Aku sampai rumah pukul 8 malam. Lepas lari dari Aulad siang tadi, aku ajak Ayu dengan Buan lepak dekat mamak. Aku tayang muka relaks aje depan budak berdua tu sebab malas nak bersoal jawab.
Masa aku masuk dalam rumah, aku tak nampak Aulad dekat mana-mana. Aku menapak ke bilik. Pintu tak tertutup rapat. Baru aku nak tolak pintu, aku dengar suara Aulad bercakap.
"Sabarlah. Abang banyak lagi kerja kat sini. Nanti dah siap, abang balik. I promise. Tak percaya ke? Bukannya abang nak stay sini terus pun", Abang? Dia cakap dengan siapa? Aulad mana ada adik lain selain Nurin.
"Baby, Abang balik nanti. Cuma kerja tak settle lagi. Lepas kerja abang siap, abang janji abang spend time dengan baby sorang aje, okay?", dia sambung. Baby?
Aku tolak pintu kuat. Apa benda Aulad merepek ni? Aulad terlompat bila tengok aku yang dah macam nak telan dia. Cepat-cepat dia end call.
"Betina mana kau simpan?!", aku tengking dia!
"Sayang, betina mana ni?", dia buat muka tak bersalah dan terus datang peluk aku. Aku tolak-tolak badan dia. Sumpah, tiba-tiba aku benci dengar dia panggil aku sayang. Geli!
"Kau taknak bagitahu aku, aku pun tak hingin ambil tahu pasal kau lagi!", aku tolak masa dia cuba peluk aku lagi. Terus aku capai kunci kereta dia dan keluar bilik. Dia cuba kejar aku, tapi aku capai semua benda yang ada sepanjang jalan nak keluar rumah tu dan baling dekat dia, termasuk pasu bunga kaca.
Prangg! Berkecai pasu tu kena dinding, aku ingatkan dah berkecai kena kepala dia. Reti mengelak rupanya.
Masuk dalam kereta, aku terus pecut pergi rumah Ayu. Aku tak nak pergi rumah Along, malas nak bersoal jawab. Takut nanti Kak Long risau pulak. Sampai dekat rumah Ayu, aku tak terus masuk. Lama aku duduk dalam kereta, fikir segala kemungkinan.
Mana aku nak pergi lepas ni? Phone dan handbag semua aku tinggal. Tak fikir apa dah tadi. Aku nampak Ayu buka pintu pagar dan bagi isyarat suruh aku park kereta bawah bumbung rumah teres dua tingkat dia. Lepas aku park kereta, Ayu kunci pagar dan masuk kat bahagian penumpang.
"Kenapa ni? Dari siang tadi kau masam muka. Masa lepak pun kau tak banyak menggila. Nak share apa-apa tak dengan aku?", Ayu pegang tangan aku dan tarik aku menghadap dia. Aku mengeluh perlahan.
"Aku tak tahu nak cakap apa, Ayu. Aku tak sangka benda nak jadi macam ni", aku diam. Sesak dada aku.
"Jom masuk. Kita cerita kat dalam. Kau tidur sini kan malam ni?", dia keluar kereta dan datang buka pintu sebelah pemandu. Aku pandang dia. "Jom,", dia ajak lagi sambil tarik tangan aku. Aku turun dan ikut dia masuk dalam rumah.
Ayu bagi aku pijama dia dan suruh aku mandi. Dia tunggu aku mandi dan kami sama-sama duduk menghadap tv lepas aku mandi. Ayu order pizza dan dia buka movie cerita "Before You Say I Do".
"Kau kena cerita semua benda dengan aku dan kau kena dengar apa yang aku nak bagitahu pasal King", Ayu cakap lepas kami siap makan dan habis tengok cerita tu.
Aku telan liur. Apa yang Ayu tahu pasal King?
"Alin, macam mana kau yakin Aulad tu ada perempuan lain? Entah-entah dia cakap dengan kucing dia kat Aussie tu", Ayu cakap dekat aku lepas aku cerita semuanya dekat dia.
"Bodoh", mengekek dia gelak dengar aku kutuk dia. Aku sengih aje. Senang sangat nak hilang stress kalau lepak dengan Ayu sebab dia ni otak masuk air. Aku gelak bila tengok dia gelak mengekek macam tu.
"Kau tak nangis?" dia tanya aku. Aku geleng. Aku tak rasa nak menangis. Sebab entah kenapa aku rasa macam ada benda yang aku tak kena.
"Disebabkan kau sangat strong dan gagah perkasa serta macho lagi segak bergaya...", aku sekeh kepala dia sebelum dia sempat habiskan ayat.
"Diamlah setan, kau puji-puji aku ni kenapa", aku marah dia. Dia sengih dan capai telefon. Entah siapa dia call. Dia pandang aku sambil angkat kening sebelah.
"Weh, datang rumah aku. Alin ada sini", Ayu cakap kat orang tu. Shit, dia bagitahu Aulad aku kat sini ke?
"Siapa?", aku tanya dia. Cuak tak payah cakaplah. "Adalah", Ayu sengih jahat.
Aku diam dan capai phone, terus main game tak nak peduli Ayu dah. Merajuk lah kononnya. Kalau Aulad yang datang kejap lagi, memang aku halau dia balik. Kalau tak, biar aku yang keluar. Tidur masjid pun aku tak kisah asalkan tak payah hadap Aulad!
15 minit lepas tu, aku dengar bunyi kereta depan rumah. Ayu bangun dan buka pintu. Terlopong aku tengok figura depan pintu tu. King!
****
Taknak komen apa-apa ke? saya takut penulisan saya teruk :(
Enjoy ye
****
YOU ARE READING
Peluang Kedua
Romance"Sayang?", dia tengok aku dengan muka tak percaya. Aku senyum menggoda dan cium jaw dia. Bila dia mula tanggalkan bra aku, aku tahu apa yang aku patut buat dengan hidup aku yang makin huru-hara ni.