19
SPLASH! Ina membuka matanya perlahan-lahan. Air yang disimbah ke mukanya menyegarkan. Kelihatan tiga orang lelaki mengelilinginya, manakala seorang wanita berambut perang memakai skirt pendek berdiri di depannya. Mereka tidak kelihatan seperti orang baik-baik. Dalam balam-balam, dia tahu dia berada di dalam sebuah bilik kecil berlantai simen. Di hujung sudut, sebuah bekas plastik besar kosong. Itu saja benda pejal yang mengisi ruang bilik itu.
"Hei! Bangun!" pekik wanita itu.
Ina mendongakkan kepalanya. Tiada tenaga untuk melakukan lebih dari itu. Hampir dua minggu dia diseksa dengan hanya diberikan air agar kekal hidup.
"Aku tanya sekali lagi. Di mana Datuk Nasrul simpan formula serum G-Mutation?" soal wanita itu.
"Tak tahu..." jawab Ina, jujur.
"Bodoh!"
Sekali lagi air disimbah ke mukanya. Ina tidak berupaya mengelakkan diri mahupun melawan. Kedua-dua belah tangannya diikat ketat.
"Bagi dia makan," arah wanita itu kepada salah seorang lelaki di situ. Lelaki itu menuju ke luar bilik. Kemudian masuk kembali bersama satu bungkusan plastik berisi sebungkus nasi berlauk dan sebotol air mineral.
"Lepaskan ikatan dia," kata wanita itu.
Ina dilepaskan. Makanan yang dihidangkan di atas meja berdekatannya dijamah segera. Memang sudah lama dia menahan lapar. Baru hari ini dia dihidangkan nasi, karbohidrat asasi.
"Dia tak tahu," kata seorang lelaki di situ.
Wanita itu diam.
"Macam mana, nak bunuh ke budak ni?" tanya lelaki itu.
"No. Kita perlukan dia," jawab wanita itu.
Dia menghampiri Ina, berbisik, "Hari ni kau selamat. Kalau kau masih taknak bagitau kat mana bapak kau letak formula serum tu, esok, kau takkan dapat setitik air pun, faham?"
Dia dan kuncu-kuncunya keluar dari bilik. Kedengaran pintu bilik dikunci dari luar. Ina tidak peduli itu semua. Kelaparan yang ditanggung saat itu memalingkannya dari segala perkara.
***
GELAP. Hanya cahaya dari sebiji mentol menerangi bilik itu. Keadaan Ina sangat kritikal. Dehidrasi akibat penderaan tanpa henti telah melemahkan seluruh organ tubuh badannya. Nyata, benar ugutan wanita itu tempoh hari. Setiap soalan yang ditanya kepada Ina, tidak dapat dijawab. Dia benar-benar tidak tahu tentang apa-apa jenis serum yang disembunyikan bapanya. Lagipun, sudah lama dia tidak bertemu bapanya.
"Pssst...! Pssst...! Awak!"
Ina menoleh ke kanan.
"Hei, sinilah!"
Ina menoleh ke kiri.
Dalam samar, kelihatan seorang gadis yang sebaya dengannya. Gadis itu mengelip-ngelipkan matanya kemudian tersenyum, berkondisi sama, diikat.
"Kau... kau siapa?" tanya Ina lemah.
"Jangan banyak tanya. Rantai ni boleh sampai sini je. Kau kena datang dekat aku. Cepat!" kata gadis itu.
Ina mengengsot-ngengsot badannya.
"Tubuh kau dah hilang banyak air. Kalau terus camni, lama-lama kau akan mati," ujar gadis itu.
Gadis itu mencapai hujung seluar jeansnya dan menanggalkan pin yang melekat di kaki seluar itu. Kemudian, dia mencapai saku depan seluar jeansnya. Mengeluarkan satu tiub halus.
YOU ARE READING
ESKAPIS - sebuah novel Deen Nasir
ActionBLACK Rose – sebuah organisasi pengganas yang memperalatkan sekumpulan saintis negara – FINaL – bagi mencipta senjata pembunuh paling sempurna – G-Mutation. Black Rose disahkan lumpuh setelah letupan di markaznya yang meragut nyawa ketuanya. Kemuncu...