Bab 6

4.4K 287 16
                                    


Hujan lebat membasahi jalan raya. Jalan raya mula sesak. Keadaan dalam kereta sepi. Hanya suara dj membebel di corong radio saja memecahkan kesunyian antara kami. Aku berpeluk tubuh sambil memaling ke luar tingkap. Mask diturunkan sedikit.

"Ramai pulak orang keluar masa macam ni".rungut Reza. Aku sekadar membatu di sebelahnya. Reza sudah masak dengan perangai aku yang tak banyak cakap ni.

Tiba tiba aku teringat pula pada Hakimi. Aku masih tak percaya yang dia dah tak ada. Nasib lah aku dah balas apa yang diorang buat pada Hakimi.

"Kimi aku tahu kau tengah tengok aku dekat atas sana kan. Aku rindu kau. Kenapa dunia ni kejam sangat?"

Aku dan Reza nak berjumpa dengan Uncle Bear di rumah agamnya. Aku pun tak tahu apa tujuan dia suruh aku datang jumpa dia. Uncle Bear? Jangan pelik dengan nama panggilan dia. Dia suka teddy bear. Dia ada satu teddy bear warna merah hati yang dia simpan. Sebab itu kami panggil dia Uncle Bear. Lawak? Gelak ah.

Aku terpandang kereta di sebelahku. Pemandunya lelaki dan aku kenal dia. Hidup lagi rupanya dia ni. Aku ingat dah ada dalam kubur. Darah aku tiba tiba naik mendadak bila teringat apa yang dia dah buat pada Irsa.

"Irsa okay ke sekarang? Dia masih tinggal dengan family tiri dia lagi ke?"

Dia mengalihkan pandangan padaku. Cepat cepat aku menarik mask menutup separuh wajahku. Nasib baik aku cepat kalau tak confirm dia pergi serang aku tengah jalan ni nanti. Tak fasal fasal jadi publisiti murahan.

Sesak di jalan raya mula berkurangan. Ada kemalangan jalan raya rupanya. Patut lah sesak semacam. Aku sempat melihat mangsa kemalangan. Kepalanya terputus dari kepalanya. Darah membasahi jalan raya tambah pula keadaan hujan sekarang. Air longkang bertukar merah la jadinya.

Nafsu aku mula tak terkawal tatkala melihat darah mengalir. Dahagakan darah. Kereta berlalu dari tempat kemalangan. Aku rasa nak keluar dari kereta sekarang dan pergi sana semula. Aku betul betul dahaga sekarang.

Kereta diparkir di perkarangan sebuah rumah banglo. Kami keluar dari perut kereta. Dua orang pengawal mengiringi kami masuk ke dalam. Aku memerhati keadaan sekeliling. Sunyi.

Kami dibawa masuk ke dalam sebuah bilik yang agak besar. Dua orang pengawal itu berdiri di sebelah Uncle Bear. Reza berbual dengan Uncle Bear sementara itu aku mencuci mata dengan melihat semua barang berharga di sekeliling bilik ini.

"Aris Daniel? Anak Dato' Hanafi? Lama tak jumpa. Kenal uncle lagi?"

Banyak tanya pulak dah orang tua ni. Ada jugak aku sepak sampai putus kepala tu kang. Uncle? Dia bahasakan diri dia uncle? Tadi dia bahasakan diri dia aku kau bila cakap dengan Reza tadi. Aku ada kena mengena ke dengan dia?

"Tak".jawabku hambar. Uncle Bear menapak ke arahku. Wai.... Dia kan pak cik yang buta hari tu. Dia betul betul buta ke apa? Aku nampak dia jalan okay je. Ambil barang itu ini macam orang normal.

"Tak apa lah. Nanti uncle nak bawa Aris ke satu tempat. Aris akan rasa tenang je bila ada dekat sana". Uncle Bear memaut bahuku. Aku mula rasa tak sedap hati.

"Apa lagi muslihat kau kali ni?"

Tanpa aku sedar seorang pengawal tadi telah mencucukku ubat tidur. Badanku seratus peratus jadi lemah. Aku rebah ke atas lantai. Mataku mula tutup rapat.

Gelap.

Aris (3)Where stories live. Discover now