Nurin Aulia

59.8K 804 17
                                    

Firstly sorry sebab bab ni macam bosan. Hari ni dah start final exam. Ini aje yang mampu  sebab otak penuh dengan coding. Hehe jangan kecam saya :'(

****

MALAM tu, Along dengan Aulad pergi surau sebab ada kenduri baca Yassin anak Mak Bonda rumah depan dapat sambung belajar kat Jerman. Kak Long tak pergi sebab nak temankan aku walaupun aku berkali kali duk kata aku ok.

Masa makan tu, Kak Long cerita. Dulu Kak Long ada adik perempuan seumur dengan aku. Nama Nurin Aulia. Adik dia tu suka sangat dengan Aulad, tapi Aulad selalu tak layan. Aulad tak suka main dengan budak perempuan. Jadinya Kak Longlah yang kena temankan Nurin main kat rumah.

Satu hari, Kak Long ada latihan bola tampar kat sekolah. Mama suruh Aulad main dengan Nurin sebab Mama kena buat hantaran kahwin yang orang tempah. Nurin nak main basikal dengan Aulad, tapi Aulad tak kasi. Nurin tetap ikut Aulad keluar kat jalan.

Aulad tak peduli dengan Nurin, dia sibuk betulkan rantai basikal yang jatuh. Bila rasa sunyi, dia pandang sekeliling dan nampak Nurin terbaring atas jalan. Aulad menjerit panggil Mama sebab ingatkan Nurin saja berlakon pengsan sebab nak Mama marah Aulad macam selalu. Bila Mama datang, Nurin tak bangun. Mama panggil-panggil tapi Nurin tetap tak bangun.

Nurin dikejarkan ke hospital. Doktor sahkan jantung Nurin berlubang. Dan keadaan Nurin dah parah. Sejak hari tu, Nurin tak pernah keluar dari hospital. Setiap petang Aulad akan pergi tunggu Nurin di hospital. Tak lama lepas tu, Nurin meninggal.

Lama Aulad ambil masa untuk bangun. Lama Aulad menjauh dari dunia. Rasa bersalah sebab tak pernah layan Nurin buat Aulad menjauhkan diri dari semua orang. Puas semua pujuk, akhirnya Mama Papa buat keputusan hantar Aulad pergi Aussie. Sebab tu aku tak pernah kenal dia sejak Kak Long kahwin dulu.

Bila aku sakit, Kak Long biarkan Aulad jaga aku sebab Kak Long tahu, Aulad terlalu rindukan Nurin.

"Sebab tu bila Aulad usik Alin, Kak Long seronok sangat sebab nampak Aulad tak lagi hidup dalam dunia dia macam dulu", Kak Long cakap sambil menangis. Aku usap perlahan bahu Kak Long, tak tahu nak pujuk macam mana. Aku tak pernah ada kisah sedih macam tu. Jadi tak mampu nak faham sedih tu macam mana.

"Alin jangan rasa awkward dengan Aulad ye, Aulad anggap Alin macam adik dia", aku senyum dengar Kak Long cakap. Waktu tu, aku rasa itu senyuman paling fake yang pernah aku bagi dekat orang seumur hidup aku. Hati aku sakit tiba-tiba bila dengar Kak Long cakap Aulad anggap aku ni adik dia. Entah kenapa.


Peluang KeduaWhere stories live. Discover now