23
API-api merah terbit berpusaran bila saja bilah tajam itu bergasak dengan batu. Sehelai kertas yang renyuk di atas meja berisi lakaran peta menunjukkan tempat persembunyian Kolonel. Habisin. Habisin. Habisin. Zikir syaitan terngiang-ngiang di cuping telinga Jaka, membuatnya fana dalam amarah sendiri. Di dalam hatinya, cuma ada api. Di dalam matanya, cuma ada dendam.
"Jaka, kau tak perlu buat semua ni," kata-kata Azman mematikan lamunan Jaka, tangannya masih tetap mengasah parang. Tidak tahu apa nawaitunya. Mengapa orang tua itu masih di situ walaupun sudah dilepaskan.
"Jaka, maafkan aku kalau aku yang buat kau jadi begini," kata Azman lagi.
"Bang Man enggak salah apa-apa. Memang takdir aku hidup begini. Bukan salah Bang Man, bukan salah sesiapa. Ini pilihan aku," balas Jaka.
"Pilihan? Tuhan itu adil. Dia takkan...."
"Aku enggak percaya sama Tuhan."
"Kalau kau tak percaya pada Tuhan, tak mungkin kau percaya pada takdir."
Jaka kelu. Kerjanya terhenti tiba-tiba.
"Aku juga sama seperti kau dulu."
"Tapi..."
"Tapi, tapi dan tapi walaupun banyak tapi yang sebenarnya tipu."
"Bang Man enggak ngerti. Kolonel udah bunuh teman baik aku, Budi."
"Jadi, kau ingat dengan balas dendam, kau dapat buat Budi hidup balik? Kau dapat tegakkan keadilan?"
Dengan tangkas, Jaka mengacukan bilah parang panjangnya tepat ke leher Azman.
"Adil? Kalau Tuhan ada politiknya, gua juga ada. Dan kedilan lho dan gua enggak sama. Lho udah enggak diperlukan. Sebelum kepala lho putus, mentingan lho kabur dari sini."
Seorang lelaki berpakaian Samurai mendekati.
"Herman, hantarin orang tua ini ke luar."
Herman mengangguk. Azman meronta-ronta.
"Perhaps it's true, our justice just not the same," luah Azman sebelum hulu pedang katana Herman keluar meluncur mengena belakang kepalanya, membuatnya pitam serta-merta.
Jaka mengeluh panjang, melepaskan segala resah yang menindih dada.
***
Langkahnya mati tiba-tiba. Di depannya berdiri beberapa orang lelaki bersut hitam. Mustapha muncul. Herman memegang erat pedang katananya. Bersedia untuk mempertahankan diri andai diserang.
"Let's see what we've here, a liar and a larrikin?"
Herman diam.
"Kau dah tipu Kolonel."
Herman tetap membisu.
"Apa hubungan kau dengan Jaka? Geng Parang Panjang?"
Komplotnya dengan Geng Parang Panjang sudah diketahui. Herman mengeluarkan pedang katananya. Berdesing telinga saat pedang itu keluar dari sarungnya. Mustapha memberi isyarat tangan. Kelima-lima lelaki bersut hitam mendekati Herman. Herman berdiri penuh tenang. Pedang katana digenggam makin kuat. Matanya merenung tajam, mencari titik serangan yang dapat melumpuhkan serangan musuh. Kaki kanannya sedikit ke depan, cuba mendapatkan keseimbangan yin-yang, asas dalam pergerakan. Musuh-musuh membentuk bulatan mengelilinginya. Seorang demi seorang mula berubah bentuk.
Menjadi mutan.
Seorang musuh mara ke depan, Herman melompat pantas. Zap! Serangan dalam bentuk pusingan itu menjadikannya persis satu pusaran gasing yang padu mengena tiap-tiap sasaran, menumbangkang mereka dalam jangka beberapa saat saja. Herman mengalihkan perhatian ke arah Mustapha. Mustapha sudah tiada. Herman berpaling ke belakang. Susuk tubuh Azman Samsuri juga tiada. Herman melompat ke tempat yang lebih tinggi, mencari. Langsung tidak kelihatan bayang kedua-duanya.
YOU ARE READING
ESKAPIS - sebuah novel Deen Nasir
ActionBLACK Rose – sebuah organisasi pengganas yang memperalatkan sekumpulan saintis negara – FINaL – bagi mencipta senjata pembunuh paling sempurna – G-Mutation. Black Rose disahkan lumpuh setelah letupan di markaznya yang meragut nyawa ketuanya. Kemuncu...