Sampul surat berwarna coklat itu dibuka. Terdapat sekeping gambar di dalamnya. Apa tugas aku ni? Gambar itu dikeluarkan. Aku teliti gambar itu. Sel sel otak aku cuba berhubung. Aku baru teringatkan sesuatu. Pada gambar itu ada dua orang perempuan. Salah seorang daripada mereka berdua telah dibulatkan dengan pen merah."Irsa?"
Lima tahun aku tak jumpa dia. Kini umur aku sudah cecah 26 tahun. Status masih single and available. Gambar diterbalikkan. Kosong. Selalunya ada tulisan di belakang gambar.
"Zero suruh aku buat apa?" Gambar dicampakkan ke atas meja kopi. Handphoneku berdering di atas sofa lantas aku menjawab panggilan itu.
"Dah dapat gambar? Ada dua orang perempuan. Yang kena bulat dengan pen merah tu target kau. Cari dia. Aku nak dia hidup. Aku nak kau pergi sana. Tiket aku dah tempah. Esok pukul 8 pagi. Tempoh kau hanya tiga bulan. Kau lambat kau mati".
Talian dimatikan. Aku mencampak handphone di atas sofa. Sudah lima tahun aku bekerja dengan orang seperti Zero. Aku ada kontrak dengan mereka. Arwah Naim ada berhutang dengan mereka semua. Ramai pulak tu. Dia pinjam bukannya sikit tapi berjuta.
Aku perlu jalankan semua tugasan yang mereka beri. Rompak, bunuh, cari perempuan jalanan.... Korang faham faham je lah. Aku malas nak terang panjang panjang.
Pintu bilik dibuka. Beg galas dicapai. Aku hanya mengisi beberapa helai baju dan seluar saja. Rumah aku dekat sana ada banyak lagi baju. Semua boleh dipakai lagi. Badan dihempaskan ke atas katil. Mata dilelapkan.
******
Kapal terbang mula mendarat di atas muka bumi. Aku ditemani Reza. Dia lah yang selalu ada dengan aku sepanjang lima tahun aku berada di luar negara. Negara apa entah aku jejak. Banyak sangat. Tugasan aku semua jauh jauh. Kali ni tugasan aku di tempat lahir aku. Malaysia.
"Okay baik lah. Nanti kami ke sana. Terima kasih". Reza menamatkan panggilannya bersama anak buah Zero. Aku bersandar pada dinding sambil memerhati setiap orang di sini.
"Jom". Aku mengikut saja Reza. Ke mana entah dia nak bawa aku. Reza menahan teksi. Dia memberitahu alamat yang hendak dituju. Kami terus masuk ke dalam perut kereta.
Setelah dua puluh minit berlalu kami tiba di perkarangan sebuah rumah banglo. Aku keluar dari perut kereta. Langsung tiada perubahan pada rumah ni. Semua sama. Lalang mula memenuhi persekitaran rumah. Tinggi pulak tu. Kalau masuk ni aku rasa boleh sesat.
"Ni rumah ke hutan?"
Sempat Reza membuat lawak hambar. Pagar dibuka. Aku terus redah masuk ke dalam. Lalang yang tinggi itu membuatkan badan aku miang. Gatal sana sini. Kulit aku jenis sensitif. Akhirnya jumpa juga pintu masuk. Kunci dimasukkan ke dalam lantas aku menerjah pintu.
"Cantik rumah kau. Nanti kita kemas la apa yang patut". Reza terus merebahkan diri di atas sofa.
Aku menapak naik ke atas. Pintu bilikku dibuka. Keadaan di dalamnya masih sama seperti dulu. Beg diletakkan di atas katil. Tingkap dibuka. Pandanganku beralih pada beberapa gambar di atas meja.
Penuh gambar Irsa di atas meja bersamaku. Aku melabuhkan punggung di kerusi. Mata dipejam rapat. Handphone diambil. Aku mendail nombor Irsa. Tanpa teragak agak aku terus menelefonnya.
"Hello?"
Aku tidak menjawab.
"Siapa ni?"
Aku mematikan panggilan. Dapat dengar suara dia sepuluh saat pun jadi lah.
YOU ARE READING
Aris (3)
Mystery / ThrillerDia hilang tanpa khabar berita. Dia meninggalkan orang tersayang. Dia ingin menyendiri. Lari ke dunia luar. Hidup seperti manusia biasa. Menjalani kehidupan seharian seperti orang lain. Tetapi sikap psychonya masih ada dalam dirinya. Pisau menjadi m...