Hi.
Tiba-tiba aku terfikir, katakanlah kalau aku suka sorang mamat ni, but end up dia reject aku sebab katanya aku ni takcantik (mungkin dia buta aku dengan neelofa tu takde beza pun), then, logiknya takpatutlah aku marah dia kan?
Yelah, silap aku jugak, takpandai suka orang yang aku suka balik.
Suka sangat suka kat orang yang taksuka kau. Hah padan muka.
Dan, kat situ jelas sekali bukan salah dia sebab kalau taksuka mana boleh paksa kan? ni bukan macam kes kena kahwin paksa. Dah kahwin, dah halal bolehlah kau goda dia. Hari-hari hadap muka sama takkan tak jatuh cinta kot.
Then, should i blame that guy cause he doesnt want me?
No.
Entahlah, aku rasakan yang this-kind-of-blaming-game selalu jadi dalam hidup kita.
Kerja taksiap, salahkan orang pinjam buku kita.
Boyfriend kita lari, salahkan orang yang rampas dia.
Kena reject? Salahkan Tuhan cipta diri taksempurna (okay nauzubillah).
The problem is we simply blame others on what ever situation that we are facing.
Macam aku sendirilah, suka sangat salahkan orang lain.
*Time SPM takdapat straight A's salahkan sakit perut yang datang masa exam (ni sampai menangis-nangis kot. Okay nak gelak)
*Time final takperform, salahkan ex clash time dekat nak exam. (Serius, yang ni hard time gila.)
*Time berat badan naik, salahkan mak masak sedap sangat. (Dan tv satu puncanya).
Dan yang selalu aku buat, salahkan adik supaya takkena bebel dengan mak. Biar adik kena bebel takpe.
Tiba-tiba rasa kakak yang jahat. Haih.
Dan lama-lama aku rasa, seronok ke blaming game ni? Seronok nampak orang lain kena? Seronok nampak orang lain tanggung salah kita.
Gila takseronok? Seronok kot.
Tapi lama-lama. Oh, jahatnya aku. Nasib baik ada rasa insaf.
Cuma satu je buat aku sedar balik,
KIFARAH
Aku bab-bab balas balik ni aku takut sikit. Bayangkan kita buat jahat, Allah balas balik berganda-ganda. Sumpah tiba-tiba ngeri.
Allah takbalas kat dunia, Allah balas kat sana.
Ni aku lagi takut.
Nampak kecik, salahkan orang ni. Tapi effect dia, kita taktahu.
So, macam cikgu BM form 4 aku selalu cakap,
"Kita tuding jari kat orang, empat jari tunjuk kat kita balik."
So sebelum salahkan orang, reflek balik diri sendiri, mana salah kita, sebelah kita salahkan orang lain.
Salah aku kot, taktry pakai cantik-cantik sikit, kalau tak mesti dia suka aku.
So, stop the blaming game. Sebab sumpah takcool.
Jadilah cool seperti serina.
Bye.
YOU ARE READING
Typical | ✓
Diversos"Aku nak yang kaya!" "Ewwww. Tengok lelaki tu. Pengotornyaaaa..." "Relationship goal" "Macam mana nak makan banyak tapi takgemuk?" Pada aku, makhluk nama perempuan ni sangat tipikal. Macam aku. Ni cerita aku sebagai seorang perempuan yang cantik (ec...