Bab 31 + Bab 32

1.4K 34 7
                                    

31

Pulau Pinang.

PENGGERA amaran tsunami bergema. Tidak diendahkan penduduk tempatan. Mereka sudah biasa. Penggera itu akan berbunyi tiap kali hujan turun. Kebenaran bunyi penggera itu hanya boleh diguna-pakai bila saja disusuli dengan amaran rasmi daripada pihak kerajaan.

"Dah sedia?" Suzane merenung tepat wajah Kamil.

"Japlah," balas Kamil. Matanya ditenyeh-tenyeh. Di dalam laut, siang atau malam sama saja. Gelap. Kamil duduk. Dia membetulkan posisi punggungnya. Tempat duduk yang kecil membuatkan lemak-lemaknya meleweh ke tepi.

Di skrin, terpampang kedudukan mesin yang dibenamkan di dalam dasar laut itu. Tangan kirinya mencapai burger yang dimakan separuh semalam. Masih enak. Sos black pepper mencemari bibirnya.

"Suzane, turun lagi. Tak sampai."

Suzane menggerakkan sistem kawalan. Kapal selam khas itu yang dinaiki dua orang peneroka itu makin mendekati sasaran.

"Suzane?"

"Ya."

"Mesin ni hidup?"

Suzane menghampiri Kamil. Dia juga nampak apa yang Kamil sedang lihat. Sesuatu yang bercahaya keemasan berada di depan mereka.

"Jadi inilah kuasa nuklear. Kuasa matahari. The power of the sun now is in my hands!" tutur Suzane lalu merampas tempat kawalan Kamil.

"Are you sure about this, Suzane? You know what, in Spiderman 2, Dr. Octopus was born because of the unstable nuclear. We won't be able to stabilise the sun."

Kamil bergerak mundar-mandir di dalam kapal selam itu. Dia dapat menduga perkara yang bakal terjadi sebentar lagi. Tsunami. Ya. Tsunami yang lebih besar dari yang sebelumnya bakal menimpa Pulau Pinang. Dan kali ini, bukan saja Pulau Pinang, malah seluruh Malaysia bakal dilanda tsunami. Tidak. Bukan tsunami, tapi kiamat. Hanya itu istilah yang tepat.

Suzane tidak mempedulikan amaran rakan subahatnya itu. Dia memicit-micit beberapa butang kawalan. Kapal selam itu seperti memiliki tangan dan kaki. Tangan-tangan dan kaki-kakinya cuba mendapatkan mesin yang bercahaya terang-benderang. Makin lama, makin terang. Suzane memang sudah lama menjadi pentaksub dalam dunia gila itu. Tiada guna menghalang pentaksub. Mereka semua etnosentrik. Diri sendiri saja yang benar. Yang lain, salah.

Kamil mendapatkan alat perhubungan. Dia perlu memaklumkan kepada pihak berkuasa. Siapa sangka pelawaan misteri yang diterima daripada individu yang menggunakan nama Mr. Blind di Internet itu benar. Bukan palsu. Pap! Kepala Kamil dihentak dengan silinder oksigen. Dia pitam serta-merta.

***

Kamil tersedar. Dia meraba-raba tubuhnya. Masih hidup. Dia memutar pandangan ke segenap ruang dalam kapal selam itu. Kelihatan Suzane yang berdiri tercengang menghadap skrin. Dia bingkas berdiri mendekati gadis itu.

"Apa sebenarnya yang berlaku?" soalnya.

"Oh, dah sedar. Sorry sebab terpaksa pukul you," balas Suzane tanpa mempamerkan sebarang rasa bersalah.

"I don't know what really happened. But the man who built this machine must be a very genius man. Look at that," sambungnya.

Kamil menatap skrin itu. Mesin yang dipercayai memiliki kekuatan nuklear setanding kuasa matahari itu masih stabil. Tiada sebarang ledakan seperti yang diduganya. Nuklear yang berada di dalamnya sudah distabilkan dengan garam yang terdapat dalam air laut. Namun, itu bukanlah yang menjadi kehairanan kedua-dua saintis itu. Hal yang lebih mengagumkan ialah penciptaan sebuah mesin yang mampu menahan hakisan daripada air laut. Sepatutnya bendasing yang berada di dalam air laut akan bertindakbalas dengan nuklear dan menjadi bahan radioaktif. Ini tidak. Mesin yang bertindak sebagai reaktornya itu telah menapis semua bendasing dan menjadikan air laut sebagai agen penyejuk yang kondusif buat nuklear berkenaan. Dengan tenaga nuklear, penyulingan air laut telah berlaku secara langsung.

ESKAPIS - sebuah novel Deen NasirWhere stories live. Discover now