"Saya percaya yang cikgu dah kahwin," sampuk Diya yang datang entah dari mana.
"Asal kau percaya?" Tanya Izzat dengan muka poyonya.
"Because, your attitude look really like a married man," jawab Diya dengan senyuman jahat terukir di bibir.
"What? Really?" Tanya Izzat untuk seakan tidak percaya.
"The truth!"
~\\\~
"Aku ni tua sangat ke sampai nampak macam married man?" Tanya Izzat kelada Diya apabila mereka dalam perjalanan pulang.
"Tak tua pon. Muda lagi dan masih bergetah. Cuma, kalau saya tak cakap macam tu, means saya tak mengaku yang saya isteri cikgu. I'm totally not like you, such a...." kata Diya disertai ayat tergantungnya.
"Such a apa?" Tanya Izzat.
"Such a people that love secret. I hate secret," jawab Diya lalu mengambil cermin mata hitam di dashboard kereta sebelum memakainya.
"Secret? Kalau nak selamatkan diri perlulah menyimpan rahsia," kata Izzat lalu kereta diberhentikan dihadapan sebuah butik.
"Butik sapa ni? Kita nak buat apa?" Tanya Diya kepad Izzat sambul kepalanya meninjau keadaan sekeliling.
"Malam ni kan kita dicampakkan ke majlis kenaikan pangkat. So, ambil baju yang aku dah tempah," kata Izzat lalu mematikan enjin kereta dan mengorak langkah ke arah pintu butik itu.
"Bukan kat rumah tu banyak lagi ke dress yang tak pakai lagi. Suka sangat membazir. Tak faham lah orang kaya ni," bebel sambil mengikut langkah Izzat dari belakang.
"Mana Mr.Tan?" Tanya Izzat kepada seorang pekerja berbangsa cina.
"Mr.Tan ada hal. Jadi, dia suruh I uruskan you punya order," terang perempuan cina yang bernama Fei.
"Sure. So, where is the dress that I ask to make it last week?" Tanya Izzat kepada Fei.
"Wait for a minute. I'll take it for you," terang Fei lalu beredar ke dalam sebuah bilik yang berlabel 'staff only'.
"Asal tempah baju ni?" Tanya Diya seraya melabuhkan punggungnya di sisi Izzat.
"Untuk malam ni lah," jawab Izzat.
"Bukan ke banyak lagi baju yang tak pakai dalam almari. Kenapa perlu membazir untuk tempah bagai...," bebel Diya pendek sebelum Izzat menekup mulutnya dengan telapak tangan.
"Bebel je kau tahu kan. Biarlah, malam ni kan majlis penting. So, of course I want something good on us," kata Izzat lalu melepaskan tekupan di mulut Diya.
"Suka hatilah. Duit cikgu, bukan duit saya," kata Diya lalu menyelukkam tangannya ke dalam poket seluar milik Izzat.
"Hey, kau nak buat apa ni?" Tanya Izzat kalut dengan tindakan Diya.
Lagi mengejutkan apabila tangan Diya bergerak-gerak seperti mencari sesuatu. Dengan pantas Izzat terus menahan tangan Diya dari terus bergerak.
"Dare to carry on," ugut Izzat.
"Alah, nak phone!" Rengek Diya sambil menggoyakkan lengan Izzat.
"Lain kali kalau nak tu cakap. Jangan nak main seluk je," tegur Izzat lalu mengeluarkan telefon pintarnya dari poket seluar.
"Kenapa pula tak boleh ambil sendiri?" Tanta Diya macam blur sangat.
"Tolong lah. Nak kata pandau tu memang pandai pun. Fikir lah sendiri," jawab Izzat lalu bangun dan berlalu ke arah Fei yang memegang dress labuh bewarna emas.
YOU ARE READING
Mr. Artist ku ✔
RomanceMasaalah disiplin sekolah? Sudah lali bagi Nur Adiya Sufiyya. Selalu juga dia keluar masuk pejabat pengetua, pejabat GPK Hem, bilik disiplin dan juga bilik kaunselor. Tapi pada tahun akhir Diya bersekolah, kemunculan Encik Izzat Aisy Shah, seorang g...