Bab 27

3.2K 225 11
                                    


Bunyi siren polis mengejutkanku dari tidur. Langsir tingkap diselak. Ramai orang berkerumun di luar rumah Maya. Pasti ada seseorang yang dah hidu bau bangkai Maya. Aku segera bersihkan diri dan menyalin pakaian. Lepas solat subuh terus aku terlelap. Penat sangat buat kerja malam tadi.

Langkah diatur turun ke ruang tamu. Aku menapak ke luar rumah dan berdiri di pagar sambil melihat orang lalu lalang. Ada juga mak cik yang bergosip fasal kes pembunuhan Maya. Aku cuma pekakkan telinga saja. Malas aku cara hal orang lain. Seorang anggota polis menapak ke arahku. Tertera nama pada bajunya. Encik Zairul.

"Assalamualaikum. Saya Encik Zairul".

Tangan dihulurkan. Aku memandang kosong pada tangannya. Dia menarik balik tangannya. Jangan nak peramah sangat boleh tak.

"Nak apa?"soalku dingin. Aku keluar rumah ni sebab terus nak pergi kilang. Menyesal aku tercegat depan pagar ni tadi.

"Adik ada tahu apa apa tak fasal kes pembunuhan di sini? Ada nampak sesiapa yang mencurigakan tak?"

"Tak".

Encik Zairul memberi senyuman lalu beredar. Dia fikir aku ni orang tak siuman ke? Aku normal dan waras lah. Jangan lah fikir negatif terhadap aku.

"Eh Aris. Bila balik sini? Tak perasan pun". Seorang mak cik menegurku dengan sopan. Aku tak kenal dia tapi dia kenal aku. Tak apa lah. Aku memang famous. Harap maklum.

"Aris kenal lagi kan anak mak cik, Aira. Baik budak tu Aris. Dah lama Aira tu nak berkawan dengan Aris tapi Aris jarang ada dekat sini. Aira pun satu pemalu sangat".

Aira mana pula dah mak cik cakap. Kenapa tiba tiba dia nak kenalkan Aira tu pada aku? Apa kena mengena dengan aku?

"Cakap je lah yang mak cik nak jodohkan Aris dengan Aira tu. Tak payah nak buat skrip panjang panjang".

Senang. Mak cik ni beria nak buat skrip panjang. Membazir masa betul. Kenapa watak mak cik ni boleh wujud? Kalau dia tak wujud dah lama aku start enjin kereta and then terus ke kilang.

"Eh Aris ni. Macam tahu tahu je niat mak cik ni".

Eh eh malu pula mak cik ni. Yang nak kahwin tu Aira bukannya mak cik. Ada juga aku tembak mak cik ni. Senyap terus. Aman hidup aku.

"Maaf lah. Aris tak berminat".

Aku mengunci pintu rumah. Mak cik tadi mendapatkanku. Lenganku dipegang. Aku menoleh ke belakang. Muka minta penampar ditayangkan oleh mak cik itu.

"Tapi kenapa? Aira tu baik, sopan, pandai kemas rumah, pandai memasak, belajar pun tinggi".

Aku menghela nafas panjang. Penat lah cakap dengan mak cik ni. Lebih baik aku cakap dengan budak tiga tahun yang baru belajar cakap tu.

"Buat apa belajar tinggi tapi agama kurang".

Amik kau. Aku kenal sangat perangai Aira tu. Dia dulu junior aku dekat kolej. Setiap hari aku nampak dia duduk dekat club. Layan lelaki sana sini. Teguk arak dah berapa botol. Maruah dia tu dah tak ada nilai. Sama taraf dengan perempuan tepi jalan tu je. Kutip kalau nak.

Mak cik tadi terdiam seribu bahasa. Termakan dengan kata kata aku tadi. Tapi apa yang aku katakan tadi semua betul. Fakta. Enjin kereta dihidupkan. Kereta meluncur keluar dari halaman rumah.

"Irsa..tunggu Aris datang".

Aris (3)Where stories live. Discover now