BAB 15

3.4K 142 4
                                    

"Siapa?!" soal puan saf sudah tidak keruan. Siapa? Dia tak kenal kah? Atau sengaja buat tak kenal?

Dua sosok tubuh yang baru masuk ke dalam bilik mengalihkan pandangan mia ke arah mereka.

"Mommy! Daddy!" panggil mia. Semua menoleh ke arah tan sri khalif dan datin naufa yang baru masuk. Mereka segera menuju ke arah mia dan mendapatkan gadis itu.

Datin naufa mendakap gadia itu erat. Rindu akan gadis itu memang tidak dapat digambarkan lagi. Apatah lagi sekarang mia sudah sedar. Dia amat mensyukurinya.

"Mommy, Qay kat mana ni??" soal mia memerhati sekeliling

Semua memandang mia hairan. Semua mata membulat bagaikan tidak percaya. Panggilan itu. Qay? Sudah lama nama itu dipadamkan. Mia sendiri yang menolak untuk menggunakan nama itu setelah sekian lamanya nama itu kembali disebut. Apakah semua ini? Tan sri khalif dan datin naufa diingat puan saf tidak? What the hell that were going now?!

"Tepi!" belum sempat datin naufa menjawab puan saf terlebih dahulu menolaknya menjauh dari mia.

"Mia, kenapa ni?! Tak kenal ibu? Ini ibu! Ibu minta maaf. Jangan buat ibu macam ni!" puan saf sudah seperti ingin menangis apabila mia membuatnya sebegitu.

"Ibu? Arghhh" mia memegang kepalanya yang terasa sakit

Hanif yang melihatnya segera keluar untuk mencari doktor

"Kenapa dengan mia doktor?"

"Amnesia. Mia mengalami kehilangan memori terbarunya. Perkara yang baru berlaku dalam masa terdekat ni dia tak akan ingat." jelas doktor luqman

Amnesia??!! What...

Semuanya memandang antara satu sama lain. Kemudian kembali memandang mia yang terlantang lemah di atas katil. Wayar wayar masih bersisa disekitarnya.

"Mia. Kali terakhir yang awak ingat apa?" soal doktor luqman kepada mia

Mia yang masih lemah tergagap gagap untuk menjawab. Dia memikir sejenak dan kembali memproses ingatannya.

"Ermmmm, masa tu.. Mommy dengan daddy bawak qay pergi holiday sebagai hadiah birthday yang qay minta . Pergi... Rumah mak tok dan... Arghhh" mia kembali memegang kepalanya

"Jangan dipaksa untuk mia mengingatnya. Perlahan lahan. Kalau terus dipaksa ini akan memberi effect kepada diri dia sendiri" semua mengangguk faham

"Hadiah birthday? Itukan masa birthday mia yang kesepuluh. Waktu kita bawak mia melancong ke tempat yang dia nak sangat tuu.. Kan abang?" jelas datin naufa. Tan sri khalif berfikir sejenak dan memandang semula ke arah mia dengan wajah yang sukar ditafsir

Birthday mia yang ke sepuluh? That's mean lima tahun yang lalu?? Oh my!

"Mia --" belum sempat puan saf mencelah cepat cepat datin naufa menghalangnya.

"Saf, kau jangan berfikir untuk bagi tahu semua tu dekat mia. Not now. Kau tengok mia. Dia masih belum sembuh sepenuhnya. Belum stabil. Sedangkan dulu waktu kau bagi tahu perkara sebenar pun mia dah tak keruan tambah tambah sekarang ni. Kau kena fikir dulu" jelas datin naufa sedikit berbisik takut didengar mia.

Puan saf memandang datin naufa. Betul juga kata dia ni. Tapi.. Aku taknak mia lupa aku. Aku taknak kehilangan dia. Aku perlukan dia begitu juga sebaliknya. Ya allah mia. Kenapa semua ni boleh jadi macam ni. Sudahlah perkara lepas masih belum ditebus. Rasa ingin sekali memeluk gadis itu. Rindu teramat rindu.

Puan saf akur dengan keputusan dan kenyataan yang dibuat. Begitu jugak encik syarif, hanif,puan zaira dan erin. Mereka hanya mendiamkan diri melihat keakraban tan sri khalif, datin naufa dan mia.

