Kap 25. Roodwook

524 15 5
                                    

(Harrys perspektiv)

Festen igår kväll hade blivit en succé.
Alla hade varit jätte glada och ingen hade druckit någonting.
James hade somnat på kvällen och så fort alla hade åkt hem hade vi lagt honom i hans spjälsäng.
Ginny och jag hade tagit något litet och äta innan vi också gick och la oss. Vi var båda trötta efter en lång dag och jag skulle dessutom till kontoret imorgon klockan tio, så det var kanske bäst att lägga sig tidigt, jag har en tendens att vakna prick klockan tre på eftermiddagen...

~Nästa morgon~

Jag vaknade utav att någon skrek. Jag kollade på klockan. 04:23.
Jag hörde skriket igen. Men denna gången visste jag vem det var. Det var James.
Jag smög försiktigt ut ur sovrummet, jag ville ju inte väcka Ginny. Sedan fortsatte jag in till James och tog upp honom i famnen.
"Shhh" viskade jag till honom samtidigt som jag försökte få honom att somna om.
Efter ca fem minuter sov han igen.
Jag la försiktigt ner honom i hans spjälsäng igen, och smög sedan ut ur rummet.
Jag smög in i mitt och Ginnys sovrum.

När jag kom in var det första jag såg en man som stod böjd över Ginny med en trollstav i handen...
Han hade inte hört när jag kom in så jag drog försiktigt upp min stav och riktade den mot främlingen.
"LASMSLÅ!" Skrek jag så snabbt jag kunde.
Främlingen flög bakåt och slog i väggen.
Ginny vaknade med ett ryck, James började skrika förfärligt inifrån sitt rum. Han måste ha vaknat utav smällen.
Ginny drog åt sig sin stav och riktade den mot mig. Det var mörkt i rummet och hon var trött så jag antog att hon inte såg att det var jag.
"Lungan ner dig Ginny det är bara jag!" Ropade jag men hon sänkte inte staven.
"Huh? Och det ska jag tro på! Säg någonting som bara äkta Harry skulle kunnat veta!" Ropade hon.
"Du sa till nån tjej i slutet utav ditt femte år på Hogwarts, samma år som vi började dejta, att jag hade en hippogriff-tatuering på bröstet för du tycker det var mycket manligare än en enhörnings-tatuering som hon frågade om jag hade" sa jag och hon utstötte en lättad suck.
"Tack Merlin att det är du Harry!" Sa hon och sprang upp ur sängen och kysste mig på munnen.
"Jag trodde det var du som flög in i väggen!" Sa hon oroligt.
"Men allt är okej jag är här nu!" Sa jag och hon kysste mig igen.
Våran kyss avbröts utav att James skrek igen.
Jag skulle precis gå och hämta honom när jag kände en hand på min axel.
"Stanna här med staven beredd ifall "han" vaknar, jag hämtar James!" Sa Ginny och gick till James rum.
Jag höjde min stav och riktade den mot mannen som låg medvetslös på golvet.
Jag tände taklampan så att jag skulle kunna se vem mannen var.
Rookwood.
"Ser ut som om nån rymt från Azkaban" sa jag med fasa i rösten.
Ingen ville bli skickad till Azkaban, det var det hemskaste stället i världen. Med dom hemskaste fångvakterna.
Dementorer.
RookWood höll på att vakna.
Jag tog snabbt hans stav så han skulle vara försvarslös.
"Rookwood tala! Vad gör du utanför din Azkabancell?!" Sa jag med bestämd röst.
Ginny hade kommit och ställt sig vid min sida, hon bar James i famnen och hade sin stav utsträckt mot Rookwood hon med.
"TALA!" Skrek Ginny.
"Usla blodsförädare! Vänta bara tills jag har hämnas Lord Voldemort!" Sa han innan han transförera sig bort.
"Ginny..." Sa jag i en viskning samtidigt som jag försökte få in allt som hänt.
"Vi måste till ministeriet! Det är något som är fel!" Sa Ginny med orolig röst.
"Men klockan är bara fem på morgonen! Ingen kommer vara där nu!" Sa jag men jag förstod att hon var lika rädd och förvirrad men framförallt orolig som jag var.
"Vid Merlin Harry du är chef för aurorkontoret! Skicka bara en patronus som säger att ALLA på ministeriet måste komma in så fort som möjligt för att något viktigt har inträffat!!" Sa Ginny och himlade med ögonen åt mig.
"Okej... Men hur gör vi med James? Och följer du med? Ska vi lämna James hos dina föräldrar?" Frågade jag henne.
"Jag följer med dig! Jag tänker också ta med mig James! Jag tänker inte lämna min ända son för ögonblicket om nån har flytt från Azkaban! Första gången det hände visade sig personen vara god... Andra gången det hände rymde massor utav dödsätare!! Och det har precis rymt en dödsätare igen! Och jag tänker inte släppa min lilla son med blicken!!" Sa hon och kramade James mot sig.
"Okej... Men tänk om något händer er!" Sa jag. Jag var så orolig för att något hemskt skulle hända dom.
"Om något hemskt är påväg att hända så transförerar jag mig med James till Kråkbot! Men jag kan faktiskt försvara mig själv och det vet du!" Sa hon.
"Men är inte transförering farligt för små barn?" Frågade jag.
"Jo egentligen... Man ska bara göra det i nödfall.." Sa hon långsamt.
"Då är det väll bättre att lämna av honom hos dina föräldrar?" Sa jag sakta för jag ville inte ha en upprörd Ginny på mig.
"Okej du har nog rätt..." Sa hon försiktigt.

