4. Blinddate

54 6 1
                                    

De dagen zijn verstreken, Matthy heeft een keuze gemaakt, hij gaat mee vandaag. Hij heeft vijf dagen gehad om zich er mentaal op voor te bereiden. Nu is het zover, hij gaat met Tim uit. Hij heeft al een back-up plan, want Tim gaat er sowieso van door met een chick.

Robbie zit al dagen in zijn appartement. Hij is niet ZÓ verdrietig van de break-up dat hij ongezond leeft, maar het heeft wel meer sporen achtergelaten dan hij hoopte. Jamie heeft nu een vriendin, Lotte. Ze heeft het hem eerlijk verteld. Hij heeft besloten vanavond lekker uit te gaan in Utrecht. Dat is wel ver vanuit Eindhoven, maar boeie. Dan kan hij even zijn verstand op nul zetten en zijn gedachten uitschakelen.

De voorbereidingen voor de video zijn al in gang gezet. Ze hebben de spullen voor het filmen al ingepakt en zijn nu nog een keer aan het bespreken wat er gaat gebeuren. Koen en Lieke gaan zoeken naar twee knappe mannen, terwijl Raoul en Milo samen wachten op een rustig plekje in de gay bar. Het is een soort kroegje geworden, maar dan waar alleen maar mensen zijn die op hetzelfde geslacht vallen, mannen en vrouwen, maar ze gaan twee mannen vangen.

Robbie zit in de auto naar Utrecht. Dan kan hij zichzelf nog dwingen niet te veel te drinken, omdat hij nog naar huis wilt. Hij parkeert de auto in een garage en loopt richting het centrum. Hij wilt niet naar een club, maar naar een rustige kroeg, waar hij nieuwe mensen kan ontmoeten. Hij loopt door een straat met allemaal kroegen. Alles zit vol, behalve, een gay bar. Het moet maar. Hij loopt naar binnen, en zijn een stuk of vijftien mensen in de club, maar wat hem opvalt is dat het vooral vrouwen zijn. Hij gaat aan de bar zitten en vraagt de barkeeper om een colaatje. Hij zit stiekem toch een beetje om zich heen te kijken, maar de mannen die er zijn, zijn allemaal zijn type niet.

Matthy is al een tijdje in de club, Tim is gaan flikflooien met een meid. Dus plan b gaat in werking. De gay bar... Hij loopt de club uit, hij is niet echt dronken, wel lichtelijk aangeschoten. Hij loopt de kroeg in, hij gaat ergens achterin zitten en wacht op zijn bier. Normaal is hij niet zo, maar hij had zichzelf belooft optimaal te genieten. Zijn ogen vallen op een groepje mensen die met een enorme camera binnen komen.

2 van de 4 gaan rondlopen door de kroeg. Ze stoppen bij iemand helemaal achterin. Hij was Robbie niet eens opgevallen. Hij ziet er zeker niet verkeerd uit, ze vragen hem iets en hij stemt blijkbaar in. Hij wordt naar de andere twee jongens gebracht en de jongen en het meisje komen nu recht op Robbie af. "Hey! Ben je single?" vraagt het meisje "Ja?" zegt hij, zich afvragend waarvoor deze vraag goed was. "Wil je op film?" vraagt ze nu, Robbie denkt kort na, "Als ik niet hoef te drinken is het oké." Het meisje kijkt vragend naar de jongen, hij knikt. "Oké kom maar mee." Matthy en Robbie staan recht tegenover elkaar, Robbie merkt dat de jongen niet helemaal nuchter is. Hij vindt het zielig dat ze hem hebben gevraagd. "Oké, leuk dat jullie mee willen doen, wij zijn van de Bankzitters, Ik ben Raoul, dat is Lieke, dat is Milo en dat is Koen." Zegt Raoul. "Ik ben Robbie" zegt Robbie zacht. Hij vind het best spannend. "Ik ben Matthyas" zegt Matthy redelijk hard. Ze lopen met zijn zessen naar een restaurantje. Er is een tafeltje voor 4 en een voor 2. Als ze zitten gaat de camera weer aan. Robbie en Matthy zitten tegenover elkaar aan het tafeltje voor 2. De camera gaat aan, "Welkom bij deze nieuwe video! We hebben vandaag twee gasten in de video, stel je even voor!" "Ik ben Matthyas!" zegt Matthy. "Ik ben Robbie" Zegt Robbie zacht. "Leuk dat jullie meedoen jongens, jullie weten ook nog niet wat we gaan doen hè?" Robbie schudt zijn hoofd. Hij krijgt een stapeltje kaarten in zijn handen gedrukt. "Hierop staan vragen, jullie gaan zo gewoon lekker eten en stellen elkaar ondertussen deze vragen." De camera gaat uit, ze gaan de lampen neerzetten. Robbie tikt Lieke aan, "Psst, ik heb echt wel door dat dit een date is, maar ik weet niet eens of ik homo ben. Zitten er echt rare vragen in?" "Oké wacht even." Zegt Lieke zacht terug. Ze loopt naar Koen, ze zegt tegen hem wat Robbie net zei. Koen knikt begrijpelijk, hij had dat ook met Milo, daarvoor wist hij ook niet wie of wat hij was. Koen loopt naar Robbie toe, "Yo man, ik hoorde van Lieke wat je zei. Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Als je vragen echt niet wilt beantwoorden, hoeft dat niet hè. Kom alsjeblieft naar me toe als je er hulp bij nodig hebt, bij het accepteren van jezelf. Bij mij heeft het ook geholpen om te praten, ik heb nu het liefste vriendje ooit." Hij wijst even naar Milo, dan schrijft hij zijn nummer op een blaadje en geeft het aan Robbie. Robbie knikt en ze beginnen.

