Aku teragak agak hendak menonjolkan diriku. Zero menapak ke arahku lalu menarik lenganku. Uncle Bear tersenyum sinis. Kedua belah tanganku dipegang oleh Zero dan Farid."Kenapa?! Kenapa kau sanggup jual Irsa?! Aku percayakan kau tapi ini yang kau balas!"
"Rileks la. Kau sendiri yang cakap nak kerja dengan aku kan. Kau akan patuh segala arahan aku". Zero merenungku dengan tajam.
"Tapi ni dah melampau!"
Satu tamparan kuat dikenakan padaku. Zero berpuas hati. Uncle Bear sekadar jadi penonton.
"Zero cukup. Aris, abah dah cakap kan pada Aris. Aris kena rehat. Kerja Aris dah habis. Aris pergi lah capai cita cita Aris. Aris dah bebas. Kenapa tak nak dengar cakap abah?"
Uncle Bear mula bersuara. Aku mendengus geram. Abah? Sejak bila kau jadi abah aku? Dalam dunia ni hanya ada seorang saja abah aku, Dato' Hanafi. Tiada siapa boleh ganti dia.
"Mana Irsa?!"
Unlce Bear menepuk perlahan bahuku. Dah kenapa? Geram pula aku tengok beruang ni. Ada aku tikan perut dia, bawa keluar semua usus dan lemak dalam perut dia tu.
"Jom uncle bawakan Aris jumpa Irsa".
Unlce Bear memberi isyarat mata pada Zero dan Farid supaya lepaskanku. Mereka menurut. Uncle Bear memaut bahuku lalu kami berjalan beriringan ke suatu ruang yang luas. Terdapat satu kurungan yang berbentuk kubus. Di dalam kurungan itu ada seorang gadis yang terbaring di atas lantai.
Aku menolak Uncle Bear ke tepi. Aku segera mendapatkan Irsa. Dia masih bernyawa tetapi badannya lemah. Diorang dah seksa Irsa ke apa? Kejap..bukan aku ke yang seksa dia dulu? Ah lupakan. Bukan teruk mana pun aku seksa dia. Mujur hidup lagi.
"Irsa? Irsa bangun". Aku menampar perlahan pipinya. Pintu kurungan ini berkunci. Susah aku nak masuk. Mangga pun besar macam gajah.
"Aris? Awak ke tu?" Dia mengesot ke arahku. Tanganku dia pegang erat. Gloves aku terasa hangat. Dah berapa lama dia kena kurung dalam ni?
Badanku ditarik Zero. Dah la dia main seret je aku. Nasib baik seret atas lantai. Tak ada lah sakit mana tapi masalahnya sekarang ni kenapa dia tarik aku.
"Drama dah tamat. Heroin kena rehat. Hero perlu balik sekarang".
Kau fikir lawak ke Zero? Tak ada orang gelak lah. Readers sekalian please jangan gelak kalau tak aku bunuh korang. Kerjasama korang semua sangat dihargai. Sekian.
Aku meraba poket seluarku. Ah pisau tercicir.
"Cari ni?"
Farid bermain main dengan pisauku. Dia yang ambil rupanya. Uncle Bear menapak ke arahku bersama patung beruang merahnya. Patung itu diletakkan di hadapanku.
"Aris..dengar cakap abah sekarang".
"Baik abah".
"Abah nak Aris pergi main dengan Irsa. Farid beri pisau tu pada Aris".
Pisau bertukar tangan. Irsa dibebaskan dari kurungan. Aku mengatur langkah ke arahnya. Uncle Bear dan yang lain hanya melihat.
"Aa...Aris apa awak nak buat dengan pisau tu?" Irsa menapak ke belakang.
"Jom la main dengan aku. Dah lama kan kita tak main".
Pisau diangkat. Irsa sudah tidak mampu lari daripadaku lagi. Tubuhku semakin hampir pada tubuhnya. Jarak antara kami hanya 15 cm. Sepanjang pembaris tu.
"Aris...please...jangan buat.....".
"Aris! Jangan dengar cakap dia. Dengar cakap abah!"
Emosi menguasai diriku. Tanpa aku sedar pisau dibenamkan pada perutnya. Irsa rebah di atas lantai bersama lumuran darah.
"Bagus Aris! Bagus!!"
Uncle Bear tergelak sakan bersama yang lain. Aku masih tercegat di depan Irsa. Pisau dibaling. Apa aku dah buat?
"Jangan bergerak! Kami polis!"
Aku terduduk di depan Irsa. Dia tak sedarkan diri.
"Irsa!! Bangun!!"
YOU ARE READING
Aris (3)
Mystery / ThrillerDia hilang tanpa khabar berita. Dia meninggalkan orang tersayang. Dia ingin menyendiri. Lari ke dunia luar. Hidup seperti manusia biasa. Menjalani kehidupan seharian seperti orang lain. Tetapi sikap psychonya masih ada dalam dirinya. Pisau menjadi m...