Dear itik potpet,
Nasi goreng kampung for you :) enjoy your breakfast!Nasi goreng kampung? Not bad. Marilah kita mengambil pinggan di dapur dan membuat air milo.
Pedasnyaaaaa!!! Dia ni memang nak buat aku ependik ke apa ni? Berapa banyak cili yang dia letak ni?
Rin dari tadi asyik ulang alik dapur dan meja makan. Pedas sangat. Tapi disebabkan lapar, pedas pedas kita telan jelah.
•••
"So how the breakfast" kacak jugak laki aku ni. Walaupun berpeluh tapi still wangi. Ke hidung aku yang tersumbat?
"Pedas awak tahu tak? Memang nak bagi saya sakit ke apa?" Mari kita uji encik suami.
"Pedas? Yeke?" Zaril menaikkan sebelah keningnya seolah tidak percaya. Setahu aku, aku letak 10 je. Takkan pedas kot?
"Awak tak rasa nasi goreng awak tu ke?" Zaril menggeleng. Hek eleh sebelum bagi orang makan. Rasalah masakan awak tu! Eeee
Rin terus mengambil nasi goreng dan air sejuk. Dia tahu pasti lepasti ada orang meletop kepedasan. Kita tunggu jelah dan saksikan drama yang bakal berlaku selepas ini.
Zaril menyuapkan nasi goreng itu ke dalam mulutnya. "Bondaaaaaa" air mata lelakinya jatuh. Sah kepedasan. Dengan rakusnya dia meneguk air sejuk dan terus ke dapur untuk menambah air sejuk yang habis.
"Ha kan saya dah cakap, pedas" Aduh lawaknya muka singa buas merah.
"Awak makan jugak ke?" Bibir merah. Muka merah. Hidung merah. Dah macam badot aku tengok singa buas ni.
"Yelah, bukan senang singa buas nak masuk dapur" Rin mengambil remote tv dan menekan butang. Malas nak tengok muka Zaril. Sebab lepasni mesti dia gedik punya.
"Sweetnya my itik potpet. Ni yang nak bagi kiss ni" Zaril tersenyum nakal. Kembang jugaklah bila Rin cakap macamtu.
"Don't you dare!" Rin menjegilkan mata pada Zaril. Eee dah buat salah tapi tak reti nak mintak maaf. Zaril memuncungkan bibirnya. Dia ingin menyakat Rin.
Rin dah menggelabah. Jarak dia dengan Zaril dekat gila sekarang ni. Rin ternampak novel tebal yang dibacanya semalam dia terus menghempaskan novel itu pada muka Zaril.
"Aduh" Zaril meraung kesakitan.
"Ha padan muka. Menyakat orang lagi" Rin terus berlalu dari situ. Menyampah.
Zaril mencebik. Tak guna kalau dia merajuk. Sebab Rin ni bukannya suka pujuk orang. Kalau orang merajuk mesti dia menyampah. Gedik.
•••
"Awak bangun dah lewat ni. Nak pergi kerja" Zaril mengejutkanku. Aku nampak dia sudah siap lengkap dengan kemeja. Aku dengan lemah longlai masuk ke tandas untuk membersihkan diri. Ngantuk. Aku tidur lewat semalam sebab tengok cerita hantu.
*flashback*
"Awak, saya naik atas dulu eh. Nak tidur. Esok nak kerja." Zaril dah banyak kali menguap. Ngantuk sangat kot.
"Awak tidur kat sofa. Saya nak tengok cerita hantu. Nanti kalau dah habis saya kejut awak." Gila ke apa nak suruh aku tengok cerita hantu sorang-sorang?
Zaril terus baring di sofa dan berdengkur. Fuh penat sangat cik abang kita ni.
Seram pulak cerita hantu malam ni. Aduh meremang bulu roma aku. Jangan tunjuk muka hantu tau? Dahla si Zaril ni tidur mati.
Gedebukkk
"Aduh" Zaril mengaduh kesakitan. Mana tak sakit Rin pergi lompat atas badannya. Kacau orang mimpi betullah.
"Yang awak melompat atas badan saya ni kenapa" marah. Kacau orang tidur. Lepasni dah tak boleh sambung mimpi tadi. Sedih.
"Ala sorrylah. Tadi hantu tu keluar tu yang saya lompat atas awak" Rin takut apabila tengok muka hantu. Terus dia lompat atas Zaril.
"Sakit tahu tak" Darah berhenti mengalir kerana terlalu terkejut. Nasib baik suami awak ni tak sakit jantung. Kalau tak, menangis tak berlagu awak harini itik potpet.
Bila scene hantu keluar Rin mula memeluk Zaril. Menutup mukannya di dada Zaril. Takut.
Zaril apalagi gembira lah. Lepasni nak teman Rin tengok cerita hantu lah. Nanti asyik kena peluk je. Yeayyyyyyyy.
*end throwback*
•••
Harini dah kena masuk pejabat. Okay agak kekok bila dah jadi isteri kena jadi P.A dia jugak.
"Takde milo untuk saya ke?"
"Pagi tadi dah minum milo takkanlah nak milo lagi kot? Air manis je tahu"
"Yelah sayang" Zaril bangun dari tempat duduknya dan mengunci pintu pejabat. Dia menarik langsir untuk menutup tingkap.
"Apa awak buat ni" Rin terkejut melihat kelakuan Zaril. Ha dah mula dah bulu roma meremang.
YOU ARE READING
Ubahkan Singa Buas Itu
Teen FictionZaril Idham digelar 'singa buas' oleh pekerjanya, kerana sikapnya yang suka mengamuk dan marah tak tentu fasal walaupun tiada kesalahan yang dilakukan. Disebabkan cinta pertamanya curang, dia tak pernah sukakan perempuan. Jikalau ada perempuan yang...