"Masuk King, aku buat air jap", Ayu cakap lepas tu terus masuk dapur. King masuk dan jalan datang dekat sofa tempat aku duduk. Aku pandang aje dia dari pintu sampai dia duduk sebelah kanan aku. Bila dia labuhkan punggung sebelah aku, aku terus pusing badan menghadap dia.
"Sayang sihat?", dia senyum dan tanya aku. Aku angguk, mata masih dekat wajah dia. Aku tengok dia, tengah cari hint apa lagi agenda dia ni. Tengah proses jugak apa yang Ayu bagitahu aku tadi.
"Kenapa tengok I macam tu? Rindu I?", dia senyum simpul. Entah kenapa, aku rasa lucu jadi aku pun senyum dan geleng-geleng kepala.
"King buat apa kat sini?", aku tanya dia. Senyuman dia makin lebar dengar soalan aku. Aku perasan, aku tanya dia dengan nada yang tak garang macam selalu.
"I datang nak tebus salah I", dia cakap lepas tu capai tangan aku yang tengah pegang kusyen kecil di riba. Aku biarkan tangan kiri aku dibawa ke bibir dia. Dia cium belakang tangan aku perlahan. "I miss you, sayang", dia cakap dengan mata terpejam. Aku tersentuh.
Tangan kanan aku angkat dan pegang pipi dia. Dia buka mata dan pandang dalam-dalam mata aku. Pandangan dia masa tu aku rasa sampai ke jiwa. Aku usap perlahan pipi dia yang licin tanpa jambang.
"Ehem", Ayu berdehem sambil datang kat ruang tamu dengan dulang air kat tangan. Aku turunkan tangan dari pipi dia. Tangan dia capai dua-dua tangan aku dan pegang kejap.
"Aku naik tidur dulu tau", Ayu cakap sambil buat-buat menguap. Aku sengih, King tergelak kecil."Thanks, Ayu", King cakap perlahan.
Ayu angguk dan senyum lepas tu tinggalkan aku dengan King kat ruang tamu. Aku tarik tangan kiri aku dari genggaman dia dan capai air atas meja. Dia pandang aku macam bertahun-tahun tak jumpa. Tapi memang bertahun tak jumpa pun.
Aku hirup hot chocolate yang Ayu buat. Sedap. Bila aku tengok mata King yang tak lepas pandang aku, aku mula gelisah.
"Janganlah tengok Alin macam tu", aku cuba tarik tangan kanan aku yang masih dia genggam tapi pegang lagi kuat. Aku letak cawan atas meja. Dia capai tangan aku dan genggam. Kami dah sama-sama bersila atas sofa menghadap satu sama lain.
"I ada benda nak cakap dengan you ni", dia cakap dan cium lagi belakang tangan aku. Aku angguk, bagi peluang dia bercakap.
"Aulad is my cousin", aku terlopong! Cepat-cepat aku tarik tangan aku dan bangun nak jauhkan diri dari dia. Tapi dia tarik tangan aku sampai aku terduduk atas riba dia. Dia peluk aku kejap. Taknak bagi aku lari.
Aku meronta-ronta nak lepaskan diri, tapi tenaga aku mana mampu nak lawan manusia sado macam dia. Akhirnya aku mengalah dan biar dia peluk pinggang aku.
Bila dia rasa aku dah tak melawan, dia pandang muka aku dan suruh aku dengar dulu apa yang dia nak cerita. Aku lingkarkan tangan dekat bahu dia dan sandarkan badan aku dekat dia. Dia dah duduk menyandar di sofá.
"Aulad sebaya dengan I. Kami selalu sangat kongsi semua benda. I kan playboy dulu. Jadinya lepas I dengan mana mana perempuan, kalau Aulad berkenan I akan pass dekat dia", dia berhenti sekejap.
"Sampailah I couple dengan you. I refused to share you with him sebab I really love you", dia sambung sambil tangan dia main-main dengan rambut aku.
"Ingat Mimi yang kantoi dengan you dekat Giant tu? Aulad nak dia, jadi I teman Mimi hari tu sebab nak bagi number Aulad dekat Mimi. Mimi kan nak sambung study dekat Aussie masa tu. Tapi entah macam mana terkantoi dengan you", dia senyum, seolah-olah lucu sangat kejadian tu. Aku diam.
"You hancurkan phone yang I bagi tu, so I tak dapat nak contact you. I cari you merata-rata. Kat kampus, kat rumah, sampai kampung you I pergi cari but you were nowhere to be found. Lepas seminggu baru Ayu kasi tahu you terbang sampai Perth", aku diam. Teringat aku lari pergi sampai Perth rumah Kak Nia cousin aku lepas patah hati dengan King. King usap perlahan kepala aku.
"Degil you ni buat I tak tentu arah, tau?", King tarik telinga aku perlahan. Aku muncungkan mulut tanda protes. Suka hati aje kutuk aku.
"Jangan muncung, sayang. I tengah kawal diri ni", King tarik aku ke dalam pelukan dia. Aku letakkan kepala dekat dada dia. Rasa tenang lepas dengar semua penjelasan dia. Rasa macam beban bertahun-tahun aku hilang macam tu aje.
"King", aku panggil dia perlahan.
"Hm?", dia jawab perlahan. Aku dongak kepala dan pandang mata dia. Aku nak tanya dia, apa yang patut aku buat sekarang tapi macam bangang aje kalau nak tanya dia sebab ni kan hidup aku.
"Oh, I tak habis cerita lagi", dia duduk tegak dan betulkan kedudukan aku atas riba dia supaya dapat tengok muka aku. Aku angguk,tanda suruh dia sambung.
"Dua bulan you dekat Perth, I tak tentu arah. Tak pergi kelas, kes bertumbuk, macam-macam I buat sampai I kena buang kolej. Jadi I terbang pergi Aussie. Tinggal dengan Aulad. Bila Aulad tengok I dah tak layan perempuan, dah tinggal kerja-kerja tak berfaedah tu, dia cakap you ni mesti hebat gila. Disebabkan you dengan I dah putus, so dia nak you", King tarik nafas perlahan. Riak muka dia makin keruh. Aku pun tarik nafas, berat.
"I tak tahu pun bila dia dekat dengan you. Tiba-tiba aje Ayu cakap you nak kahwin. I patah hati sangat-sangat sebab I tahu you memang layak dapat lelaki sepuluh kali ganda lagi baik dari I. Tapi...", dia berhenti sekejap pandang aku.
"Bila Ayu cakap dekat I husband you nama Aulad, I terus siasat sebab tak puas hati. Aulad? You layak dapat yang lagi baik dari I tapi bukan Aulad, Alin. Bukan Aulad", King geleng kepala dengan mata terpejam. Aku peluk dia semula. Kali ni, aku dapat rasa beban dalam hati dia tu. Dia peluk aku kejap. Macam takut aku terlepas dari pegangan dia. Sampai akhirnya aku tertidur.
****
Hm saya taktahu nak letak Aulad ke King jadi hero cerita ni. Confused di tengah jalan. Haha!
Maaf ye kalau sedikit berbelit. Enjoy
****
YOU ARE READING
Peluang Kedua
Romance"Sayang?", dia tengok aku dengan muka tak percaya. Aku senyum menggoda dan cium jaw dia. Bila dia mula tanggalkan bra aku, aku tahu apa yang aku patut buat dengan hidup aku yang makin huru-hara ni.