Gelap, semuanya gelap. Mia meraba-raba setiap penjuru untuk mencari suis lampu dan sumber cahaya. Tetapi sebelum suis lampu dapat dicari suatu cahaya muncul tiba-tiba dari arah hadapan. Cahaya itu hanya difokuskan pada suatu tempat. Tidak terlalu terang dan tidak terlalu malap. Ala-ala romantis gitu.
Seketika itu, kedengaran bunyi piano dimainkan. Lagu shape of you dimainkan ballad. Sungguh merdu dan amat mengasyikkan. Pemain piano itu masih menjadi tanda tanya kerana tempatnya masih digelapkan. Terlintas difikiran Mia adakah semua ini mimpi? Mia hanya diam menghayati alunan muzik dari piano itu. Hatinya terusik dengan satu perasaan aneh. Lagu ini...... Otaknya cuba mengingati serba sedikit tentang lagu yang dimainkan. Lagu ini terasa begitu dekat dihatinya tapi apa....?
Lagu yang dimainkan tamat dan tempat itu menjadi gelap kembali. Lagu attention by charlie puth dinyanyikan dari suatu tempat. Mia memfokuskan arah datangnya suara itu. Matanya membulat dan berkaca. Irash! Serta merta otaknya memproses segalanya. Ya,dia ingat! Dia ingat semuanya. Dia dan Irash, masa silamnya. She finally remembered. Thanks god.
Mia tersenyum penuh hampa. Cuba menutupi rasa kecewanya. Semua kenangannya dan Irash kembali berputar. Saat pertama kali mereka berkenalan sehingga saat Irash meninggalkannya. Irash hanya dipandang dan air matanya jatuh. 'Hey Mia! Kenapa nak nangis-nangis ni. Semuanya hanya kisah silam and you must forgot all of this'
'I can't! Disaat aku dah berjaya mencintai Irash, now semuanya hancur. I'm heartles" Mahu saja dia memarahi dan membentak lelaki itu tapi apakan daya badannya seakan terkaku. Dia..
"Irash!" Mia terjaga dari tidurnya. Dia menenangkan gelora hatinya dan cuba mengawal pernafasannya yang tidak teratur. (Aduhh ayat)
Dia beristigfar panjang. Mia terdiam seketika. Kedua kakinya dibawa ke dada dan dipeluk. Wajahnya disembam kesitu dan tangisannya pecah. Dia menangis semahunya. Dia ingat... dia ingat semuanya. Hatinya bagai dihiris pisau yang tajam apabila mengingati semua ini. Kenapa? Kenapa dia perlu ingat kembali dan kenapa, kenapa semua ini perlu terjadi? Dulu dia mencintai Irash tetapi kerana kesalahan yang dibuat lelaki itu Mia membencinya dan sekarang? Dia mencintai lelaki itu kembali. Cinta? Yes, even dia sendiri sudah berjanji pada dirinya sendiru untuk membenci Irash selamanya dahulu....
__________________
10 missed call dari Irash tidak dijawab Mia sejak pagi tadi. Dia hanya memerhati panggilan itu sehingga panggilan itu sendiri tamat. Dia duduk memeluk lutut. Sejak pagi tadi dia tidak keluar dari bilik. Mukanya sembab akibat terlalu lama menangis. Iphone nya bergetar tanda panggilan masuk lagi. Nama Irash terpapar lagi di skrin iphone dan Mia hanya mengabaikannya.
Satu panggilan masuk dan kali ini bukan Irash yang menelefon tapi Zaq. Mia teragak-agak untuk menjawab panggilan itu tapi diangkat jugak.
"Hello Mia" suara garau lelaki menerpa pendengarannya apabila talian disambung.
"Hello, ya Zaq?" Mia menjawab perlahan. Suaranya serak.
"Awak okay Mia?" Tanya lelaki itu risau
"Saya okay" jawab Mia cuba menahan suara agar tidak menunjukkan yang dia baru sahaja menangis.
"Saya tahu awak tak okay. Mind to share? I'm here with you" pujuk lelaki itu.
Mia berdiam diri lama. Sebelum dia tersedu-sedu menangis.
"Irashhh hikss" tangisan Mia semakin kuat.
"Wait, i'll be there in 10 minutes. Wait yaa" Terus panggilan dimatikan.
Mia hanya menatap lama skrin iphone nya apabila nama Irash terpapar lagi. Okay i'm done.
____________
Mia mengajak Zaq duduk di koridor rumah apabila Zaq tiba dirumahnya. Udara di luar yang segar menenangkannya. Mia termenung seketika sampaikan Zaq memanggilnya sedari tadi tidak dihiraukan.
"Mia, mind to share? Please, i'm here with you."
Mia menatap lama Zaq sebelum dia tersenyum tipis.
"Awak, kenapa call tadi?" Soal Mia cuba mengubah topik. Zaq nampaknya sedikit mengeluh namun dijawab juga pertanyaan Mia tapi macam teragak-agak.
Dia menarik nafas dalam sebelum bersuara.
"Actually saya call awak tadi sebab nak bagitahu yang saya akan sambung belajar dekat New York dan flight saya, tengah hari ni" kata Zaq perlahan sambil menunduk... dia tidak mahu memandang Mia kerana dia takut yang dia akan berat hati meninggalkan gadis itu. Itu sebabnya dia mahu mengucapkan selamat tinggal melalui sebuah panggilan sahaja, tapi apabila mendengar suara Mia tadi dia terus bergegas kesini.
"Sampai hati awak...." Air mata Mia bergenang. Dia tak suka dengan keadaan begitu.
"Sampai hati awak, awak nak tinggalkan saya dan awak cuma ucapkan selamat tinggal melalui sebuah panggilan. How dare you.. Macam ni rupanya bentuk persahabatan kita bagi awak kan... Just simple like that..." Air mata yang mengalir diseka.
"Bukan macam tu Mia... saya cuma takut yang saya tak boleh nak tinggalkan awak bila saya tatap muka awak. Saya takut saya akan berat hati untuk tinggalkan awak--"
"Then, don't leave me!"
"Tapi--"
"Please... don't go-"
"But you already have Irash.."
"No!"
"No, what? Irash yang awak cintai, bukan saya!"
Mia menunduk. Hatinya sebak. Sakit+sedih+sebak.
_______________
Okay my all beloved readers, author nak say that yang cinta highschool will be end in about 2-3 chapter more only! Ommo kejap je lg. Just wait fr tht okay? Stay tune. Okay bye!
Voteandcomment
YOU ARE READING
Only LOVE Kau [C]
Genç Kurgu[Also known as; Cinta Highschool] Cinta? Adakah cinta sejati itu wujud? Cinta yang benar benar mengambarkan bagaimana perasaan itu. Saat bercinta semuanya terasa indah tetapi saat disakiti bagaikan semuanya hancur. Nak melupakannya sukar. Mengapa...