Petua #1: Society

52 5 4
                                    

Hai gais yang selalunya anggap diri weirdo, takde kawan, as you guys too damn busy killing time dekat wattpad.

Kkkk.

Siapa takde kawan?

Not me.

Siapa yang hidup forever alone?

*geleng kepala*

Siapa yang takpernah hidup dalam society?

STILL NOT ME.

Okay not my problem.

Tapi mungkin problem korang. Susah kot nak hidup dalam society yang semua sukakan kita. Buat baik kena sanjung, buat maaf dimaafkan. Macam apa yang diajar dalam buku teks Bahasa Melayu sekolah rendah tulah.

But realiti taksama macam buku. Hakikatnya buat baik takde orang kesah, okaylah daripada buat baik kata menunjuk.

Haih, dunia. So, theres some tiny little tips macam mana nak survive at least takkena bash or even dibuli, worst case dibenci oleh society kat kolej or sekolah especially to girl. You know why.

***

#1 Jangan rapat dengan too many lelaki.

Evntho kau cakap kau takde kawan perempuan, or perempuan semua perangai some sort of bit* but seriously, cukup kau kawan dengan satu or dua lelaki.

Stop thinking yang kalau kau rapat dengan 10, 20 lelaki kat kolej kau hot.

Just imagine kalau korang lelaki pun lah, nak ke kau perempuan yang berkepit dengan so many guys sampai kau rasa macam bertukar-tukar lelaki?

Nanti orang panggil kau murah. Mintak simpang.

You might end up being called as whore. Wuish simpang lagi.

Especially, perempuan. Diorang akan panggil kau gedik, menggatal dengan ramai lelaki.

Serious, aku pun sometimes fikir macam tu jugak. Takkan kau tak kot? Lagi-lagi kau nampak dia jalan dengan crush kau.

Liar.

#2 Make some friends dengan kaum sejenis.

Sekali lagi, evntho kau cakap perempuan ni semua hipokrit, suka kutuk belakang, but somehow, kau kena buat kawan jugak.

Silap kau ah takreti pilih kawan. Ce dapat kawan macam aku, baik, mengutuk pun dalam hati. Paling-paling pun ngadu kat ibu. (Ecehhh).

Kenapa?

So kau ada orang yang boleh defend kau kalau kaum sejenis kau cakap buruk pasal kau. Or at least they tell you.

But, kalau perempuan berkawanlah dengan perempuan. Nampak lagi manis lah bergaul dengan perempuan. Even lelaki mesti suka pandang korang. Kotlah. Kena tanya lelaki.

#3 DONT YOU EVER ,AVOID,  AND STAY AWAY FROM SENIOR.

You know why, senior ni pada aku ego dia tinggi. Lagi-lagi kau junior batch paling kecik. Sia-sia kena bash. Lagi-lagi dengan girls.

Kat asrama aku dulu pernahlah, sorang dari batch kitorang bercinta dengan senior form 5, satu form 5 bash dia.

End up, senior tu just nak mainkan perasan dia.

Senior ni banyak muslihat. Kalau taknak benda buruk jadi, taknak kena bash dengan senior perempuan, jauhi senior.

Perempuan ni, mudah sangat nak bash orang.

#4 Junior will be junior.

So, again kalau dah junior. Ada benda yang you SHOULDNT do.

I Dapat jawatan tertinggi dalam kelab. (Except senior takkesah)

II Never ever EVER overspeaking, overreacting bila bercakap dengan senior. Jangan nampak sangat kau pangkah dia habis-habis.

III Dahulukan senior.

Evntho aku pun lagi menyokong equality lagi-lagi kat uni, but kau anggap jelah kita kena hormat orang tua. Its seem like some sort of tradition yang kita ikut jelah selagi nothing bad happen.

Okay #4 petua Ser harini. But, aku cuma nak cakap, ni kalau kau taknak ada masalah dalam society, but kalau korang dont care actually, so f* aje this thing off.

If really kau takkesah orang cakap apa, yelah life aku orang sibuk apakan? It just cara nak elak masalah. Especially untuk orang yang too afraid of this kind of society. Okay gaisss?

Love yaaaa.

Typical | ✓Where stories live. Discover now