Boleh Tak?

64.8K 804 29
                                    

"Love, bangun", aku rasa orang usap rambut aku. Bukak mata, aku nampak Aulad duduk atas lantai depan sofa aku. Aku bangun duduk bersila dengan mata terpejam. Dia pun bangun dan duduk sebelah aku. Aku hulur tangan dan salam dia.

"Baru balik ke?", aku tanya dia sambil betulkan urat-urat aku yang tiba-tiba rasa nak putus dan rambut aku yang dah serabai macam hantu kubur. Dia angguk sambil sengih. "Along mana?"

"Along balik kampung terus, rindu Kak Long katanya. Saya nak pergi mandi ni. Bangun, tak elok tidur maghrib", dia bangun naik atas. Aku bangun ikut dia naik atas sebab nak solat Maghrib sama-sama.

Lepas maghrib, dia ajak aku tengok berita. Masa kami duduk di sofa tu, dia diam aje. Tak cakap apa-apa. Aku peliklah sebab selalunya ada aje modal dia nak menyakat aku. Tapi aku malas nak tegur. Mana tahu dia ada masalah dekat tempat kerja kan.

"Love, awak degree baru first year, kan?", dia tanya tiba-tiba. Aku angguk aje tanpa pandang dia. Mata tengah khusyuk tengok berita banjir dekat tv.

"Nak masuk second year, kan?", dia tanya lagi. Aku angguk lagi, mata masih kat tv.

"Agak-agak kalau kahwin sekarang, boleh tak?", dia tanya lagi. Aku angguk lagi. Lepas dua tiga saat, aku cepat-cepat pandang dia.

"Eh, tak boleh tak boleh", aku dah geleng-geleng kepala. Berdekah-dekah dia gelak sampai merah muka. Cis, membahan aku lagi. Aku sambung tengok berita, malas dah nak tengok dia. Dua tiga soalan dia duk tanya aku, aku buat tak dengar aje.

"Seronok sangat ke berita tu? Saya lagi handsome apa", dia cakap sambil buat muka tak puas hati. Aku dah buat muka sakit perut nak muntah dengar ayat dia. Dia gelak lagi.

"Tapi kan...", dia cakap lepas tu pandang aku. Aku pandang dia. "Tapi apa?".

"Tapi, boleh tak?", dia tanya. "Boleh apa ni?", bingung dah aku.

"Boleh tak kalau nak ajak awak kahwin dengan saya?", aku terkedu. Kali ni, muka dia serius. Takda riak main-main macam selalu. Aku pandang dia. Apa nak jawab ni?

****

Alamak sorry pendek sangat, baru sembuh dari writer block T_T

Peluang KeduaWhere stories live. Discover now