Bab 42: Alif jagakan Nur untuk umi

11.3K 419 38
                                    

"Aku pun risau pasal Siti Nur tu. Aku tak akan percaya dia buat kerja keji. Mesti ada sebab macam mana dia boleh mengandung," kata Izzat.

"Kena rogol? Dah kahwin?" Teka Diya. Izzat terangguk-angguk.

"Mana tahu dia dah kahwin. Cuba slow talk dengan dia. Suruh dia cerita apa jadi," cadang Izzat.

"Tapi, kalau betul dia terlanjur ke?" Kata Diya takut-takut.

Pak!

"Mulut tu. Cuba doakan yang baik je. Jangan main fitnah orang," nasihat Izzat.

"Orang kata kalau je kan. Sakitlah," Diya menggosok mulutnya yang telah ditepuk oleh Izzat.

"Sama je kan," gumam Izzat.

"Eleh. Dah lah. Balik ni tak nak buat kerja add math. Biar orang tu mengamuk masuk jelas pagi esok," ugut Diya. Izzat menjegilkan matanya.

"What? Tak nak buat? Kalau tak nak buat tak apa. Tapi, malam ni kita manja-manja sikit," kata Izzat dengan suara dan muka gatalnya.

"Ya Allah! SPM tak lama lagi. Kalau tak buat homework tak dapat A+. Ubah fikiran lah cikgu. Saya buat," Diya tersengih seperti kerang busuk.

"Alah, I postpone hantar kerja. Malam ni kita manja-manja sikitlah. Sikit pun jadi. Cukuplh yang ringan-ringan macam ki...." Izzat berhenti merapu apabila Diya menyumbat chicken nugget ke dalam mulut Izzat.

"Kalau ada impian nak merapu lagi, I pysing stereng tu. Biar kita mati sama-sama," kata Diya geram dengan Izzat yang tak habis nak masa bermanja.

"Wow, jual mahal. I like it, dear," Izzat tidak berhenti menyakat.

"Ada yang tak sempat masuk kelas add math esok pagi ni," kata Diya membutkan Izzat ketawa. Diya sudah menjulingkan matanya ke atas.

Izzatmemberhentikan kereta yang dipandu di bahu jalan. Dia memandang diya dengan pandangan menggoda.

"Jangan mengada lah!" Jerit Diya.

-///-

Siti Nur membetulkan awning tudung sekolahnya di hadapan cermin. Alif yang baru sahaja siap menyimpul tali leher lantas memeluk Siti Nur dari belakang. Siti Nur mengeluh. Penat betulkan tudung, ada orang rosakkan.

"Be strong. Jangan layan dengan mulut puaka orang. Mulut tempayan boleh ditutup, mulut orang tidak boleh ditutup," kata Alif lalu mencium leher Siti Nur yang dilapik tudung. Alif gatal.

"Kalau Diya tanya? Apa aku nak jawab?" Tanya Siti Nur. Dia paling low bab-bab nak kelentong orang yang dia sayang. Fail!

"Do as always. Senyap. Tak lama sayang. Sampai kita ambil result SPM. Abaikan kalau cikgu perli. Abaikan kalau ada orang mengata dan mengutuk. Kalau tak tahan, come to me. This man will help you to stay calm. I'll lend you my shoulder since this whole body actually yours," kata Alif dengan ayat terakhir berbaur romantis.

Siti Nur memusingkan badannya menghadap Alif. Tangannya dilingkarkan di leher Alif.

"Thanks. I'll try to keep this secret," kata Siti Nur lalu berjengket dan kemudiannya mencium bibir Alif sekilas.

"Kalau kau mengandung kali kedua jangan salahkan aku," kata Alif. Siti Nur hanya menampar lembut lengan Alif.

"Banyak lah kau. Dah, jom. Nanti lambat pergi sekolah," Siti Nur merapikan tudungnya lalu mencapai beg sekolahnya dan disangkutkan pada bahu kanannya. Kunci motor yanh tersangkut di key holder dicapai.

Alif membetulkan rambutnya di hadapan cermin. Siap kenyit mata. Aduh, super model memang semua perasan handsome depan cermin eh?

Sling begnya disangkut pada bahu kiri. Kunci kereta Nissan Fairlady dicapai. Kaki mengorak langkah menuju ke dapur. Breakfast time!

Mr. Artist ku ✔Where stories live. Discover now