"Mommy? Qay dekat mana ni? Macam mana qay boleh ada dekat sini?"

"Panjang cerita dia sayang. Nanti mommy cerita. Dah sekarang qay kena banyak berehat. Qay masih lemah." lembut datin naufa berpesan. Rasanya lama sekali dia tidak menyebut sebutan qay. Lama sekali tidak menatap dan menjaga gadis itu. Sungguh lama dan cukup lama untuk dia merinduinya

"Mommy, siapa diorang tu?" soal mia mematikan lamunan datin naufa. Datin naufa dan tan sri khalif tergagap gagap untuk menjawab pertanyaan mia. Tidak mungkin mereka memberitahu perkara sebenar. Entah apa riaksi mia. Takutnya ini akan menjejaskan kesihatannya

"Bukan siapa siapa qay. Kawan daddy tu ja" jawab tan sri khalif sedikt membantu dan melegakan hati isterinya.

Mereka disitu memberikan senyuman yang dibuat-buat walau hati terasa pedih yang amat dilayan seperti orang asing oleh mia.

"We must discuss all of it" tegas puan saf kepada pasangan suami isteri itu selepas sahaja mia melelapkan matanya untuk berehat.

Keempat empat mereka keluar dari bilik itu meninggalkan hanif dan erin di dalam menjaga mia. Takut juga perbualan mereka menganggu atau didengar oleh mia.

Readers nak tahu tak? ---

Mia qaysara dijaga dan diasuh oleh keluarga tan sri khalif sejak gadis itu masih bayi selepas diamanahkan oleh teman baik mereka sendiri untuk menjaga anak itu. Siapa lagi kalau bukan encik syarif dan puan saf. Ada alasan mereka berdua berbuat sebegitu. Mungkin mereka dianggap kejam meninggalkan anak kandung sendiri dan membiarkannya dijaga oleh orang lain tapi yang jelas mereka ada sebab yang tersendiri. Hampir sepuluh tahun juga tan sri khalif dan datin naufa menjaga mia. Menatang bagai minyak yang penuh dan tidak pernah sekalipun mia berasa terbiar atau kekurangan kasih sayang. Sampaikan suatu hari itu. Encik syarif dan puan saf kembali menuntut hak mereka untuk mengambil mia semula. Siapa yang akan membenarkan anak yang dijaga selama bertahun tahun diambil oleh orang meskipun keluarga kandung sendiri. Jelaslah datin naufa tidak bersetuju. Mia yang baru tahu hakikat dan perkara sebenar pada awalnya tidak menerimanya tetapi setelah berfikr panjang dia akur dan dapat menerimanya. Kalau tuan badan dan setuju yang lain nak buat apa? Mereka tepaksa lah akur. Mia meninggalkan keluarga angkatnya itu walaupun berat. Tan sri khalif dan datin naufa bukan tidak mempunyai anak. Ada, cuma seorang dan itupun lelaki wajarlah mereka sangat menyayang mia.

Itu saja kut. Nak tahu lagi?  Tunggulah nanti, tak boleh cerita semuanya sekarang..........(^.^)

*********

HYE! Sorry sangat sangat lahh lama tak update. Mian~ soryy soryy. Kepada sesiapa yang menunggu sorry sesangat harap faham. Demi menebus kesalahan *ececeh..•﹏•. Harini author akan buat triple update! Wow!! Hahaahah. Semua dah draft just tinggal published. Taknak ahh update sekaligus. So tunggu jelah. Terima kasih sesangat. Tunggu tau

Sekali lagi jangan lupa VOTE dan setia membaca (^_^)

And about my new story. Seperti yang telah dijanjikan.. Kan story ni dah hit lebih dari 1k soooooooo i have done published my new story. Yeahh!!! Tajuk dy?? Love in our story. Check it out and please jangan segan dan malas untuk membacanya... Please please baca yer.... Simpan terus dalam list korang tau. Story tu dah update 2 bab dah. Bru ja tdi dipublishedkan
Yang tu je lahh kut. Nnti author update minggu dpn la kut. Still wait and support me
Bubye!!

Only LOVE Kau [C]Where stories live. Discover now