Prolog + Bab 1

13.8K 245 68
                                    

"Bila seekor anjing menyalak dalam satu taman, semua anjing di dalam taman itu akan menyalak sama, tanpa mengetahui apa sebabnya."

PROLOG

ASAP kotor berkepul-kepul dalam cahaya balam-balam, terbit dari nyalaan unggun-unggun api berselerakan. Black area, perimeter tanpa segi itu digelar black area; sebuah kawasan yang mesti dijauhi oleh manusia yang mendakwa kehidupannya putih nan suci, tanpa menyedari kehidupan yang mereka diami bukan lagi sebuah kehidupan tetapi raksasa, raksasa yang disenyawakan oleh penindasan dan penganiyaan, yang kuat menjadi dewa, yang lemah menjadi hamba, dipijak-pijak tanpa alasan waras. Setelah sang dewa itu mati, lahir pula dewa-dewa baru, yang serupa; menjanjikan harapan tentang kesempurnaan fantasi. Malang jutaan malang, kesempurnaan menurut dewa-dewa baru itu jauh lebih dajjal; yang lemah ditelan hidup-hidup, tanpa sempat mengucap sekalipun mencarut babi. Dan, kitarannya berulang lalu melahirkan sistem tersendiri, yang neraca keadilannya tidak pernah setara.

Kekejaman sebenar adalah menawarkan harapan untuk dihancurkan.

Lelaki berpakaian menteri itu menapak ke dalam. Debu-debu berterbangan memutihkan seragam hijau gelapnya. Di tangan kanannya, sepucuk revolver. Di tangan kirinya, sebiji botol silinder kecil berisi kapsul hijau biru. Degup jantungnya tidak menentu. Langkah kakinya tidak tentu arah. Lopak-lopak air dipijak begitu saja, memercik mengotori seluarnya, tidak diendahkan. Sepotong mesej telah membawanya ke situ, ke tempat hitam itu, ke tempat jijik itu, tempat pelupusan sampah masyarakat; black area.

"Let's make it more dramatic," bisik satu suara, kedengaran seolah-olah dekat saja dengan cuping telinganya.

BAM! BAM! BAM!

Tiga butir peluru tepat mengena mentol-mentol lampu yang tadinya menerangi, berderai satu per satu, melahirkan bunyi pecah-pecah indah dalam kegelapan serta-merta itu. Lelaki itu memejam matanya serapat mungkin, memaksa diri mengadaptasi jasad dengan kegelapan itu, dengan aura kejahatan yang mengalir tanpa henti, dalam urat saraf, dalam pembuluh darah, dalam denyut nadi, dalam hela nafas yang tidak berkesudahan dan ah, benar, rasa itu, mimpi itu, panas itu, sejuk itu, perit itu, benar. Matanya dicelikkan walau cahaya belum ada. Maka tiadalah yang benar melainkan yang benar-benar belaka; gelap.

"Siapapun kau, keluar sekarang!!" pekiknya.

Angin sejuk bersiul disusuli kelawar-kelawar terbang simpang-siur. Ada kelibat hitam yang tiba-tiba bergerak mengeliliginya pantas, gagal dideteksi apa rupanya, mungkin manusia, mungkin juga bukan. Pistol dihala ke depan belakang, mencari sasaran yang tidak tahu apa, tidak tahu di mana, yang dilimitasi kegelapan, dirasuki kejahatan yang bukan manusia. Evil; something unspeakable within.

Tap! Sebatang lilin menyala, menyalakan lilin-lilin lainnya satu demi satu, membentuk bulatan bercahaya mengelilingi lelaki itu.

Aneh. Tidak kelihatan sesiapapun yang menyalakan lilin-lilin itu.

Zass...! Sekuntum mawar hitam terbang melayang mengena tepat pada pergelangan tangan lelaki itu. Pistol di dalam genggaman terpelanting jauh. Bunyinya terjatuh kedengaran tidak jauh, tujuh langkah, atau lapan langkah, atau entah, dekat tapi ghaib, dekat tapi sunyi, dekat tapi sendiri. Lalu jantungnya mula berdegup kencang. Biji-biji kapsul dari silinder yang dibawanya dikeluarkan sebanyak mungkin ke dalam telapak tangan, disumbat langsung ke dalam mulut, semuanya tanpa ragu.

"Dendam takkan bawak kita ke mana," suara tadi berbisik lagi, kuat pada mula-mulanya, perlahan di hujung-hujungnya. Seperti orang sedang kelemasan di dalam air, air yang hitam legam dek dasar yang teramat dalam.

Lelaki itu mengundur. Sesusuk lembaga mampir mendekati limpahan cahaya, perlahan-lahan, tanpa sebarang bunyi seolah-olahnya bergerak tanpa melangkah, terapung-apung diiringi kabus putih yang berkepulan tidak henti-henti, berlatarkan cahaya yang terang-benderang di belakang, persis dewa yang baru turun dari langit. Ya, dewa. Dewa siwa, sang pemusnah alam.

ESKAPIS - sebuah novel Deen NasirWhere stories live. Discover now