Kap 5. Trubbel och en ny lärare

877 18 17
                                    

Nästa morgon vid frukosten gick professor Mcgonigall och delade ut Gryffindorarnas nya scheman.
"Vad läser ni för extra ämnen?" Frågade Hermione dom andra.
"Talmagi" sa Ginny.
"Jag med" sa Hermione glatt "ni då killar?"
"Spådomskonst" suckade Ron.
"Professor Trewalli förutspår min död typ en gång per lektion minst" suckade Harry.
"Första lektionen är i örtlära" sa Ginny med ett leende som snabbt försvann.
"Vad är det?" Frågade Harry henne.
"Första lektionen är örtlära... Tillsammans med Slytherin" stönade Ginny.
Dom åt upp sin frukost gick och hämtade sina böcker och vandrade sedan ut mot växthusen. Det var fuktigt i gräset eftersom det hade regnat under natten men luften var sval och solen sken, det såg ut att bli en riktigt fin dag.
Dom kom fram till växthusen och professor Sprut sa att dom skulle vara i växthus 5 i år och ledde dom till växthuset som låg längst bort.
Dom gick in och ställde sig runt det avlånga bord där det stod runt 100 tomma krukor.
"I år ska ni få plantera egna djävulens snaror" sa professor Sprut upprymt.
"ussh!" Skrek Ashely.
"Om du vill säga något miss Lestrange så räcker du upp handen och det vet du mycket väl vid det här laget. 10 poängs avdrag för Slytherin" sa professor Sprut.
Hermione räckte upp handen.
"Miss Granger" sa professor sprut.
"Exakt hur ska vi göra detta projekt ,professorn?"
"Min nya assistent kom på detta projekt så han får förklara när han kommer, han skulle bara gå och hämta alla frön till plantorna"
Alla började viska med varandra, vem kunde den nye medhjälparen vara?
Dörren öppnades en kille som inte kunde vara äldre än Harry, Ron och Hermione kom in med en stor säck som måste innehålla fröna som han bar framför ansiktet.
"Här är fröna Professorn" sa en välbekant röst.
"Neville!" Ropade Hermione, Ron, Harry och Ginny med en mun.
"Hej hörni, lite hjälp tack?" Sa Neville.
Harry och Ron bar säcken med frön som var onaturligt tung till professor Sprut.
"Tack killar jag ger er 5 poäng var för eran hjälp" sa Neville.
"Ni får prata efter alla lektioner eftersom Neville eller som ni ska kalla honom på lektionerna professor Longbottom ska sova hos Gryffindors sista års pojkar" sa professor Sprut tydligt. "Nu Neville berätta för klassen om ditt projekt du kommit på" fortsatte hon.
"Jo ehm" längre hann han inte för Ashely avbröt honom. "Han kan ju ingenting hur skulle han då kunna vara en professor?!" Sa Ashely medan Draco, Pansy och Crabbe stämde in.
"Vilka tycker inte att professor Longbottom kan vara en professor räck upp handen" sa professor Sprut som började bli väldigt irriterad. Alla 12 Slytherin eleverna räckte upp sina händer, Gryffindorarna gav bara dom ilskna blickar.
"Då så 15 poängs avdrag för var och en utav dom som räckte upp handen" sa professor Sprut som tydligen hade tappat tålamodet. "Miss Weasley kan ni svara hur mycket det blir?"
"180 poäng, professorn" svarade Ginny.
"Utmärkt 5 poäng åt Gryffindor" sa professor Sprut "Nu Neville berätta vad dom ska göra!"
"Ni ska vara 2 och 2 och så ska ni plantera och ta hand om en djävulsk snara och om den växer upp ordentligt får ni högsta betyg i örtlära i år. Det kommer därför inte vara något riktigt examensprov utan då kommer jag och professor Sprut kolla och bedöma era växter."
Dom delade upp sig 2 och 2, Ron bad Hermione för att han ville ha godkänt i så många ämnen som möjligt. Harry och Ginny skulle arbeta tillsammans.
Ashely kollade argt på Ginny och Ron kollade argt på Harry.
När lektionen var slut hade dom mätt upp tillräckligt mycket jord och planterat fröna.
Ginny och Hermione hade talmagi nästa på schemat, men Harry och Ron hade spådomskonst...
Dom sa hejdå till varandra sedan började Harry och Ron vandra mot västtornet, när dom kom fram såg kollade dom på alla andra elever. Dom kände inte igen några, eller jo dom kände igen fyra stycken: Ashely, Draco, Crabbe och Pansy...
Ashely hade fått syn på Harry och Ron och skyndade fram.
