9. Café

50 4 0
                                    

Het is drie weken later, Matthy en Robbie hebben de afgelopen weken heel veel gedate, gebeld en gepraat. Ze gaan vanaf volgende week bij Bankzitters bv werken. Robbie als boekhouder en Matthy gaat video ideeën bedenken, dat gaat hij doen in de plek van Lieke, ze heeft ook ander werk en wilde wat minder bij Bankzitters doen. Ze hebben de Bankzitters goed leren kennen en zijn goede vrienden met ze geworden. Robbie zit nu in de auto richting Ameide. Als hij bij Matthy aankomt, stapt hij uit en belt aan. "Hey!" Roept Matthy vrolijk, ze geven elkaar een knuffel. "Hey, knapperd!" zegt Robbie terwijl hij Matthy een kusje op zijn wang geeft. Ze stappen samen in Robbies auto en rijden terug richting Eindhoven. Matthy denkt dat ze naar het appartement van Robbie gaan, maar ze gaan naar De Reiger, de plek van hun eerste officiële date. Robbie is best gespannen, hij heeft de afgelopen weken rustig aan gedaan. Hij wilde niet te hard van stapel lopen en meteen een relatie aangaan. Vandaag wordt de dag dat hij Matthy gaat vragen, in De Reiger dus. Hij merkt dat hij wordt aangekeken. Hij vindt het wel grappig, maar laat het. Na een tijdje is Matthy nog steeds aan het staren. "Heb je mooi uitzicht?" vraagt Robbie, zonder Matthy aan te kijken. "Ja super! Mooie bomen hier" Robbie kijkt hem beledigd aan terwijl Matthy zijn lach in houdt. Er zijn namelijk in de verste verte geen bomen te zien. Als Robbie dat door heeft kijkt hij Matthy nep boos aan en legt dan zijn hand op Matthy's been. Matthy ontspant direct door de simpele, zachte aanraking.

Matthy kijkt op als Robbie de auto stil zet. "Huh, we gingen toch naar jou?" vraagt hij verbaasd als hij ziet dat ze in een andere parkeergarage staat. "Nee, ik wilde je eerst mee uit eten nemen." "Ahww dat is zo lief van je" zegt Matthy terwijl hij Robbie een kusje op zijn wang geeft. Ze lopen samen naar De Reiger. Ze bestellen iets en Robbie zegt dat hij naar de wc moet. Dat moet hij niet, maar hij moet even wat vragen. Hij loopt naar de ober van de vorige keer en zegt: "Hey, ik ehh... wil zo mijn vriend verkering vragen, wil je er wat foto's van maken?" de ober knikt, "Wanneer?" "Ehm doe maar over een minuut of 10" de ober knikt nogmaals en loopt dan weer door. Robbie loopt terug naar de tafel, nu kan hij niet meer terug. Hij ploft naast Matthy op de bank en gaat dicht tegen hem aanzitten. De ober komt een paar minuten later onze lunch brengen. Robbie geeft hem zijn telefoon en draait dan een kwartslag naar Matthy. "lieve, leuke, knappe, schattige Matthy, je hebt me afgelopen weken echt laten voelen wat echte liefde is. Dus daarom zou ik willen vragen: Lieve Matthyas, wil je mijn vriendje zijn?" Matthy straalt "Ja natuurlijk" zegt hij en hij drukt zijn lippen op die van Robbie. Het is een korte, simpele kus, maar met zo een groot gebaar. De ober geeft de telefoon terug en Matthy trekt hem uit Robbies handen. Hij gaat naar 'instellingen' en stelt de foto die gemaakt is toen ze in de kus zaten, als achtergrond in. "Mag ik hem terug?" vraagt Robbie, Matthy schudt zijn hoofd en wijst naar zijn wang. Robbie glimlacht en geeft Matthy een kusje op zijn mond. Nu geeft Matthy zijn telefoon terug en ze eten hun lunch op.

