Bab 15

11.4K 629 3
                                    

"Thaqif! Kamu masuk dulu. Ikut laluan yang kami sediakan. Ikut anak panah dan tali yang disediakan."

Thaqif menarik nafas perlahan untuk menenangkan diri. Dia membaca bismillah dan hilang dari pandangan semua pelajar. Cikgu Wahyudin memegang walkie talkie untuk berhubung dengan Cikgu Khalid di penamat laluan.

"Keysha! Sekarang giliran kamu."

"Cikgu... saya taknak cikgu. Saya takut. Cikgu bagi orang lain dulu boleh,"

"Awak jangan nak mengada-ngada. Lambat laun giliran awak tiba jugak! Cepat-cepat. Jangan buang masa!"

Keysha berjalan perlahan seperti ada batu berat menimpa kakinya. Naik menyampah Husna Humaira melihat perangai gedik Keysha. Masuk hutan takut, scandal dengan boyfriend orang tak takut!

Semakin lama Cikgu Wahyudin melepaskan pelajar dengan jarak yang dekat. Ada yang terserempak di hutan disebabkan jarak terlampau dekat.

"Rayyan! Sekarang kamu. Cepat-cepat. Kita tak banyak masa. Aiman, standby. Lepas ni giliran kamu."

Aiman Amzar menarik nafas yang tersekat-sekat dari tadi. Dia sikit pun tidak gentar untuk meredah hutan yang gelap itu tapi dia sangat memerlukan ubat sekarang. Dia berpura-pura seperti tiada apa yang berlaku.

Rayyan berhenti di satu laluan. Anak panah besar disitu menunjukkan laluan ke kiri. Rayyan terfikir jika dia menukar laluan ini ke kanan, Aiman Amzar pasti akan sesat. Demi melancarkan dendamnya, dia menukar arah laluan anak panah ini tanpa rasa bersalah.

"Cikgu? Boleh saya mula dulu? Mula cepat boleh balik khemah rehat cepat kan?"

"Betul ni Husna? Okay. Kalau dah kamu rasa nak jalan dulu. Silakan."

Husna Humaira berjalan dengan perasaan agak menyampah melihat Rayyan tadi. Semua laluan anak panah dia ikut saja.

"Eh besar pulak anak panah nih? Nak lalu mana pulak ni? Kanan? Tapi... ada suara orang belah kiri. Ah ikut kata hati jelah!"

Husna Humaira terikut jalan salah yang Rayyan ubah tadi. Semakin lama berjalan semakin hilang petunjuk arah dan tali. Husna Humaira kini merayau entah kemana seorang diri di hutan.

"Aiman, giliran kamu."

Satu keluhan yang berat dilepaskan. Dikuatkan juga semangat demi menghabiskan cabaran ini. Dia mula masuk hutan. Mulutnya menyebut kalimah Laillahhaillallah tidak berhenti. Nafasnya tersekat-sekat.

Aiman Amzar memilih untuk melalui jalan yang diubah oleh Rayyan juga. Tiada sebarang petunjuk sekarang. Seorang diri hutan gelap sunyi bertemankan bunyi binatang. Perasaannya resah sekarang.

"Tolong! Tolong!"

Bunyi suara memekik minta tolong. Kecut perut Aiman Amzar terdengar suara perempuan di hutan. Ada ke orang tinggal dalam hutan ni? Meremang lehernya. Bermacam muka hodoh hantu dalam filem seram muncul di fikirannya tapi ditepis dengan kata-kata positif.

Aiman Amzar berjalan mencari suara yang meminta tolong tadi. Subhanallah! Ini cerun. Licin. Kakinya melangkah dengan penuh berhati-hati. Suara yang kuat memekik tadi kini bertukar menjadi sayu.

"Tolong..."

"Ya Allah Husna! Awak kat situ. Pegang tangan saya sekarang awak! Saya tolong awak naik atas."

"Taknaklah! Aku taknak kau tolong aku. Pergilah!"

"Husna awak jangan degil boleh? Nyawa awak dah hujung hujung pun awak masih nak angkuh lagi?! Fikirlah nyawa awak sekarang. Cepat dahan tu dah nak patah!"

Dahan yang dipegang oleh Husna Humaira semakin tercabut dari akarnya. Nak taknak Husna Humaira terpaksa mencapai tangan Aiman Amzar. Cermin mata Aiman Amzar jatuh. Pandangannya kita tidak jelas. Tangan Husna Humaira juga samar-samar sekarang.

Nerdy GuyWhere stories live. Discover now