Kenangan Berharga
Hari-hari berlalu dengan cepat, dan Aira kini semakin membesar. Dia sudah mula belajar untuk berdiri sendiri dan membuat langkah pertamanya. Emy dan Zaf tidak dapat menahan rasa bangga melihat perkembangan Aira. Setiap hari, mereka merakam momen-momen berharga itu dengan gambar dan video, menambah koleksi kenangan dalam keluarga kecil mereka.
Suatu petang, ketika Emy sedang menyiapkan makanan di dapur, dia mendengar gelak tawa Aira bersama Zaf di ruang tamu. Rasa bahagia menyelimuti hatinya. Dia menjenguk ke ruang tamu dan melihat Zaf sedang bermain dengan Aira, membuatkan wajah kecil itu ceria.
“Sayang, jom sini!” panggil Zaf, mengangkat Aira dan menunjuk kepada Emy. “Tengok, dia sudah boleh berdiri tanpa pegangan!”
Emy tersenyum lebar. “Wow, Aira pandai! Nanti Emy ambil gambar ya!”
Setelah beberapa ketika, Aira mulai menunjukkan tanda-tanda ingin berjalan. Emy mengambil kamera dan merakam setiap detik indah. “Aira, jalan la sayang! Keluarkan langkah pertama,” pujuk Emy sambil berusaha menarik perhatian Aira.
Zaf juga turut memberi semangat. “Come on, Aira! Abah ada di sini!”
Dengan penuh keyakinan, Aira mengambil langkah pertamanya, dan semua kegembiraan itu berakhir dengan tepukan gemuruh dari Emy dan Zaf. “Bagus! Bagus, Aira!” mereka bersorak.
Momen itu menjadi kenangan yang tak ternilai bagi mereka. Emy merasakan air mata kebahagiaan mengalir di pipinya. “Emy rasa sangat bersyukur. Tidak sangka kita telah sampai ke tahap ini,” katanya dengan nada terharu.
Zaf memeluk Emy. “Inilah yang kita tunggu-tunggu, sayang. Setiap langkah Aira adalah satu kejayaan bagi kita semua.”
Sejak itu, mereka berusaha meluangkan lebih banyak masa bersama Aira. Setiap hujung minggu, mereka akan pergi ke taman untuk bermain dan beraktiviti. Emy juga mengajar Aira tentang alam sekitar, mengenal pokok-pokok dan haiwan-haiwan.
Pada satu petang, ketika mereka berada di taman, Emy melihat Aira bermain pasir. “Aira, jom kita bina istana pasir!” katanya sambil merendahkan badan untuk bergabung dalam permainan. Zaf turut membantu, dan bersama-sama mereka membina istana pasir yang besar.
Namun, ketika mereka sedang sibuk bermain, tiba-tiba Aira berlari ke arah burung yang terbang rendah, tanpa menyedari bahaya. Emy dan Zaf terkejut dan segera berlari ke arah Aira.
“Sayang, tunggu!” Emy menjerit, tetapi Aira sudah terlalu dekat. Zaf segera menghulurkan tangannya untuk menarik Aira, tetapi dalam kelam kabut itu, Aira terjatuh dan menangis.
Emy merasakan hatinya hancur melihat Aira menangis. Dia segera mengangkat Aira ke dalam pelukannya. “Aira, sayang, jangan risau.Ibu ada di sini,” katanya sambil mengusap kepala Aira.
Zaf berdiri di sisi mereka, merasa cemas. “Sayang, adakah Aira ok?” tanya Zaf sambil memeriksa Aira.
Aira mengangguk sambil mengusap pipinya yang terkena pasir. “Sakit!” katanya dengan suara kecil.
Emy merangkul Aira dengan penuh kasih sayang, berusaha menenangkannya. “It’s okay, Aira. Kita semua pernah jatuh, yang penting kita bangkit semula.”
Zaf memandang Emy dan Aira dengan rasa sayang. “Jangan risau, Aira. Abah akan sentiasa ada untuk menjaga Aira,” katanya dengan penuh bersemangat.
Setelah beberapa ketika, Aira akhirnya berhenti menangis dan tersenyum. Mereka semua ketawa dan kembali bermain, tetapi Emy dan Zaf menyedari bahawa mereka perlu lebih berhati-hati dengan langkah-langkah Aira yang seterusnya.
Sejak kejadian itu, mereka menjadi lebih peka terhadap setiap tindakan Aira. Emy sering mengingatkan Zaf tentang kepentingan keselamatan. “Kita perlu lebih fokus kepada Aira. Dia kini semakin aktif, dan kita tidak boleh membiarkannya terlalu jauh dari pandangan kita,” katanya.
Zaf mengangguk setuju. “Abang akan pastikan Aira sentiasa dalam pengawasan kita. Kita tidak mahu kejadian seperti itu berulang,” balas Zaf.
Dengan kerjasama mereka, hari-hari seterusnya menjadi lebih menyeronokkan dan penuh dengan pengajaran. Emy dan Zaf belajar untuk menjadi lebih peka dan bertanggungjawab dalam mendidik Aira. Mereka berusaha untuk mencipta persekitaran yang selamat dan menggalakkan Aira untuk meneroka dunia sekelilingnya.
Satu malam, ketika mereka sedang duduk di ruang tamu sambil menikmati waktu bersama, Zaf mengeluarkan satu idea. “Sayang, bagaimana kalau kita merancang satu percutian keluarga ke tempat lain? Kita boleh menghabiskan lebih banyak masa berkualiti bersama Aira.”
Emy teruja mendengar cadangan itu. “Itu idea yang hebat! Emy rasa kita perlu mengajak keluarga dan rakan-rakan juga. Mungkin kita boleh pergi ke pantai lagi!”
Zaf tersenyum. “Baiklah, mari kita rancang. Kita akan mencipta lebih banyak kenangan indah bersama.”
Bermulalah pengembaraan mereka yang seterusnya. Dengan semangat yang baru dan penuh cinta, mereka bersedia untuk menghadapi setiap cabaran dan mencipta kenangan berharga dalam hidup mereka sebagai keluarga.
YOU ARE READING
MR. LOVELY EX-CRUSH(COMPLETE ✅)
RomansaIni first story saya, Author masih baru belajar kalau ada yangg salah atau typo tu sorry ye ataupun korg blh dm untuk author betulkan Emy seorang perempuan yang suka akan seseorang lelaki nakal di sekolah yang bernama zafriel .Emy selalu di ganggu...