Bab 30

5.7K 364 65
                                    


Irsa kehilangan banyak darah. Aku dengan sukarelanya mendermakan sebahagian darah aku pada Irsa sebab hanya aku saja yang sama darah dengan Irsa. Kalau lambat derma mungkin Irsa dah tak ada. Aku duduk berehat di kerusi. Penat. Dua jam sesi soal siasat dengan polis.

Patung yang Uncle Bear selalu bawa tu sebenarnya patung pukau. Dia dah pukau aku selama ni. Kenapa dia nak jual Irsa? Sebab Dino dan arwah papa Irsa dulu berkawan. Uncle Bear banyak berhutang dengan Dino. Dino mints Uncle Bear untuk culik Irsa dan jual padanya dan dijadikan perempuan simpanan Dino. Uncle Bear minta tolong Mark, Zero, Farid, Maya dan termasuk lah aku.

Doktor melangkah keluar dari wad. Aku berjalan dengan lemah ke arah doktor. Terlampau penat. Banyak sangat tenaga yang dah aku guna seharian ni.

"Macam mana keadaan kawan saya doktor?"

"Dia sudah berada dalam keadaan stabil".

Aku menghela nafas lega. Betapa bersyukurnya aku pada Allah sebab masih beri peluang untuk aku berjumpa dengan Irsa. Doktor berlalu pergi. Mama Irsa tergesa gesa ke arah wad. Wajahnya berubah bila melihatku. Perlahan lahan dia menapak ke arahku. Aku bersedia terima segala kata kata mama Irsa.

"Aris...maafkan mak cik. Mak cik banyak buat salah pada Aris. Mak cik terhutang budi pada Aris sebab selamatkan nyawa Irsa. Terima kasih sangat Aris".

Aku menguntum senyuman. Doa aku termakbul juga. Akhirnya mama Irsa dapat terima aku. Mama Irsa menapak masuk ke dalam wad. Aku sekadar melihatnya di cermin bulat pada pintu wad.

"Bye Irsa".

Aku mengatur langkah keluar dari hospital. Sekarang aku dah bebas daripada musuh. Kerja membunuh aku dah tinggalkan. Aku dah tak sanggup lagi. Irsa perlukan seseorang yang mampu pertahan dia bukan membunuh dia. Jadi aku tak layak berada dengan Irsa. Aku pembunuh. Aku psycho.

******

Mama melabuhkan punggung di kerusi sebelah katil. Aku memandang wajah mama. Terpamer wajah risau. Mak mana yang tak risaukan seorang anak. Mama memegang erat tanganku.

"Mama minta maaf Irsa. Mama banyak buat salah pada Irsa. Mama abaikan Irsa. Mama langsung tak fikirkan perasaan Irsa. Maafkan mama".

Aku menyeka air mata mama dengan ibu jariku.

"Ma....Aris mana? Irsa nak jumpa dia".

Riak wajah mama berubah serta merta. Mama masih marahkan Aris?

"Aris dah pergi".jawab mama hambar. Luluh jantung aku bila mendengarnya. Pergi? Kenapa dia langsung tak nak lawat aku? Please lah Aris jangan lari lagi.

"Maa...Irsa rindu dia. Irsa sayang dia".

"Ya mama tahu. Tapi tu keputusan dia".

Air mataku membasahi pipi. Aris tinggalkan aku sekali lagi. I hate you Aris.

******

3 tahun kemudian

Pintu bilik ditutup. Aku turun ke ruang tamu. Sunyi. Mana yang lain pergi? Aku menapak ke dapur. Dia berada di dapur. Aku mengenakan idea jahatku. Aku berjalan dengan perlahan merapati tubuhnya. Tanganku melingkar pada pinggangnya. Dia tersentak lalu menepis kuat tanganku.

Nasib kau lah Aris dapat isteri garang macam singa.

"Jangan lah kacau. Pergi main jauh jauh".

Eh dia halau aku pula. Tapi kesah apa. Aku pekakkan telingaku. Dia mengeluh berat.

"Lambat lagi ke nak siap makanan?"

Perut aku dari tadi berbunyi. Memang dari semalam aku tak makan apa. Sibuk dekat klinik. Ouh ya aku sekarang dah jadi doktor. Sikapku dah berubah dari membunuh orang kepada menyelamatkan orang.

"Dah nak siap. Pergi la sana dulu".

Aku mengeluh. Tanganku gatal ingin mengambil sesuatu di atas meja makan.

"Irsa sayang".

Irsa. Yeah. Aku dah sah jadi suami dia. Terkejut? Pisau diangkat. Irsa mencekak pinggangnya.

"Jangan nak jadi psycho".

"Papa!!" Wafi berlari mendapatkanku. Anak sulung aku.

"Jom main pisau dengan papa nak?"

Wafi tergelak gembira. Apa yang lawak pun aku tak tahu. Biasa lah budak budak.

"Aris Daniel!"

Aku tersengih.

TAMAT

Aris (3)Where stories live. Discover now