"Var är era idiotiska vänner?" Hon tittade runt sig men kunde inte se Hermione och Ginny någonstans.
"Dom läser inte spådomskonst, dom har talmagi istället" suckade Ron.
Ashely sken upp som en sol. Skulle hon få vara själv med både Harry och Ron två gånger i veckan?! Utan smutsskallen och Weasley som störde henne? Detta var ju underbart tyckte hon.
Stegen fälldes ner och eleverna klättrade upp sist kom Harry och Ron. Dom märkte att det inte fanns några platser kvar, eller jo det fanns det vid ett runt bord längst bak. Dom gick dit men tvärstannade när dom såg flickan som satt i skuggorna vid samma bord. Ashely.
"Pojkar ni får sätta er nu så vi kan börja lektionen!" Sa professor Trewallis pipiga röst.
"Ehm, det finns ingenstans att sitta, professorn" sa Harry snabbt som kunde sitta var som helst utom med Ashely.
"Det finns två lediga platser för dig mr Potter och för mr Weasley längst bak tillsammans med miss Lestrange." Sa professor Trewalli återigen med sin pipiga röst.
Ron suckade högt och tydligt sen hasade dom sig till platserna.
Dom satte sig på varsin sida utav Ashely och professor Trewalli började lektionen.
Harry och Ron praktiskt taget sov genom deras timme i spådomskonst.
Professor Trewalli gav dom jätte mycket i läxa kommenterade Ron när han och Harry sprang ner mot lunchen i storasalen.
När dom kom in satt det inte så många runt Gryffindorbordet ännu. Dom satte sig snabbt med ryggarna åt Slytherins bord. Efter 10 minuter kom Hermione och Ginny pratandes med några flickor från Ravenclaw, dom sa hejdå till varandra och gick till sina bord. Dom satte sig och började äta.
Harry skymtade en guldkedia runt Ginnys hals, hade hon på sig halsbandet hon hade fått utav honom?
"Fick ni mycket läxor av den där gamla bluffmakerskan?" Frågade Hermione och stoppade sedan in lite morötter i munnen.
"Tja.. Vi skulle skriva månadens horoskop, göra en uppsats på planeternas rörelse och sen skriva en 3 pergament sidor lång uppsats med kända sienare genom tiderna, ni då?" Suckade Ron.
"Vi skulle skriva en text i runor på en pergament sida sen skulle vi få byta med nån på nästa lektion och så ska man försöka tyda den nya texten och sen läser man upp det för klassen" sa Hermione som om det var värdens enklaste sak att göra.
"Hörni jag tror det står fel på mitt schema!" Utbrast Ginny plötsligt.
"Vadå då?" Frågade Hermione som började leta efter sitt schema i sin pärlstickade väska.
"Jo det står att vi ska ha örtlära med Slytherin igen efter lunchen"
"Det gör det på mitt med" sa Harry som också hade tagit fram sitt schema.
"Mitt med" sa Ron och Hermione i kör.
Dom verkade inte vara dom ända i Gryffindor som hade märkt det, Slytherinarna verkade också ha märkt det. Så efter lunchen vandrade dom tillbaka till växthus 5.
Dörren var öppen.
"Kom in och ställer er vid era krukor" hörde dom Neville ropa.
Dom gjorde som han sa, många verkade även ha märkt att professor Sprut inte var där. Hermione räckte upp handen.
"Ja miss Granger"
"Eh.. Var är professor Sprut?" Frågade Hermione ängsligt, men Neville bara log.
"Hon kommer inte att vara med den här timmen i år eftersom hon har örtlära i växthus 3 med andraårseleverna, men vi tyckte att ni skulle behöva ha örtlära igen för att ta hand om era växter och vi måste jobba i dagsljus, när det blir skymning går det inte, är det nån som kan svara på varför?"
Ingen blev förvånad över att både Ginny och Hermiones händer flög upp, men en till räckte upp handen och alla stirrade på henne. Hon kunde ju aldrig svaret på en fråga...
"Miss Lestrange" sa Neville, Hermione och Ginny kollade argt på honom.
"För att man inte kan se hur perfekt jag ser ut i skymningen, åh juste det kan man ju för jag utstrålar perfektion tillskillnad från smutsskallen Granger" sa Ashely med ett flin på läpparna.
"60 poängs avdrag för Slytherin! Så där säger man inte till någon miss Lestrange! Be nu miss Granger om ursäkt!" Skrek Neville.
"Aldrig i livet!" Skrattade Ashely.
"Det... Det behövs inte, p.. Professorn" fick Hermione fram men hon kunde inte dölja tårarna. Hon sprang ut från lektionen och upp mot Gryffindors uppehållsrum.
