1. Vragen...

80 3 5
                                    

'Heb ik een depressie?' Matthy zit met bloeddoorlopen ogen, in de donkere kamer achter zijn laptop. Het huilen staat hem nader dan het lachen, de afgelopen maanden heeft hij gevoel dat zijn ziel zijn lichaam verlaten heeft. Hij is niet fit. Hij slaapt slecht, heeft negatieve gedachten over zichzelf en denkt er vaak aan hoe het zou zijn om rust te hebben. Om niet meer op deze wereld te zijn.

Een paar straten verderop zit Robbie, op de bank naast zijn vriendin. Hij heeft geen gevoelens meer, hij kan het gewoon niet meer. Hij is er vrij zeker van dat een vriendin hebben niet het gene is waar hij gelukkig van wordt. Hij staat op: "Ik ga even naar het toilet." Jamie knikt afwezig, zij voelt ook aan dat er scheurtjes ontstaan in hun relatie. Robbie loopt het toilet in, doet de deur op slot en gaat op de deksel zitten. Met trillende handen pakt hij zijn telefoon, 'Ben ik homo?' op zijn scherm verschijnen verschillende websites met GAY-tests. Robbie huivert bij het woord gay. Levi en Bart maken er zo vaak grapjes over. Tuurlijk doet hij mee, maar dit is anders, nu gaat het over hem. Hij klikt op een van de links en begint de test. Zijn handen trillen enorm.

Het resultaat... De test van Matthy is afgerond. Hij wordt doorverwezen naar zijn huisarts, dit omdat hij waarschijnlijk depressief is. De beltoon van zijn telefoon haalt hem uit zijn gedachten. Het is Tim, zijn beste vriend. Hij neemt op en hoort de stem van Tim: "Hey Matthy, ik heb een beetje door dat je de afgelopen tijd niet lekker in je vel zit, zou je het leuk vinden om vrijdag mee te gaan naar een kroeg?" "Hoi Tim, ik weet het niet zo goed, het zou natuurlijk wel het beste zijn om even uit dit nest te komen, maar ik weet niet of ik energie genoeg heb." "Even kijken, het is nu zondag, dus je hebt vijf dagen om na te denken." Matthy knikt ook al ziet Tim dat niet, "Ik zal het je laten weten Tim, bedankt voor het aanbod."

De tranen lopen over zijn wangen, op zijn scherm staat: 'Je bent hoogstwaarschijnlijk homo'. Er wordt op de wc-deur geklopt. "Robbie? Ben je oké?" het is Jamie. Robbie denkt bij zichzelf, zie je, ik verdien het niet om verliefd te zijn op Jamie, ze noemt me nu ook Robbie in plaats van Rob, Robje of schatje. Waarom moet ik nou weer homo zijn? Jamie klopt nogmaals op de deur, "Robbie? Gaat het goed?" Robbie slikt een keer goed en zegt dan, zijn stem bibberend van het huilen en de angst: "Ja... H-het gaat" hij hoort Jamie weglopen. Hij doet zijn telefoon in zijn zak en houdt zijn hoofd onder de kraan. Als de rode kringen rond zijn ogen zo goed als weg zijn, loopt hij de wc uit en gaat weer naast Jamie op de bank zitten. Jamie kruipt dicht tegen hem aan, ze kijken de aflevering van hun serie af, en dan gaat Jamie op zijn schoot zitten. Ze geeft hem een kus op zijn lippen. Ze verdiept de kus, ze brengt haar tong in het spel. Robbie gaat wel mee, maar het laat hem koud. Jamie rolt haar heupen een paar keer naar voren. Weer doet het Robbie niks, vroeger werd hij daar altijd geil van. Hij kreunt nu zelfs niet eens.

Uitgeput ligt Robbie op bed, hij heeft gefaald. Dit overkomt hem nooit, nooit krijgt hij hem niet omhoog. Het lukte Jamie gewoon niet, wat ze ook deed. De tranen lopen inmiddels over Robbies wangen. Hij snikt een paar keer waardoor Jamie zich omdraait. "Robbie, wat is er?" ze gaat rechtop zitten en trekt Robbie in haar armen. "Vertel het me maar, ik luister." Dit laat de jongen breken, met lange halen huilt Robbie in de armen van zijn vriendin. Waarom kan hij ook niet gewoon normaal zijn? Waarom moet hem dit nou weer overkomen? Waarom geeft hij Jamie niet gewoon wat zij zou willen? Waarom kan hij het niet? Het voelt alsof hij ingesloten is. Ingesloten tussen twee feiten, Jamie is zijn vriendin waarvan hij zou moeten houden, maar hij kan niet echt van haar houden als hij niet verliefd is. Hij geeft wel heel erg om haar hoor, dat is het niet. Maar het gevoel is gewoon weg.

Matthy ligt te draaien en woelen in zijn bed, hij moet om 6:30u op en het is 4:49u. Hij kan gewoon niet slapen, hij is te veel met zijn gedachten. Hij pakt zijn telefoon. Er zijn twee mensen die hem meestal wel voor even kunnen afleiden; Sam en Rijk. Hij opent Spotify en zoekt de podcast op.

Dag mwensen leuwk dat jullie weer luistren naar een nieuwe aflevering van Broeeerrsss!! [...]

Hij heeft de aflevering af geluisterd. Het gevoel is een beetje verzacht, het gevoel van eenzaamheid, negativiteit en verdriet. Robbie ligt ook al een tijdje wakker, de stemmetjes blijven maar door zijn hoofd heen gaan. Je bent niet goed genoeg, je bent een kutjoch, Jamie verdient beter, homo's zijn kut, donder op. Gek wordt hij er van. Hij drukt het kussen op zijn hoofd, maar het stopt niet, wat moet hij nou? Hij pakt zijn telefoon en opent YouTube, hij zet een random video aan. Het is een of andere tinder video. Hij probeert zich volledig op de video te focussen, wat redelijk lukt. Hij betrapt zichzelf erop dat hij aan het staren is. Aan het staren naar elke man die langs komt. 

Ik help je! II MabbieWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu