist, og hun skjønner hvis ingen klarer å få henne tilbake." Mjauet den gamle medisinkatten. "Vi vant uansett kampen, og fikk jaget bort jordklanen! Smidigklo drepte en av krigerne deres for å ta hevn for deg. Jeg skjønner hvis livet ditt er litt rotete nå, men jeg er sikke på at du klarer å rydde det opp igjen! Jeg har alltid vist at du var en verdig kriger, Snøhjerte." Sa Kullstripe. Ordene hans rørte Snøhjerte helt inn til hjerte. Han trodde ikke at noen katter hadde hatt så mye tro på han før! "Ble noen drept i kampen?" Spurte Snøhjerte skjelvende. Kullstripe sukket. "Tigerhjerte kjempet til siste slutt, hun døde tappert i kampen." Snøhjerte grøsset. Tigerhjerte hadde alltid vært en verdig kriger og nestleder, og han skjønte at deg måtte være hardt for medisinkatten, som hadde kjent henne hele livet! "Kjappstjerne har ikke valgt ut en ny nestleder enda selvom det er i mot krigerkodeksen. Den katten tjente Kjappstjerne godt i mange sesonger, og hun vil alltid ha en spesiell plass i hjerte til den lederen." Mjauet medisinkatten ut av sorg. "Du burde vel gå å ta vare på de kattungene dine som er igjen. Og jeg har en mistanke om hvem som kommer til å bli den nye nestlederen." Snøhjerte blunket. Hva mente han med det? Trodde Kullstripe at han skulle bli den nye nestlederen? Som var så ung og alt? Snøhjerte måtte nok ha bier på hjernen, så han gikk til barselhulen. "Solvinge, er du der?" Spurte han da han sto i inngangen. "Kom inn Smøhjerte." Mjauet henne i svar. Snøhjerte gikk rolig inn og møtte blikket hennes. "Du har blitt blind på det ene øyet!" Mjauet henne forskrekket. "Det spiller ingen rolle nåsom Nattpus er borte! Hvordan kunne jeg være så dum og la den dumme krigeren få ta henne!?" Gråt han. "Din musehjerne!" Hveste henne. "Det var ikke din skyld! Du ga nok den krigeren noen stygge arr!" Snøhjerte la seg inn til henne for trøst. Kattungene hennes lå borte og sov med Ekornpus og Bærpus. "Kjappstjerne kommer til å sende ut en patrulje for å hente tilbake Nattpus, og da får vi henne tilbake." Mjauet Snøhjerte oppmuntrende. De lå å varmet hverandre en stund før Kjappstjerne kalte til et møte. "Dette blir så spennende, at til å med jeg må få være med!" Mjauet Solvinge tullete. De travet over lysningen sammen, og satte seg sammenvevd de andre i klanen under steinen der Kjappstjerne sto. "Katter av isklanen." Begynte den tapre lederen. "I går ble vi angrepet av jordklanen! Vi klarte å jage dem ut, men Nattpus ble stjålet, og min kjære Tigerhjerte døde i kampen." Gråt han. "Så da vil jeg ha en patrulje for å hente tilbake Nattpus! Og på den patruljen kommer: Smidigklo, Gullstripe, Hvitstorm, Snølilje og meg selv. Snøhjerte trenger tid til å hvile, etter han ble blind på det ene øyet hans. Men før vi drar ut og tar det som er vårt tilbake fra jordklanen, er det opp til meg å velge en nye nestleder." Grublet han. "Den nye nestlederen for isklanen er Snøhjerte!" Det ble plutselig helt tyst utover lysningen. Det var som at alle fuglene sluttet og kvitre, og vinden sluttet og svaie. Snøhjerte sto helt stille der han sto, og kunne ikke røre en tå. Han var den nye nestleder! Det var akkurat som Kullstripe hadde sagt! Det måtte være en feil, han kunne ikke bli lederen av isklanen etter Kjappstjerne! Han var jo blind på et av øynene og alt sammen! Men når han tenkte på det, hørte det ganske bra ut; Snøhjerte nestlederen av isklanen, Snøstjerne lederen av isklanen. Han så faktisk frem til hans fremtid. Og han skulle sørge for at alle kattungene hans ble noble krigere akkurat som han selv! Store tider lå i vente..

Kattekrigerne: en ny begynnelseWhere stories live. Discover now