Sepinggan nasi minyak serta air milo air dihidangkan di atas meja. Reza terus menjamah makanan itu. Aku menyandarkan tubuhku pada kerusi sambil berpeluk tubuh."Kau tak makan ke?"
Aku sekadar menggeleng. Reza terangguk angguk lalu sambung menjamah makanannya. Aku memerhati seorang pak cik duduk di meja bertentangan denganku. Pak cik itu asyik merenung kami di sebalik cermin mata hitamnya.
"Kenapa orang tua tu asyik pandang kita je? Seram aku tengok". Reza mula rasa tak sedap hati.
"Ada something yang tak kena pada muka aku ke camne?" Reza meraba raba wajahnya. Aku menarik senyuman sinis di sebalik mask.
"Dia buta".
"Buta? Ah kau ada ada je la. Cakap je la nak sedapkan hati kau tu".
Pak cik tadi membayar makanan yang dibungkusnya lalu mengambil tongkat di sebelahnya dan beredar. Reza tersedak. Kan betul aku cakap. Pak cik tadi tu buta.
"Macam mana kau tahu...."
Aku terus bangun dari meja makan. Langkah diatur mengikut pak cik tadi. Aku dapat rasakan something yang tak kena pada orang tua tadi. Mana dia pergi? Cepat betul lesap. Seorang budak perempuan berlari dan terlanggar kaki aku. Aku tergerak ke belakang sedikit.
Budak itu aku hiraukan. Orang tua tadi aku perlu cari. Aku terus ke belakang restoran. Ada tiga orang lelaki hisap rokok sambil melepak di tangga. Seorang badan besar, seorang kurus dan seorang lagi sederhana. Mereka bertiga berambut pendek. Aku berdiri di belakang sebuah kereta. Memerhatikan mereka bertiga.
"Kau...keluar...aku dah nampak". Lelaki yang berbadan sederhana itu merenungku. Aku menapak perlahan ke arah mereka.
"Kau cari bos kitaorang kan? Dia dah lama blah". Aku menanggalkan mask aku. Mereka bertiga terkejut bila melihat wajahku. Ya ya aku tahu aku handsome.
"Kau budak Zero kan?" Aku menggelengkan kepalaku. Zero? Wow famousnya Zero. Sampai ke KL kenal dia siapa. Nampak sangat dia memang berpengaruh di serata tempat.
"Eh Zero cakap ada budak baru and dia ada beri gambar. Rasa rasa kau lah kan". Lelaki berbadan besar itu mula keliru. Mask dimasukkan ke dalam poket seluarku.
"Kau ni budak siapa?" Mereka bertiga merapati aku. Aku langsung tidak takut walaupun mereka bertiga ni dikira macam senior aku. Aku kesah apa.
"Mana bos kau?" Aku menukar topik perbualan.
"Kenapa kau nak cari bos kitaorang? Kau ada apa apa ke dengan dia?" Lelaki berbadan besar itu menapak ke arahku. Sangat hampir dengan tubuhku.
"Mana bos kau?!" Aku merenungnya dengan tajam. Lelaki tadi mendengus geram. Dia mencekak kolar bajuku. Aku tersenyum sinis. Badan besar tapi main tampar tampar macam perempuan.
Satu tumbukan dihadiahkan kepadaku. Aku terpaling ke kanan. Nasib tak jatuh. Darah di bibir aku biarkan. Lelaki berbadan besar itu berpuas hati manakala lagi dua orang lelaki itu tergelak sakan. Apa korang ingat ni program Maharaja Lawak Mega ke nak gelak macam setan?
"Aku tanya elok elok tadi tapi kau jawab kasar. So hadiahnya kasar la juga bro". Aku menapak ke arah lelaki berbadan besar itu.
"Nak lawan lagi?" Lelaki itu bersedia. Aku menyeluk tanganku ke dalam poket seluarku. Pisau dikeluarkan. Mereka tiada senjata. Pisau itu terus dibenamkan ke dalam perut lelaki itu. Besar mak aiih.
"Arghh!!" Dua orang rakannya membuka langkah seribu. Ceh dasar kawan tak guna. Pisau itu ditekan lagi dalam lalu dikeluarkan. Perutnya terbuka luas. Usus terburai keluar. Darah memancut keluar membasahi jalan. Aku melangkah setapak ke belakang.
"Jangan main dengan Aris".
YOU ARE READING
Aris (3)
Mystery / ThrillerDia hilang tanpa khabar berita. Dia meninggalkan orang tersayang. Dia ingin menyendiri. Lari ke dunia luar. Hidup seperti manusia biasa. Menjalani kehidupan seharian seperti orang lain. Tetapi sikap psychonya masih ada dalam dirinya. Pisau menjadi m...