Takut Terbabas

63.6K 854 11
                                    


"Alin, nak buat kek sekarang ke?", Aulad tanya masa kami sama-sama masuk dapur. Aku angguk dan duduk dekat meja makan, nak habiskan strawberries. Aulad duduk sebelah aku dan nganga mulut. "Nak sikit".

Aku suap dia dengan perasaan tak rela. Mana pernah aku rela kongsi strawberry dengan sesiapa. Sedih betul T_T

Dia bangun dan kemas barang yang kami beli tadi, simpan semua dalam kabinet. Lama gila dia dok bukak kabinet atas singki tu, aku tak tahu apa dia buat. Aku makan tanpa tengok dia. Lantaklah kau nak gilap satu dapur pun, jangan minta strawberry aku dah!

"Saya dekat kolam tau", dia cakap lepas tu keluar dekat pintu belakang. Dah habis makan, aku start keluarkan mangkuk, sudu dan bahan-bahan nak buat kek. Bila buka cabinet bawah, kosong.

Eh, mana budak ni simpan tepung aku?

"Aulad, mana tepung?", aku jerit sambil tangan bukak semua cabinet bawah. Tak ada.

"Kabinet atas", aku dengar dia jerit. Terus aku tarik pintu kabinet atas.

Elok aje pintu kabinet tu terbuka, mencurah-curah tepung tumpah atas aku. Terkejut aku sampai tak boleh buat apa-apa. Aku dengar suara orang ketawa dan aku pandang dekat tingkap, Aulad dengan budak-budak tu tengah gelakkan aku sambil tutup-tutup mulut.

Aku pandang dia tajam. Dia ni memang saja cari pasal dengan aku!

Raisha masuk dan berdiri tepi aku dengan muka merah tahan ketawa. Aku masih berdiri dekat sinki dengan kepala penuh tepung. Sengaja aku masamkan buka dan jeling Aulad yang dok bergelak-gelak dengan Along dan Kak Long dekat luar.

"Mak Ngah nak tuala ke?", Raisha tanya aku, tapi senyuman dia masih tak hilang. Aku diam. Tangan aku sapu-sapu tepung dekat rambut.

Aulad masuk sambil sengih. Bila dia tengok aku diam tak bersuara, muka dia terus berubah. Riak bersalah! Dia cepat-cepat suruh Raisha keluar sambung main dekat luar.

Aku tahan gelak. Nak kenakan aku? Hei, ini Dalina lah. Aku pandang Aulad tajam. Dia terus datang dekat aku dan sapu-sapu rambut aku. Aku tepis tangan dia.

Makin serba salah muka dia. Sekali lagi dia sapu-sapu rambut aku. "Tepi lah", aku tolak dia dan terus jalan masuk bilik air tepi dapur. Pintu bilik air aku tak tutup.

Dia ikut aku masuk dalam bilik air. Tuala di cabinet sebelah sinki dia capai dan dia tarik aku menghadap dia. Aku diam. Dia bersihkan rambut aku. Lepas dah tak banyak tepung dekat baju dan rambut, dia hulur aku tuala tu

"Tanggalkan, saya tolong mandikan", dia cakap. Aku yang leka pandang lantai cepat-cepat angkat kepala pandang dia. Terus senyuman nakal dia muncul.

"Pergilah", aku tolak dia keluar bilik air dan kunci dari dalam.

Selesai mandi, aku keluar berkemban dengan baju kotor dekat tangan. Aulad masa tu tengah duduk dekat meja menghadap pintu bilik air. Tunggu aku mungkin.

Terbuntang mata dia tengok aku yang berkemban dengan tuala yang tak berapa labuh ni. Aku senyum sinis. Lelaki.

Aku jalan pergi dekat dia. Dia macam tergamam tengok aku. "Tolong letak dekat washing machine", aku hulur baju aku dekat dia sambil buat muka biasa. Padahal dalam hati macam nak tercabut jantung aku. First time berkemban depan lelaki weh!

Tangan dia sambut baju aku dan aku terus jalan naik atas. Dia ikut aku. Baju aku masih dekat tangan dia.

Sampai depan pintu bilik, aku pusing menghadap dia yang dari tadi jalan ikut aku. Aku dekatkan badan dengan dia.

Sebelah tangan aku letak atas bahu dia dan aku jongket sedikit.

"Tadi ingat nak setuju kahwin dengan awak, tapi awak kenakan Alin pulak. Tak jadilah", aku bisik dekat telinga dia lepas tu terus masuk bilik.

Muka dia merah gila! Hahaha, sapa suruh kenakan aku. Padan muka!

Malam tu, lepas habis birthday party Raisha aku cuci piring kek dan gelas dekat dapur. Kek tu, bukan aku yang buat. Gara-gara Aulad kenakan aku, aku hilang mood nak buat apa-apa.

Akibatnya Raisha merajuk dan minta Aulad bayar ganti rugi. Terpaksalah aku jugak yang temankan dia orang pilih kek dekat Secret Recipe.

Bibik, Along dengan Kak Long masih lagi kemas dekat mini garden dekat kolam ikan tu.

Rambut aku asyik berjuntai masa aku tengah cuci gelas dan piring, naik rimas aku dibuatnya. Nak ikat, tangan aku penuh sabun. Terpaksalah aku biarkan.

Tiba-tiba ada tangan pegang rambut aku. Aku pusing, Aulad tengah senyum dekat aku.

"Tolong ikat, boleh?", aku tunjuk dia getah dalam laci sebelah sinki. Lantaklah getah ikat plastic makanan pun, janji aku tak rimas.

Dia ambil getah tu dan berdiri di belakang aku. Aku biarkan dia ikat rambut aku. Lepas dah habis ikat, dia masih tak berganjak dari belakang aku.

Mula- mula aku biarkan aje, tapi bila aku dapat rasa nafas hangat dia dekat leher aku, aku pelik tapi tangan aku masih lagi pegang gelas dan piring-piring dalam sinki.

"Wangi", aku terkejut dengar husky voice Aulad. Terus aku palingkan muka pandang dia. Mata dia redup. Aku pandang aje mata dia. Macam terpukau.

Dia dekatkan hidung dia dengan leher aku tanpa sentuh pun kulit aku. Aku tak tahu nak buat apa. Jadi aku pusing dan teruskan cucian. Buat relaks padahal jantung nak tercabut!

"Sebab nilah saya nak kahwin dengan awak, Love. Saya takut saya terbabas", dia bisik dekat telinga aku dan terus keluar dari dapur. Aku terkaku.

****

Oh my God finally. Saya baru start sem baru. Sangat sangat busy dengan wi-fi yang sangat menguji.

Terima kasih guys sebab sudi baca. *hugs and kisses*

Typo sorry ye. Writer block saya sangat parah. Malam ni baru ada idea nak menulis.

Enjoy lah walaupun bosan, huhu maaf ye T_T

****

Peluang KeduaWhere stories live. Discover now