Peeta P.O.V.
----------------------------------
Meestal wanneer ik naar de les loop, loop ik samen met Finnick. We hebben beide gekozen voor muziek. Muziek is niet heel populair bij ons op school, de meesten kiezen voor gym, om te trainen voor de wedstrijden die elk jaar worden gegeven. Ik zelf ben er niet zo fan van. Dat is één van de redenen dat ik voor muziek ben gegaan. Ik ben niet zo’n gewelddadig type, dus dan ik beter voor iets veiligers gaan. Finnick daarentegen kan het al. Zijn vader zit in het leger, hij leert een hele hoop thuis en heeft voor muziek gekozen omdat hij herrie mag maken. Voor hem niet zo serieus als voor mij, want muziek maakt mij rustig, maar als hij een opdracht krijgt, gaat hij er echt voor. Wij waren altijd de enige die muziek deden bij ons in de vrienden groep. Voor de rest vind iedereen het geweldig om te vechten. Clove heeft zelfs een keer gewonnen met haar messen. Ze traint nu privé.
Als je Katniss ziet, zou je denken dat ze gelijk naar zo’n training zou rennen. Of nou ja, zoals ze verteld dat ze eruit ziet. Vandaag heeft ze voor een jurkje gekozen, wat totaal niet bij haar persoonlijkheid past. Vooral niet als ze je verteld dat ze jaagt. Dat is precies de reden dat ze niet wilt gaan. Ze kent het wel, ze zal alles opnieuw aan moeten horen. En daarbij, ze wil graag meer leren over de muziek, nu haar vader dat niet meer kan. Alleen ik weet dit, niemand nam echt de moeite om naar haar te luisteren. Ze hadden het te druk met hun eigen verhalen over de eerste lessen. Ze weet dat ze haar wel mogen, maar dat ze aan haar zullen moeten wennen. Maar goed, dit is de eerste keer dat ik met iemand anders dan Finnick naar muziek loop. Finnick rent voor ons uit, Katniss blijft braaf naast me lopen. Vooral omdat ze niet weet waar het muzieklokaal zit. ‘’Waarom heb je eigenlijk voor muziek gekozen?’’ vraagt Katniss uit het niets. ‘’Euh… Ik weet niet, ik heb niet iets met vechten, en als ik dat wil, kan ik naar mijn broers gaan. En ik houd van muziek. Thuis mag ik het niet maken, dat stoort de klanten, hier kan ik het de volle twee uur doen,’’ antwoord ik. ‘’Klanten?’’ vraagt ze verbaasd. ‘’Ja, mijn ouders runnen de meest bezochte bakker in deze buurt. Ik werk er ook, grote kans dat ik het brood heb gebakken dat je hebt gegeten,’’ zeg ik lachend. ‘’Mellark Family?’’ vraagt ze twijfelend. Ik knik. ‘’Dat eten we inderdaad. Wat grappig!’’ zegt Katniss lachend. ‘’Maar de winkel is niet altijd open, toch? Op zulke momenten kan je toch gewoon los gaan?’’ Ik schud mijn hoofd. ‘’Mijn moeder houd niet zo van het geluid in huis,’’ zeg ik simpelweg. Ik vertel haar nog niet graag over mijn familie. Vooral over mijn moeder. Zoiets spreid ik niet zomaar rond. Katniss knikt begrijpelijk. ‘’Schiet nou op! Nu hebben we nog de beste plekken!’’ gilt Finnick door de school naar ons. Katniss en ik kijken elkaar lachend aan en beginnen te rennen.
‘’Een nieuwe studente! Kom naar voren en vertel je naam, alsjeblieft?’’ vraagt mevrouw Trinket wanneer ze Katniss ziet zitten. Haar volledige naam is Effie Trinket, we mogen haar Effie noemen, al gebruikt iedereen de afkorting Ef. Katniss stapt onzeker naam voren en gaat naast haar bureau staan. ‘’Wat wilt u dat ik vertel?’’ vraagt Katniss beleefd. Ef’s gezicht klaart gelijk op. Ze mag mensen die manieren hebben. Omdat die niet vaak voorkomen, geniet ze van elk zeldzaam persoon. ‘’Vertel me iets over jezelf, waarom je voor muziek koos, dat soort informatie,’’ zegt Ef gretig. ‘’Eum, oké. Ik ben Katniss Everdeen, ik ben 16 jaar oud, ik ben verhuisd uit District 12 naar hier. Ik ben voor muziek gegaan omdat ik zelf heb leren Boogschieten van mijn vader. Mijn vader zong ook heel veel, daardoor kreeg ik de liefde voor muziek. Mijn vader is een paar jaar geleden overleden, daardoor is de muziek in ons huis afgeschaft. Ik mis het heel erg, dus daarom ben ik nu hier,’’ zegt Katniss luchtig. Iets te luchtig voor mijn idee. Alsof ze geprogrammeerd is om dit te zeggen, zonder emotie. Misschien doet de dood van haar vader nog steeds heel erg veel pijn. ‘’Welkom bij muziek Katniss, ik neem aan dat je al mensen kent in deze les?’’ vraagt Ef. Katniss knikt. ‘’Dan voeg jij je bij die mensen aan en vormen jullie een groep het komende jaar. De rest, kies een groepje van maximaal drie personen en ga in die groep zitten.’’ Katniss komt naar ons toe gelopen en sluit haar stoel aan, zodat we in een kring zitten. Ef komt naar ons toe gelopen. ‘’Goed, ik zal de opdracht vast uitleggen. Jullie kiezen een lied en maken er jullie eigen versie van. Een cover, zoals jullie het noemen. Succes!’’
JE LEEST
Hunger Games High
FanfictionStel je voor, The Hunger Games, met elk genoemd personage, gewoon op je school, samen in de klas... Precies zoals wij leven, met hun dagelijkse problemen. Doodnormale tieners, net zoals jij en ik, die horen bij een vriendengroep, alleen zul je ze di...