Bab 1

10.7K 401 34
                                    


Hujan turun dengan lebatnya. Air longkang mula deras. Jalan raya dipenuhi dengan kereta. Sesak. Bandar sering sibuk dari pagi ke malam. Jalan raya tak pernah kosong. Setiap hari mesti dipenuhi dengan kereta.

Payung diletakkan ke dalam bakul. Jaket disangkut pada penyangkut baju. Beg tangan diletakkan di atas meja. Aku melabuhkan punggung di kerusi. Lelah dilepaskan. Satu jam aku duduk dalam kereta disebabkan jam. Selalunya sepuluh minit dah sampai tempat kerja.

"Lambat sampai".tegur Maya merangkap kawan karibku. Sejak peristiwa aku tertumpahkan kopi pada baju dia aku mula rapat dengan dia. Dia bantu aku buka butik.

"Jalan jam tadi. Tambah hujan lagi. Memang lambat la". Maya membalas dengan senyuman. Dia duduk di sofa.

"Kau tak rasa nak kahwin ke?"

Hampir tersedak aku bila mendengar Maya berkata tadi. Kahwin? Tak terlintas langsung di fikiranku.

"Siapa je yang nak kan aku?"jawabku bersahaja. Maya meletakkan majalah ke tepi. Dia memandangku.

"Ramai yang nak kan kau tapi kau yang jual mahal. Kenapa? Hati kau dah ada orang lain?"

Fikiranku tiba tiba teringatkan dia. Sudah lama dia menghilangkan diri. Mana dia pergi aku pun tak tahu. Bila nak balik? Or dia dah tak ada.

"Hanya dia seorang je yang aku ada tapi itu lah....".

Keluhan dilepaskan. Sedih. Dia dah lama meninggalkan aku. Dia dah tak ada. Aku harap dia aman di sana.

"Kenapa dengan dia? Dia dah meninggal?"soal Maya berseloroh.

"Maybe".

"Sorry aku banyak tanya. Aku tak berniat pun".

Jelas wajah serba salah pada muka Maya. Aku memahaminya. Cukup lah dia pergi. Aku sayangkan dia sangat sangat. Tapi dia dah tak ada. Apa aku boleh buat. Nama dia akan selalu ada dalam doa aku.

"Kalau tak keberatan aku nak tahu nama dia".

"Aris.... Aris Daniel".

******

Angin malam menerpa ke tubuhku. Hoodie disarungkan ke kepala. Aku mengatur langkah ke kelab malam. Aku sering ke sini untuk melepak. Bosan. Orang yang sama je. Dua orang bodyguard berada di pintu masuk. Aku membuka hoodieku. Mereka membuka pintu untuk aku.

Kedatangan aku disambut oleh empat orang gadis. Mereka mengiringiku masuk ke dalam. Aku dah rasa macam putera raja. Aku famous dekat dalam kelab ni. Semua orang kenal aku tapi aku tak kenal pun mereka semua. Sebab tak penting.

Punggung dilabukan di atas sofa. Aku diapit empat orang gadis. Dua kiri dan dua kanan. Dua orang melayu dan dua orang cina. Sebab muka aku ada kacukan. Ramai cakap aku bukan melayu. Tapi whatever lah. Aku tahu aku siapa.

"Fuhh kau bukan main lagi. Kiri kanan perempuan saja".

Aku sekadar memberi senyuman pahit. Sebenarnya aku tak suka pun semua benda ni. Ikutkan hati aku nak letupkan je tempat ni tapi apa kan daya.

"Ada orang nak jumpa kau dekat sana". Dia menunding jarinya pada dua orang lelaki berjaket hitam. Seorang berambut panjang dan seorang lagi botak.

"Siapa?"

"Aku pun tak tahu. Rasa budak Zero".

Aku menurut. Langkah diatur ke kaunter. Seorang gadis cina tiba tiba memimpin tanganku. Deyy aku belum buta lagi lah. Aku biarkan saja. Malas nak tolak ke apa nanti ada dia maki aku tak tentu fasal.

"Haa sampai pun. Kau Daniel kan?"

Aku mengangguk.

"Aku ada tugas untuk kau".

Aris (3)Where stories live. Discover now