Bab 35 + Bab 36

1.4K 38 0
                                    

35

KUNCI lori kontena berlabel Armadas dibaling lantas disambut Moray. Moray cuba menggagahkan diri walaupun masih belum bersedia untuk semua itu. Tiba-tiba saja dia jadi lemah. Semangatnya jadi lemah. Seolah-olah separuh jiwanya sudah tiada. Pergi bersama dengan kematian Naomi.

"You got them all!" kata Mustapha.

Moray berjalan menuju ke lori kontena itu. Hatinya tidak tenang. Ada sesuatu yang membuatnya merasa tewas. Sahabat baiknya mati. Mati di tangannya sendiri. Bayang penyesalan menutup segala jalan di depan. Pentingkan diri. Itulah yang telah menjadikannya begitu. Dia terduduk di tengah jalan.

"What kind of joke is that, a man who turned into a monster and now, crying like a child?" caci Mustapha, tergelak-gelak.

"Biarkan dia. Kita mesti tinggalkan tempat ini. Aku dah dapat Rauhan," kata Razak.

"Bagaimana dengan Kolonel?"

"Dia akan mati tak lama lagi."

Dari jauh, Rauhan memerhati gerak-geri mereka. Namun dia tidak dapat berbuat apa-apa. Seluruh tubuhnya kebas akibat suntikan ubat pelali.

Razak menghampirinya.

"Kau... kau... takkan pernah tahu betapa besar kesilapan yang telah kau lakukan. Berapa ramai orang yang akan mati nanti," ucap Rauhan, tercungap-cungap.

"Pedulikan tu semua! Kau tak tahu betapa terseksanya melihat anak sendiri rentung di depan mata." Razak mengesat airmatanya.

Rauhan terpandang tanda nama pada pakaian seragam polis itu.

'RAZAK'

"Helmi Razak?" teka Rauhan.

Raut Razak berubah.

"Munira..."

Kedengaran sayup-sayup dari bibir Kolonel. Matanya masih terpejam rapat.

"Munira..."

Razak memerhati Kolonel yang terbaring di sebelah Rauhan. Sejak semalam, nama itu saja yang disebutnya.

Who the hell is that?

Bam! Tembakan dilepaskan ke atas. Moray berhenti menangis. Mustapha kaget. Seorang gadis berdiri bersama sepucuk pistol. Diacu tepat ke arah Razak.

"Lepaskan Hakimi!" jerit Laila.

Tiba-tiba enjin lori kontena dihidupkan. Perhatian Laila sedikit terganggu. Razak mengambil kesempatan untuk melarikan diri. Bam! Bam! Bam! Beberapa das tembakan dilepaskan Laila. Mustapha sempat merangkul tubuh Kolonel sebelum sebutir peluru mengena bahunya. Tapi digagahi dan dia berjaya masuk ke dalam lori yang dipandu Moray. Pistol Laila kehabisan peluru. Dia mendapatkan Rauhan dan langsung memeluknya. Nyata, intuisinya selama ini benar. Abangnya masih hidup. Hakimi masih hidup.

"Abang!" raungnya.

Rumah Datuk Nasrul.

HARI itu terasa aneh. Hairi tidak mengerti mengapa hatinya seolah-olah lompong. Seperti ada sesuatu yang hilang. Dari tadi, bayang-bayang 'Julia' terawang-awang di langit serebrumnya. Dia juga merasa tidak senang. Seperti sesuatu yang buruk akan terjadi pada hari itu.

Buat apa nak risau? Dia yang nak balik. Dah jumpa kot bapa dia.

Hairi harus mengalihkan tumpuannya. Diambil brown briefcase jenama Bonia yang diberikan Datin Rosnah kepadanya dulu.

Benarkah aku anak Datuk Nasrul dan Ina adik aku?

Kepalanya sakit tiba-tiba. Sebelumnya dia pernah cuba memikirkan perkara itu. Apa yang terjadi sama seperti sekarang, sakit kepala yang mencucuk-cucuk. Hairi duduk. Cuba untuk tenang. Jika memikirkan Julia, hatinya hampa. Bila saja memikirkan perkara yang disampaikan Datin Rosnah, fikirannya pula yang galau. Dia berjalan menuju ke arah cermin. Menatap wajah sendiri di dalam cermin. Tiba-tiba, bayang lelaki bertopeng muncul.

ESKAPIS - sebuah novel Deen NasirWhere stories live. Discover now