Zarith mencelik matanya perlahan-lahan dan mengelipkannya beberapa kali. Hitam?
Zarith bangun berdiri dan memandang sekeliling. Hitam? Gelap? Apasal?
"Aku kat mana ni?"
"You're in your own heart, Biey." Zarith tersentak dan memandang belakang. Melihat sekujur tubuh isterinya yang dia kasihi, berdiri jauh di belakangnya.
"Sayang..."
"You're give up, didn't?" Zarith menundukkan kepalanya.
"Mungkin ini takdir untuk kita, sayang."
"Biey tak sayangkan saya, kan?" Zarith tersentak dan memandang ke arah Aida.
"Tak, sayang! Biey-" Zarith terkejut bila dia melihat air mata tulus Aida jatuh ke pipinya.
"S-sayang..."
"You hate me, did you?"
"T-tak, sayang! Biey tak bencikan sayang! Biey sayang sayang sangat-sangat! Biey cintakan isteri biey!"
"Kalau betul biey cintakan Aida, biey sepatutnya pertahankan rumah tangga kita." Zarith terdiam.
"Biey sepatutnya terus berusaha mencari Aida. Tapi, biey buat?"
Zarith tak dapat menahan air matanya dan terus melepaskan air matanya.
"Biey rindukan sayang sangat-sangat! Tapi, biey tak mampu, sayang!"
"Kalau biey cakap macam tu,.." Zarith memandang ke depan dan terkedu melihat Aida menghunuskan pisau di perutnya.
"..Aida pun rela kehilangan nyawa Aida sendiri..dari kehilangan biey." Zarith berlari ke arah Aida.
"Aida, jangan!!"
"I'm sorry, biey!"
"Aida!!"
Zarith terjaga dan melihat ibunya berada di depannya.
"Zarith, kamu demam ni.."
"Ibu, mana Aida, ibu? Zarith nak jumpa dengan dia, ibu. Zarith rindukan dia.."
"Shush.. Nanti kita cari Aida, ya? Zarith rehat dulu."
"Ibu janji carikan Aida untuk Zarith, kan?"
"Ya, sayang. Ibu janji. Sekarang, Zarith tidur dulu." Zarith melelapkan matanya.
Si ibunya mengeluh lalu menatap wajahnya anaknya.
Zarith, ibu harap kamu bersabar dengan dugaan ini, ya? Ibu yakin, kamu tentu akan bahagia dengan Aida.
YOU ARE READING
Andainya Bintang Masih Bersinar
RomansaNur Aida Halwani ialah gadis pendiam. Muhammad Zarith Iskandar adalah lelaki yang panas baran dan suka memabukkan dirinya. Selepas kejadian yang menimpa dirinya, Zarith mula menyayangi isterinya atas keprihatinan gadis itu. Dia menyangkakan masih ad...