"Macam mana korang kenal ?" Soal mai yang sedang menghirup air pepsi nya dihadapan nor atika binti hamzah atau lebih selesa digelar ika .
"Macam tu lah ." Jawab ika acuh tak acuh .
Mai mula buat muka seposen nya . "Kurang asam eh kau . Aku tanya elok elok ni ."
Ika mengekek . "Takde lah . Dia senior kolej aku . Aku kenal pun sebab dia tu kuat ngusik ." Jelas ika sambil mengacau air nya .
Mai mengangguk tanda paham .
"Habis tu apa jadi ?" Soal mai . Ika berkerut .
"Apa jadi , apa ?" Ika mula menyedut air nya kerana mula merasa kehausan .
Kepala ika diketuk perlahan . "Lembab betul kau ni . Nak kena ketuk sikit , baru dapat . Itupun kalau dapat lah ." Ujar mai seraya ketawa terbahak bahak .
"Eh perangai perempuan ni ." Tanpa disedari , ika turut tertawa melihat kawan nya ketawa .
"Kitaorg kawan je . Dia dah ada awek lah . Hana balqis . Batch dia jugak . Cantik orang nya . Baik dan lemah lembut ." Ika memuji tanpa riak .
Taktahu samada ikhlas atau tidak .
Sekali lagi mai hanya mengangguk sambil menikmati french fries nya .
*flashback
Seminggu yang lalu
"Ika , tengok tu . Hakim dengan awek dia ." Ujar suraya .
Ika memandang tanpa perasaan . Taktahu apa nak kata . 'Bukan ada kaitan degan aku pun .'
"Kau dengar tak aku cakap ni ?" Suraya menggoncang bahu ika . Serta merta ika tersedar dari lamunan .
"Haaa , aku dengar . Eh biarlah dia . Dia bukan ada kaitan dengan aku pun ." Jawab ika malas . Malas nak layan karenah rakan nya , suraya .
"Eh , bukan dia ada tegur kau ke haritu ?" Soal suraya sambil mereka meneruskan perjalanan ke kelas .
"Kalau nak ikut kan dia tegur , hampir semua orang dia tegur weh ." Ika menggeleng kepala . Suraya pula mengangguk .
DALAM MASA YANG SAMA
Mata hakim tertancap pada sesusuk tubuh yang amat dikenali nya . 'Ika.'
"Awak , dengar tak apa yang saya cakap ni ?" Hana memetik jari nya dihadapan muka hakim .
Hakim memandang hana . "Haaa haaa , saya dengar saya dengar ." Gugup hakim menjawab untuk menutup perbuatan nya sebentar tadi .
"Awak ni . Cuba fokus bila saya cakap . Ni tak , bila saya cakap je mesti fokus awak hilang merata rata ." Bebel hana panjang lebar . Cukup untuk buat telinga hakim bernanah . Hahaha gurau .
"Ye hana . Saya minta maaf okay ." Lembut hakim mengucap maaf .
Tanpa berkata apa apa , hana berlalu pergi . 'Haila hana ni .' Hakim mengeluh lalu membontoti perjalanan hana .
*end of flashback
<<<<<<<<<<>>>>>>>>>
Jauh ika termenung . Kalau ikutkan jam sekarang sepatut nya dia sudah tidur . Tetapi mata nya tetap tidak boleh lelap .
'Ada orang rindu aku , mungkin .'
Ika tersenyum sendirian .
TOKTOK
"Siapa tu ?" Senyuman ika mati serta merta selepas mendengar pintu diketuk .
"Mama ni . Mama masuk ye ?" Puan Mariam membuka pintu . Kelihatan puan mariam bersama bedak sejuk nya diseluruh muka . Ika mengetap bibir . Menahan ketawa .
"Kenapa dah macam hantu cina opera memalam buta ni ma ? Terkejut ika ." Ika ketawa .
Mama nya mencebik . Ada ada saja perkara yang hendak dijadikan bahan oleh anak nya .
"Ni mama nak ajak kamu keluar esok . Teman kan mama boleh ?" Rayu mama nya . Ika berkira kira mahu pergi atau tidak .
"Boleh lah . Memandang esok ika pun cuti lagi ." Apa salah nya dia mengikuti mama nya keluar setelah seharian dia menghabis kan masa dengan maisarah harini .
"Kalau macam tu ika pergi tidur ye nak . Mama balik bilik dulu . Selamat malam anak mama ." Puan mariam mencium dahi anak nya . Kemudian berlalu ke bilik nya selepas ika membalas ucapan selamat malam tersebut .
Ika menutup lampu lalu berangkat ke alam mimpi .
___________________How the story ? 😅
YOU ARE READING
I Heart You , Encik Suami ♡ (Slow Update)
Romance"Layan saya macam bestfriend, lindung saya macam adik beradik, sayang saya sebagai isteri, cinta saya kerana Allah, deal ?" "Deal !" _____________________ HAHAHA sorry lah. Aku tak reti tulis cerita