Aku memanjat tembok yang memisahkan rumah aku dan rumah Maya. Langkah diatur ke belakang rumahnya. Kebiasaannya Maya tak akan kunci pintu belakang. Pintu dikuak perlahan. Aku menapak masuk ke dalam lalu ke arah ruang tamu. Maya lena di sofa.Badannya aku angkat lalu diletakkan di atas kerusi. Kakinya aku ikat pada kaki kerusi. Secawan air sejuk disimbah pada wajahnya. Serta merta Maya terjaga dari tidur. Dia meronta ronta di kerusi.
"Aris? Apa awak nak buat ni?"
Muka minta simpati. Tapi aku tak kesah. Sebab itu hanya palsu semata mata. Nak permainkan aku konon. Semua helah dia aku dah tahu. Dia berpakat dengan Mark untuk bunuh aku dan culik Irsa. Penculik yang aku cari selama ni rupanya ada depan mata aku.
"Lakonan kau hebat kan? Sanggup culik kawan sendiri. Kau memang pentingkan diri sendiri. Tak sangka pula kau ada rancangan nak bunuh aku. Hebat lah kau ni. Berapa lama dah buat kerja ni semua? Dah berapa mangsa termakan lakonan kau tu?""Kau diam lah!!"
Tiada lagi 'saya awak'. Bertukar pada 'aku kau' pula. Dia memang fake. Aku berlalu ke dapur. Aku mencari sesuatu untuk dijadikan bahan seksaan aku pada pagi ni. Jam menandakan pukul 1:45 pagi dan aku akan pastikan yang Maya akan mati tepat pada jam 3 pagi.
"Kau nak buat apa dengan blender tu?"
Aku menilik blender itu. Cantik. Tapi boleh membunuh sesiapa saja. Sama lah macam Maya. Perangainya baik macam malaikat tapi di belakang perangai mengalahkan hantu. Plag dipasang dan suis ditekan. Blender diletakkan di atas riba Maya.
"Sekarang kita main game. Death blend. Jawab soalan aku dengan jujur. Kenapa kau nak bunuh aku?"
Maya diam. Dia mengetap bibirnya. Ouh tak nak jawab. Aku memasukkan tangan Maya dengan paksaan ke dalam blender. Punat on ditekan. Darah mula terpercik di dinding blender itu.
"Sebab aku benci semua orang!"
Punat off ditekan. Nafas Maya tercungap cungap.
"Aku benci semua orang dalam dunia ni sebab mak ayah aku dah buang aku dalam keluarga tu. Aku nak balas dendam tapi mak ayah aku dah mati. Aku gunakan semua orang untuk berkawan dan aku hancurkan kebahagiaan diorang semua termasuk Irsa. Mak ayah aku dah hancurkan kebahagiaan aku. Kalau aku tak bahagia semua orang pun tak boleh bahagia".
Baru aku faham tapi semua perbuatan dia tu salah. Aku biarkan Maya berehat seketika.
"Sekarang aku malas nak tahu sejarah hidup kau dah. Aku nak tahu mana Irsa sekarang".
Punat on ditekan. Maya berdiam. Kali ni aku biarkan tangannya dikisar lama. Jarinya mula terputus. Aku menekup mulut Maya supaya dia tidak menjerit macam orang terkena histeria. Air mata Maya mula mengalir. Habis hancur kesemua jarinya. Aku menekan punat off.
"Beritahu aku mana Irsa sekarang?"
Maya teragak agak hendak memberitahuku. Biar dia ambil masa. Aku menyimpan blender itu kembali ke tempat asalnya. Dua bilah pisau aku ambil lalu berdiri jauh sedikit dari Maya.
"Mana Irsa??!"
Maya membisu. Tanpa belas kasihan aku membaling sebilah pisau tepat pada dahinya. Air matanya mengalir bersama dengan darah di dahinya.
"Masih tak nak beritahu lagi?"
Sebilah pisau lagi aku target pada dadanya. Jam tangan aku tilik. 2:50 pagi.
"Lagi sepuluh minit Maya".
"Okay fine aku beritahu! Dia ada dekat dalam kilang hujung kampung".
"Thanks sebab jujur tapi kau tetap akan mampus".
Sebilah lagi pisau dibaling tepat pada dadanya. Wajah Maya menunduk. Dia sudah tidak bernyawa lagi. Tepat pukul 3 pagi Maya sudah arwah.
YOU ARE READING
Aris (3)
Mystery / ThrillerDia hilang tanpa khabar berita. Dia meninggalkan orang tersayang. Dia ingin menyendiri. Lari ke dunia luar. Hidup seperti manusia biasa. Menjalani kehidupan seharian seperti orang lain. Tetapi sikap psychonya masih ada dalam dirinya. Pisau menjadi m...