Vi klädde på oss, tog våra stavar och gick ner till braskaminen.
Med hjälp utav flampulver tog vi oss till Kråkbot.
Många frågor snurrade runt i huvudet på mig när vi anlände med en ljudlig duns.
Molly och Arthur hade tydligen vaknat för dom kom springande med stavarna i högste hugg riktade mot oss.
"VEM DÄR?!" Skrek Molly.
"Mamma det är bara jag, Harry och våran lilla James!" Ropade Ginny och slog på ljuset i vardagsrummet.
"Bra!" Sa Arthur och dom båda sänkte stavarna.
"Så vad gör ni här så här tidigt på morgonen?" Sa Mrs. Weasley med en gäsp.
Jag berättade snabbt vad som hade hänt hemma hos oss och dom båda såg skräckslagna ut.
"Så därför undrade vi om ni kunde ta hand om James ett tag, han är inte säker med oss eftersom tja... Harry är Harry och jag kommer inte lämna hans sida vad som än händer!" Sa Ginny.
"Absolut tar vi hand om James!" Svarade Mrs. Weasley och tog emot sitt barnbarn.
"Men ni måste lova att vara försiktiga vi vill inte att det ska bli med er som det blev för dina föräldrar Harry!" Sa Mrs. Weasley och gav både mig och Ginny varsin kram.
"Vi lovar mamma!" Sa Ginny och jag nickade instämmande.

Jag skickade iväg en patronus som delade sig i miljontals patronusar och skickade iväg meddelandet till ALLA ministeriearbetare.
Sedan transförerade jag och Ginny oss till ingången som leder till ministeriet.
Ginny hade också skickat iväg en egen patronus till Hermione som sa att även hon behövde komma.
När klockan var sex var HELA ministeriet samlat i huvudentrékorridoren.

Kingsley Stod på en liten upphöjd yta i mitten så att alla skulle kunna se honom. Han satte staven mot strupen och skrek med en röst 100 gånger starkare än hans vanliga:
"TYSTNAD!"
Alla tystnade direkt.
"Tackar, Mr. Potter har någonting väldigt viktigt att berätta!" Sa han och jag gick upp på den upphöjda ytan.
"En fånge från Azkaban har rymt och är på fri fot!"
Det bröt ut ett hysteriskt mummel.
"TYSTNAD!" Skrek Kingsley igen.
"Harry vem är det som har flytt?" Frågade Ron som stod bredvid den upphöjda ytan.
"Agustus Roodwook, trogen dödsätare" svarade jag och flera såg skrämda ut.
"Potter, du är chef för aurorkontoret, vad gör vi?" Frågade Kingsley.
"Alla MÅSTE vara på sin vakt, om ni ser honom kom direkt och rapportera till mig, Ronald Weasley, ministern eller annan auror. Och alla aurorer ska infinna sig på auror kontoret om 10 minuter med mig och ministern! Så ett råd till alla er som är här, lägg aldrig bort din stav. Det är när man minst anar det som saker händer!" Sa jag och kollade ut över folkmassan.
Någon skrek precis bakom mig.
Allas ansikten vändes ditåt.
Det var Ginny.
Rookwood var där. Hur han tagit sig in vet jag inte.
Han höll Ginny med hans stav mot hennes strupe.

"Potter jag ska döda dig och alla som står sig nära för att hämnas mörkrets herre!" Sa han.
Jag drog fram staven.
"Du vågar inte! Jag dödar den usla blodsförädaren!" Sa han och tryckte sin stav hårdare mot halsen.
Ginnys stav låg på golvet.
Jag signalerade till dom närmaste att sänka sina stavarna.
"Vad är det du vill ha?" Sa jag och tog ett fastare grepp om staven.
"Ditt liv!" Sa han och log sitt lömska leende.
"Harry gör det inte!" Skrek Ginny.
Men jag skulle inte låta henne dö!
Jag skulle offrade mig själv för att rädda den jag älskar.
Jag släppte ner min stav på golvet.
"Du vinner!" Sa jag och gick sakta emot honom.
Han log ännu större.
Det var då något otroligt hände.

Ginny bet tag i hans arm, dök ner mot golvet och tog upp sin stav. Hon riktade den mot honom.
"Bråka aldrig med en tjej som lärt sig övervinna killar eftersom hon växt upp med 6 äldre bröder!" Sa Ginny och flinade.
Jag hade också dykt ner och tagit upp min stav.
Ginny, jag och alla andra som var där stod nu med staven riktad mot Roodwook.
Han kunde inte vinna detta längre.
"Explliarmus!" Skrek en bekant röst bakifrån.
Denna bekanta röst tillhörde Hermione.
Roodwooks stav flög ur händerna på honom och upp i luften.
Ginny var snabbast på att fånga den.
"Ni kanske vann den här gången! Men vänta bara jag ska hämnas Lord Voldemort!" Skrek han.
Jag vinkade fram några aurorer som skulle ta med honom tillbaka till Azkaban.
"Nu när han är påväg tillbaka till sin Azkabancell så återstår bara frågan 'hur lyckades han fly'?" Sa Ron som stod precis bredvid mig.
Aurorerna som tog med sig honom var 20 meter bort från folkmassan.
Dom skrek till.
Alla såg vad som hände.
Roodwook hade tagit ena aurorens stav och uttalat den dödande förbannelsen mot den som hade sin stav. Sedan gjort samma sak mot den han hade tagit staven ifrån.
"Nu ska jag hämnas Lord Voldemort!" Skrek han innan han transförerade sig iväg.

Back to Hogwarts!Where stories live. Discover now