Robbie en Matthy zitten in de auto, Robbies hand op Matthy's knie en hun vingers in elkaar gevlochten. Matthy is in slaap gevallen, als ze in de parkeergarage staan, loopt Robbie naar de andere kant van de auto. Hij trekt de deur open en hurkt. Hij maakt Matthy zachtjes wakker, gapend opent hij zijn ogen, zijn hoodie diep over zijn hoofd. Robbie trekt hem omhoog en Matthy stapt uit. Robbie sluit de deur en wilt omdraaien, als hij twee handen op zijn heupen voelt. Hij wordt omgedraaid en zacht tegen de auto aangeduwd. Matthy plant zijn lippen op die van Robbie. Zijn handen op Robbies heupen en Robbies handen in zijn nek. Ze horen getoeter en een stem: "Heujj, Robbie heeft een nieuwe chick!" het is Bart, hij weet niet dat Robbie homo is. Abrupt laat Robbie Matthy los. "ga in de auto zitten met capuchon op" sist hij snel. Gelukkig heeft Bart niet kunnen zien dat hij zoende met een jongen. "Yo maôt!" roept Robbie, hij probeert vrolijk te klinken. "Wat doe je hier?" vraagt hij. "ja gewoon, beetje kijken hoe het met Robbie de vrouwenverslinder gaat. Heb jij trouwens geen vriendin?" "Nee, het is uit." "Waarom? Jullie waren perfect" "Omdat een relatie tussen een man en een vrouw die allebei op hun eigen geslacht vallen moeilijk gaat" zegt Robbie zo rustig en luchtig mogelijk. Bart kijkt hem met open mond aan, "Dus jij bent altijd al een flikkertje geweest?" vraagt hij spottend. Robbie schrikt, dit had hij niet verwacht, een negatieve reactie van zijn beste vriend? "Dat kan niet hè" zegt hij met een sluwe grijns op zijn gezicht. Hij geeft Robbie een klap op zijn wang. Dit maakt Robbie bang en boos. Hij geeft een klap terug. Er worden nog een paar klappen uitgedeeld als Robbie ineens twee armen om zijn nek voelt, het is Bart. Hij neemt hem in een wurggreep. "LAAT HEM LOS!" Roept Matthy. Bart kijkt Matthy sluw aan. Hij laat Robbie iets los, maar geeft hem een keihard knietje in zijn kruis. Trillend zakt Robbie in elkaar, hij krijgt een paar trappen op zijn hoofd, zijn zij en rug en dan loopt Matthy er op af. Hij pakt Bart vast met zijn sterke handen en pakt Barts autosleutels uit zijn broekzak. Hij neemt Bart mee naar zijn auto en sluit hem erin op. Dan rent hij naar Robbie toe. Hij hurkt bij hem en de tranen lopen over zijn wangen. "Robbie! Robbie! Kun je me horen?" roept Matthy huilend, hij pakt met trillende handen zijn telefoon.

112: Goedemiddag, met de 112 alarmcentrale, wat is de plek van het ongeval?

Matthy: H-h-het is in de parkeergarage van de flat op de *****straat.

112: Even rustig meneer, haal even diep adem, wat is er gebeurt?

Matthy: Een vriend van hem kwam en die heeft hem in elkaar geslagen om het feit dat hij homo is. Hij heeft een onregelmatige, schokkerige ademhaling en is buiten bewustzijn. Ik heb zijn vriend nog niet laten gaan. Die zit in zijn auto.

112: oké er is een ambulance onderweg en politie voor getuigen en verhoor.

Matthy: Bedankt, is er iets wat ik nog moet doen?

112: zorg ervoor dat het slachtoffer in een fijne positie zit en let erop dat hij niet stikt in zijn tong.

Matthy: Bedankt fijne dag nog

112: Sterkte jongen

Matthy hangt op en haalt zijn hand die de hele tijd op Robbies borst lag weg en tilt Robbie op. Hij gaat tegen de autodeur aan zitten en zet Robbie tussen zijn benen. Hij ondersteunt hem met een hand op zijn borst en een hand op zijn voorhoofd. Zijn hoofd hangt licht naar voren, zodat hij niet stikt in zijn tong. Bart is ondertussen hard aan het kloppen op de ramen van de auto. Nog even en het glas springt er uit. Matthy hoort sirenes, een politieauto draait de garage in. Matthy zit alleen niet in het zicht. "Hallo is daar iemand?" roept een stem. "J-j-ja hier!" zegt Matthy, hij hoort voetstappen dichterbij komen en ziet een vrouwelijke agent lopen. Ze hurkt bij Robbie en Matthy en voelt aan Robbie pols. "te lage hartslag, ambulance Prio 1" roept ze door de porto. Dan kijkt ze naar Matthy. "Hallo meneer, ik ben Rachel. Weet u wat er is gebeurt?" "Ja, ik en Robbie zijn een stel en toen gaf ik hem een kus. Precies op dat moment kwam er een vriend van hem binnen rijden met de auto. Ik had mijn capuchon op dus kon je niet zien of ik een man of vrouw was. Die vriend riep, heuj Robbie heeft een nieuwe chick gefixed. En toen siste Robbie dat ik snel in de auto moest gaan zitten. Waarschijnlijk omdat hij niet wilde dat Bart wist dat hij homo is. Hij liep naar hem toe en ze hadden een gesprek. Toen kreeg Robbie een klap in zijn gezicht. Ze belandden in een vechtpartij, na een paar klappen, had Bart hem in een wurggreep. Toen durfde ik mijn mond te openen. Ik riep dat hij los moest laten. Maar ik durfde niet dichterbij te komen. Maar toen gaf hij Robbie een knietje. Hij zakte in elkaar en Bart begon hem op zijn hoofd,zijn zij en rug te trappen. Toen ben ik naar hem toe gelopen en heb ik hem vastgepakt. Hij zit nu in die zwarte auto. Hier is de sleutel." Zegt Matthy, in een keer. "Oké bedankt voor uw verhaal. We gaan ermee aan de slag. Goed dat u Bart hier gehouden hebt. Ik ga even overleggen met mijn collega. Robbie is nog steeds buiten bewustzijn als de ambulance arriveert. De broeders tillen hem op de brancard, hij krijgt een nekkraag om en hij krijgt 2 prikken. Een pijnstiller en een middel waar hij wakker van wordt. "Zou ik alstublieft mee mogen?" vraagt Matthy, de broeder knikt en Matthy stapt in en gaat naast Robbie zitten. Hij pakt Robbies hand en vouwt zijn vingers tussen die van Robbie. Voor ze gaan rijden krijgt Robbie nog een ademkapje op en plakken ze zes stickers op zijn borst. 

Ik help je! II MabbieWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu