Lab Report

81.8K 765 5
                                    


HARI ni genap sebulan aku dekat rumah Along. Ada lagi sebulan sebelum balik Sabah. Semalam Along buat makan-makan sikit jadi si Ayu dengan Buan datang rumah. Buan tengok Aulad, lepas tu dia kata dia jatuh cinta pandang pertama dengan Aulad. Aku sengih aje. Tak tahu nak bagi reaksi macam mana.

Dah dua minggu King tak contact aku. Mungkin dia dah penat. Aku sangat lega sebab dah malas sangat nak layan dia.

Sepanjang hari aku baring atas sofa depan tv, tanpa buat apa-apa. Bibik panggil makan, aku makan. Bila masuk waktu solat, aku bangun mandi dan solat lepas tu baring balik atas sofa. Mereput gila!

Aulad dengan Along outstation, Kak Long pulak balik rumah Mama dia dengan anak-anak sebab dah start cuti sekolah. Budak-budak nak balik kampung.

Aku tengok jam, pukul 6 petang. Tiba-tiba phone aku bunyi. Aku capai dan terus jawab. Terlupa nak tengok pemanggil.

"Alin", suara King. Ish, panjang umur betul lah dia ni! Aku baru aje nak bahagia tak diganggu.

"Wa'alaikumussalam. Nak apa ni?", dia gelak dengar aku sindir dia.

"Assalamualaikum, sayang", nak muntah aku dengar! "Nak apa lagi ni?".

"You tahu apa I nak", dia cakap. Ek eleh dia ni, suara tak boleh berlagak lagi ke?

"You're exhausting", aku cakap lepas tu terus letak. Sampai bila aku nak mengelak dari dia macam ni? Peristiwa tu terimbas lagi.

****

**2 tahun lepas**

AKU call King dah lima kali, tapi langsung tak berjawab. Bukannya phone tu mati, tapi memang tak ada yang jawab sampai voice mail. Mana dia ni? Janji nak teman aku beli barang. Dah dua jam aku tunggu.

'King mana? Cakap pukul dua nak teman Alin beli barang' – [Alin]

Lepas setengah jam, baru dia reply mesej aku.

'Sayang, King tak dapat temanlah. Dekat lab lagi ni. Lab report kena reject. Sorry sayang, I love you.' – [King]

Lepas dua jam setengah aku tunggu, dia boleh cancel macam ni ja? Cis cikedis punya boyfriend. Dengan redhanya aku keluar rumah dan naik teksi. Mulanya aku nak pergi Carrefour tapi Giant lagi dekat, jadi aku ubah destinasi.

Masa tengah seronok angkut stok Maggi, aku nampak King jalan dengan perempuan. Aku cepat-cepat ikut sebab takut salah orang. Bakul yang ada Maggi tu aku tinggal aje di situ. Lama aku ikut dia orang. Sampai aku dapat tengok jelas muka perempuan tu.

Rupanya perempuan tu, ex-girlfriend dia. Aku nampak perempuan tu jalan pergi rak di sebelah dan King berdiri sorang-sorang di satu rak sambil scroll pone dia. Aku jalan perlahan mendekati King. Dia perasan ada orang jadi dia angkat kepala dan pandang aku. Muka dia memang terkejut gila.

"Lab report. Lab fucking report!", aku tengking dia. Dia tergamam. Tak tahu nak cakap apa kut. Semua orang dah pandang-pandang kami termasuk perempuan tu.

"Sayang, I –", dia cuba explain tapi aku cepat-cepat tutup telinga, tanda tak nak dengar.

"We're done. Kita putus!", aku keluarkan phone dari poket dan baling atas lantai. Phone tu dia yang bagi, jadi aku dah tak perlukan lagi. Nanti aku beli sendiri!


Dia terkedu. Tahu, dia takkan boleh buat apa-apa kalau aku dah marah. Aku pandang dia dengan senyuman paling sinis seumur hidup aku dan terus jalan keluar. Balik rumah tidur lagi best!

****


OMG OMG OM-double-G! Sorry sangat sebab lama tak update. Actually hari tu busy final exam, and balik rumah memang busy food hunting, keluar jalan jalan dengan kawan sekolah and dating dengan boyfriend yg jumpa enam bulan sekali :'D

Now dah sambung update balik. Harap maaf kalau tak memuaskan.

xoxo

Peluang KeduaWhere stories live. Discover now