"Hey, hoe heet je?" vraagt Matthy, alsof er geen camera op ze staat. "Ik heet Robbie, en jij?" "Ik ben Matthyas" zegt Matthy terwijl hij het eerste kaartje pakt, "Okeee, leuke vraag, Ben je een familiemens?" "Zeker, familie en vrienden zijn het belangrijkste wat er is." Zegt Robbie zonder enige twijfel. Nu pakt Robbie een kaart, "Naar wat voor muziek luister je?" Matthy denkt kort na, "Ik denk pop, vooral Dean Lewis en Anson Seabra, maar ook Maan en Suzan&Freek" Robbie glimlacht, hij is ook van de rustige, droevige muziek. "Wat zijn je hobby's?" vraagt Matthy "Voetbal en uitgaan met vrienden denk ik. Wat is je type?" Vraagt Robbie, die inmiddels een nieuwe kaart heeft gepakt. "Ehm, ik weet dat nooit zo goed. Qua uiterlijk boeit het me niet zoveel, maar qua innerlijk, moet iemand, lief en loyaal zijn, en humor hebben." Zegt Matthy twijfelend. "En die van jou?" "Ik ehm, ik denk dat ik wel op blauwe ogen val, en qua innerlijk is het belangrijk dat iemand naast je blijft staan, ook al heb je het moeilijk." Zegt Robbie, Matthy slikt, hij verlangt zo erg naar iemand die dat zou doen. Naast je blijven staan en niet vooruit rennen of verdwijnen. Robbie merkt dat Matthy het een moeilijk onderwerp vindt en seint dat de camera's even uit moeten. Als de camera's uit zijn, loopt hij naar Matthy toe. Hij hurkt voor hem en zegt: "Hey, gaat het? Waarom doet het je zoveel?" Matthy denkt na, hij kan het wel vertellen maar niet hier. "Niet hier" fluistert hij tegen Robbie zodat de anderen het niet horen. Robbie knikt en vraagt: "Wil je door of wil je stoppen?" "Ik wil door, ik wil je beter leren kennen." Fluistert Matthy, Robbie bloost door zijn opmerking. Ze gaan weer op de goede plek zitten en de camera's gaan weer aan. Matthy en Robbie kletsen veel en de kaarten met vragen helpen enorm.

"Heb je eerdere relaties gehad?" vraagt Matthy aan Robbie. "Eh ja, ik had een vriendin. Maar het voelde niet meer goed, ze heeft nu een vriendin. Het rare is dat ze lesbisch geworden is en ik homo of bi." Matthy knikt begrijpend, het is soms zo apart op welke manieren een relatie uit gaat. "En jij? Heb jij eerdere relaties gehad?" vraagt Robbie. Matthy knikt, een droevige blik in zijn ogen. "Wil je er wat over kwijt?" vraagt Robbie, nu zachter, bezorgder. Nu schudt Matthy zijn hoofd. Hij wil er niks over kwijt, zeker niet op camera. Er is iets aan Robbie dat hij vertrouwd, zijn handelen, als hij een signaal afgeeft kan Robbie die meteen herkennen. Hij is bezorgd, en vraagt of het oké gaat. Hij gaat op zijn tempo, als Matthy iets niet wil vertellen, blijft Robbie aardig en geduldig. Matthy is al redelijk aangeschoten, de meesten worden dan agressief, eerlijk, druk of ze zeggen alles wat ze denken, ook al is het iets negatiefs, maar Matthy is anders, Matthy wordt onzeker, bang of nog verdrietiger. Ook dit voelt Robbie aan, hij voelt de druk in het hoofd van de andere jongen toenemen. Hij vindt het zielig, hij wordt hier in gesleept en moet zich zonder enige voorbereiding, tonen op YouTube.

Ik help je! II MabbieWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu