Treinreis Sky, district 4

44 4 0
                                    

In de trein
"Instappen,"commandeert een vredesbewaker. Ik loop de wagon in en zoek mijn kamer. Als ik hem gevonden heb, plof ik op bed en ik zucht diep. De tranen zoeken hun weg naar buiten en ik laat ze gaan. Ik staar naar het snelle voorbijrazende landschap en ik zucht nog een keer. Waarom? Ik pak Mariah's ketting en ik kijk naar de foto. Ik laat me terugvallen op bed, mijn ogen vallen langzaam dicht.
"Skyler? Sky?"vraagt een stem van ver. Iemand schudt me door elkaar. Teder maar toch hartgrondig. "Wat?"vraag ik. "We gaan eten,"zegt de stem. Langzaam open ik mijn ogen en ik zie een jongen. De mannelijke tribuut. Hij heeft vriendelijke ogen en is best knap. Ik schat hem rond de 15 jaar. "Wie ben jij?"vraag ik. "Mijn naam is Mick, ik ben de mannelijke tribuut," zegt hij, "ik ben 17, maar mensen schatten me jonger in. Ga je mee, ik heb honger,"ratelt hij door. Ik kom overeind en loop mee. Mijn ogen worden groot als ik de hoeveelheden eten zie. Het is meer als dat we thuis hebben gehad. Ik schep wat eten op en neem plaats aan de enorme tafel. "Dag Sky, hoe is het?"vraagt de man die ook bij de boete was. "Beroerd, vanwege het feit dat ik meedoe,"zeg ik. De man grinnikt. "Waar is onze mentor?"vraagt Mick. Als antwoord gaat de deur open en komen er twee mensen binnen. Omdat we in district vier wonen behoren we tot de beroeps. We hebben daarom meerdere winaars, in totaal 14. De vrouwelijke mentor is bloedmooi en nog redelijk jong volgens mij 19. De mannelijke mentor heeft bakkebaarden, begint grijs te worden en heeft een nors uiterlijk. "Goedenavond Sky en Mick,"zegt de vrouw. "Ik ben Layla en dit is Oxion,"zegt ze. "Ik kan mezelf heus wel voorstellen hoor Layla, je bent nog maar een jaar mentor,"moppert Oxion. Ze schuiven aan tafel. "Wat vinden jullie ervan dat jullie getrokken zijn?"vraagt Layla. Ik mompel dat ik het vreselijk vindt, maar Mick begint honderduit te vertellen. Dit was zijn een na laatste jaar en hij besloot dat het tijd was om zichzelf aan te bieden. Ik schuif van tafel. "Hey pieper over een halfuur zijn we er, maak jezelf gereed. Zodra we in het appartement zijn gaan we de boetes bekijken en morgen als alle tributen zijn gearriveerd is de Parade,"zegt Oxion. Hij feit dat hij me pieper noemt maakt me hard. "Je hoeft me niet uit te schelden! Dat werkt niet echt hé? Chagrijn!"roep ik boos en ik heb zin om hem te slaan. In plaats daarvan draai ik me om en sla ik de deur hard dicht. In de coupé aangekomen neem ik een douche en make-up ik mezelf. Ik doe mijn boetekleren aan en wacht tot we aankomen.

"Zo, we zijn er. Loop maar mee naar de woonkamer dan gaan we de boetes van de rest bekijken," zegt Layla. We beginnen bij district een en eindigen bij 12. Er blijven er maar een aantal hangen, zoals Melissa van district een. Ze is net zo oud als mij, maar ze heeft een zelfverzekerde houding. Dragon uit district twee blijft ook hangen. Hij is net zo oud als Mick volgens mij en heel erg gespierd. Door zijn shirt heen zie je zijn sixpack. Daar ga ik echt nooit van winnen. Het meisje uit district twee blijft niet hangen net als de kinderen uit drie. Dan komt onze boete. Ik zie hoe de man mijn naam zegt en het even stil blijft. Dan kom ik naar voren. Ik zie hoe Mick zich aanbiedt en een kansloze jongen van 12 redt. Uit district vijf blijft Bo hangen die er nogal zwak uitziet. Ook Gale blijft hangen. Pablo uit 13 blijft hangen maar ik weet niet wie het meisje is. "Nou, waren ze dan. Nu naar bed want morgen is de Parade!"zegt Layla opgewekt. Ik sjok naar mijn kamer en ik plof op mijn bed. Bijna direct val ik in slaap.

Bezweet schiet ik overeind. Ik had een aparte droom, over papa. Ik droomde over zijn hongerspelen ook al heb ik ze nooit gezien. Ik heb gedroomd dat hij iedereen die hij tegenkwam vermoordde. Er dringt me iets binnen. Waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht? Snel kleed ik me aan, het maakt niet uit wat ik aandoe straks is de Parade en ben ik toch al omgekleed. Snel ren ik naar de eetkamer. Gelukkig, Oxion zit er al. "Oxion!"roep ik. "Ah, daar hebben we het kuikentje," zegt hij spottend. Ik negeer zijn opmerking. "Heb jij mijn vader gekend?"vraag ik. "Die vraag verwachte ik al,"zegt hij, echt waar hij is serieus, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. En ik straks wel. "Hoezo?"zeg ik. "Voorgevoel,"zegt hij schouderophalend, "Maar oké, luister. Je vader was in de hongerspelen werkelijk meedogenloos. Hij moordde er op los. In het jaar van je vader deed mijn vriendinnetje mee, Kayla. Ze was niet heel erg sterk en kwam uit het arme gedeelte. Het was dat jongens niet mochten aanbieden bij een meisje want ik zou mijn leven voor haar geven. Onze relatie was stiekem, ik was rijk zei arm, je kent het verhaal. Mijn ouders begrepen niet dat ik er zo kapot om was. Ik zag hoe je vader iedereen stuk voor stuk uitmoordde, op de langste en pijnlijkste manieren. Kayla was sterker als ik dacht, ze hield het lang vol. Tot ze je vader tegemoet kwam. Ze smeekte om vergiffenis maar het enige wat hij zei was: 'ik praat niet met krottenvolk.' Hij pakte haar arm en kerfde krottenvolk in haar arm. Vervolgens begon hij heel secuur en precies haar hand eraf te snijden. Ze was nog niet dood. Hij stak een paar keer in haar lichaam en uiteindelijk sloeg hij tegen haar slaap, waardoor ze stierf. Ik kan haar nog steeds horen schreeuwen. Het jaar daarna werd je vaders vriendinnetje getrokken. Ik aarzelde geen seconde en bood me aan, voor Kayla. Ik heb je vaders eerst liefde kapot gemaakt, letterlijk. En hij was mijn mentor,"vertelt Oxion. Ik zie tranen in zijn ogen staan. "Sky, beloof me, dat je niet als je vader wordt," zegt hij. Ik kan alleen maar knikken.

Mijn commentaar:
Wauw, echt een mooi en boeiend verhaal! Hier en daar wat kleine spellingfoutjes, verder echt heel goed!
Cijfer: 9,0

Vivian_Vallens comentaar:
Wat goed geschreven! Een paar kleine foutjes, en één tip. Probeer met getallen gelijk te blijven. Dus niet:
Van district een tot 12...
Maar:
Van district 1 tot 12... óf Van district een tot twaalf...
Kleine tip ;)
Mooi verhaal over die vader, echt leuk verzonnen :)
Cijfer: 8,9

Gemiddeld dus een 9,0

The Wunger Games! (Gesloten)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu