Lockdown

1K 26 3
                                    

"Chester... Chester."

Pinta salah seorang sahabat yang sedang mencari Chester di seluruh Asylum.

Sudah jam 2.30 pagi, Chester masih terperap di bahagian sekolah anak yatim mencari roh dua orang anak kecil yang masih merayau disitu. Berbagai gajet telah dia gunakan bagi mereka manifest di depan dia. Walaupun gelap tapi tiada satu pun yang cuba manifest kecuali suhu seperti tiupan angin salju cuma lebih sejuk. Chester terkaku sebentar dengan kesejukan pada kedua-dua belah tangan dan dahi. Terasa seperti disentuh.

"Anak-anak. Kamu ke yang sentuh saya?"

Chester yang begitu berani sanggup berhubung dengan roh-roh yang intelligent, yang baik hati seperti mereka terutama sekali roh yang notorious dan iblis.

Sentuhan yang sejuk disentuh pada dahi dapat dirasai oleh Chester lalu entiti di depan mukanya mula menjelma. Entiti seperti seorang anak perempuan bergaun memegang patung beruang. Mukanya comel dan innocent.

"Saya nak bawa awak ke masa silam saya." pemandangan Chester mula kabur. Dengan hanya sekelip mata, pemandangan tiba-tiba menjadi cerah seperti waktu siang. Suasana di attic kosong. Dia menjenguk di tingkap. Semua berpakaian abad ke-18. Si kecil itu berjaya membawa Chester ke zaman dia untuk melihat segalanya.

Chester turun ke bawah dan melihat beberapa anak-anak kecil berlari-lari lalu terjatuh. Dia cuba menolong anak kecil itu tetapi tangannya telah menembusi bahunya seolah dia sendiri menjadi hantu seperti si kecil yang dia jumpa.

"Selamat datang ke dunia saya." sapanya dengan muka ceria walaupun dia masih dalam bentuk entiti.

"Eh macam tak percaya je."

"Inilah rumah kami. Rumah anak yatim dan orang-orang tua. Saya sengaja nak bawa awak ke sini sebab nak awak alami apa yang awak lihat dalam rumah ni sebelum diroboh."

"Hah? Roboh?"

"Ya. Roboh. Awak tengoklah nanti." dia hilang.

Chester patuh saja ayat si kecil itu tadi. Lihat di sekelilingnya. Dia cuba meronda seluruh rumah. Ramai juga kanak-kanak di situ dan juga orang-orang tua yang kurang upaya. Semua baik-baik belaka. Bahagia. Sehingga dia lalu di depan bilik darjah. Melihat mereka tekun belajar. Dia nampak si kecil berambut free hair brunette yang dia jumpa duduk di bahagian depan sekali. Sebelum dia mati, muka dia ceria saja. Chester menutup mata sebentar lalu beralih masa dimana semua kanak-kanak berlari berteriak minta tolong. Chester menoleh ke belakangnya. Rumah mereka terbakar, lalu dia turut berlari sekali keluar dari rumah. Ramai yang berjaya keluar tetapi ada yang masih terperangkap di dalam rumah yang sedang dijilat api.

"Semua dah keluar?" soal cikgu kepada mereka.

"Emily. Emily ada lagi dekat dalam! Dengan Pauline!" ujar salah seorang anak.

Chester terus berlari masuk ke dalam rumah yang terbakar itu mencari mereka dicelah api yang marak. Terdengar tangisan anak kecil dari jauh dia mencari dari mana datangnya tangisan itu. Malangnya papan kayu telah patah jatuh dari siling menghalang jalan tetapi dia tetap lalu.

Tiba di tempat dimana tangisan itu berada. Yang ada hanya Pauline, gadis kecil bertoceng dua di belakang tapi Emily tidak dapat diselamatkan disebabkan kayu telah rebah atasnya. Chester baru tahu Emily adalah si kecil yang dia jumpa pada malam itu. Tidak sangka Emily mati ditimpa kayu yang terbakar rebah. Tersebak hati Chester melihat dia mati begitu. Dia cuba menyelamatkan Pauline tetapi tangan menembusi dia. Dia baru ingat apa Emily kata. Dia hanya perlu lihat saja kisahnya. Malah dia beredar tinggalkan mereka hingga seluruh rumah dijilat api. Sekali lagi dia sebak.

"Sekarang awak tahu kisah saya."

"Macam mana boleh terjadi ni, Emily?"

"Panjang cerita. Fuse terbakar." Chester diam.

"Sebelum awak balik ke dunia awak, saya nak buat permintaan."

"Apa dia?"

******

"Chester? Chester..... Hei Chester!"

Chester mula sedar dia sudah kembali ke masa sekarang.

"Chester, kau okay tak? Risau aku tengok kau kaku macam ni macam kau dah kena stoned. Tunggu.. Kau menangis ke?"

Chester mengelap air mata "Ya. Ya. Aku okay. Jomlah gerak. Dah pukul berapa dah ni."

Sudah menjelang pagi mereka beredar bersama kamera mereka. Chester akan ingat permintaan Emily.

******

Bunga dan patung di pegang oleh Chester serta mainan lain untuk Emily dan juga Pauline. Chester telah membuat permission untuk melawat mereka di asylum yang dari asalnya sebuah rumah anak yatim dan orang-orang tua seorang diri.

Dia bersinggah di attic dengan beg kertas penuh bunga dan mainan serta kad berbentuk hati dan lilin. Dia letakkan segalanya tersusun dia atas lantai serta barang-barang antik mereka seperti apa yang Emily minta. Api pada lilin juga dinyalakan.

"Abang Chester." sapa Emily.

Kali ini dia bersama Pauline berdiri di hadapan Chester. Mereka senyum.

"Terima kasih."

cerpen rabakWhere stories live. Discover now