"Miss Weasley kan du gå efter henne och se till så hon är okej?" Frågade Neville ängsligt som inte ville att hans första lektion i örtlära skulle bli en flopp.
"Här ta den här" mumlade Harry och gav Ginny marodörkartan och sen en puss på kinden. Ron imiterade att han kräktes och Ashelys blick hårdnade och hon stirrade argt på Ginny.
Ginny gick iväg från lektionen men hon behövde inte marodörkartan, för det fanns bara två ställen Hermione kunde vara på: I deras sovsal eller i biblioteket. Ginny styrde först stegen mot deras sovsal och hon fann Hermione gråtandes på sin säng. Ginny gick fram och höll om henne.
"Jag vet att jag inte borde bry mig" snyftade Hermione och fortsatte sedan "men jag orkar bara inte mer. Hon kallar mig för det där hemska ordet så fort hon får tillfälle!"
"Jag vet!" Sa Ginny och gav Hermione en näsduk så hon kunde torka tårarna och fortsatte sedan "det är därför vi ska förhäxa den där maran i år"
Hermione började skratta och skrattet smittade av sig på Ginny, där satt dom på Hermiones säng och skrattade efter ett tag sa Ginny:
"Lektionen slutade för fem minuter sen och vi har rast nu så killarna borde vara här".
Dom gick ner till uppehållsrummet det var tomt bortsätt från tre fjärdeårselever som satt och läste sina läxor.
"Ska vi gå till biblioteket?" Föreslog Ginny, Hermione nickade bara som svar.
Dom tog med sig sina läxor i talmagi och satte sig i biblioteket.
Efter 20 minuter när dom var klara med sina läxor i talmagi kom Harry och Ron pratande.
"Åh jag gillar verkligen Hermione men jag vet inte om hon gillar mig.. Hon verkar avsky mig" sa Ron med en suck.
"Nej hon avskyr inte dig men hon kanske har svårt att visa det, tjejers hjärnor är jätte konstiga! Jag har försökt prata med Ginny flera gånger men så fort jag kommer in på om Hermione gillar dig blir hon som ett åskmoln" sa Harry med en suck som svar.
Dom kollade snabbt igen biblioteket och såg Ginny och Hermione sitta vid ett bord vad inte Harry och Ron visste var att Hermione och Ginny hade hört vart ända ord av vad dom sagt.
Harry och Ron slog sig ner mitt emot tjejerna.
"Har jag nånsin sagt att jag avskyr dig Ronald?!" Sa Hermione med gäll röst och tårarna forsade ner för hennes kinder.
"Tjejers hjärnor är jätte konstiga?! Ett åskmoln?!" Sa Ginny som nu också hade tårarna rinnande för kinderna. "Förlåt mig för att jag bevarar min bästa väns hemlighet!" Fortsatte hon.
Ginny och Hermione tog sina färdiggjorda läxor och sprang tillbaka till deras sovsal med tårarna rinnande från deras kinder.
"Hur ska vi lösa det här nu då?" Suckade Harry som bara hade stirrat efter dom.
"Jag har ingen aning" svarade Ron som också stirrade på dörren där flickorna hade sprungit ut.
I andra änden utav biblioteket satt Ashely som hade sett och hört alltihop. Detta var ju perfekt för henne. Om smutsskallen och Weasley var ovänner med Harry och Ron kunde hon ju få dom för sig själv tänkte hon och hennes flin växte.
Dom hade en lektion kvar innan middagen: förvandlingskonst.
Hermione och Ginny satte sig längst fram i mitten men istället för att svara killarna när dom försökte prata med dom ignorerade dom Harry och Ron helt. Efter lektionen spärrade dom dörren för Ginny och Hermione och sa:
"Kan ni snälla sluta ignorera oss?"
"Weasley, Potter sälla akta på er så vi kan gå och äta middag."
Killarna hade inget val för Hermione och Ginny tog upp sina stavar och Harry och Ron visste att dom var duktigare, så dom aktade på sig och Hermione och Ginny gick ner och åt. Harry och Ron stirrade efter dom och gick sedan själva ner och åt middag.
Tjejerna gick snabbt och la sig men ingen av dom somnade.
Hermione satt och läste medan Ginny skrev i sin dagbok (som inte kunde tänka själv för det hade hon lärt sig att inte var bra...)
Harry och Ron satt i sin sovsal och försökte komma på hur dom kunde få tjejerna att förstå att dom var jätte ledsna för det som hade hänt tidigare idag i biblioteket.
Ingen av dom sov särkilt bra den natten.

Back to Hogwarts!Where stories live. Discover now