Bab 17

3.4K 236 18
                                    


Lelaki tadi dah arwah. Arwah dulu bengap orangnya. Lupakan fasal dia. Biar lah dia pergi dengan aman. Berat sangat ke aku ni? Diri atas dia sekejap je dah mampus. Lantak kau lah. Mati pun mati lah.

Siapa yang tembak aku tadi? Pengecut. Kalau nak lawan, lawan cara lelaki. Tak main lah pistol bagai ni. Aku langsung tak ada senjata sekarang. Pisau rambo aku pun hilang entah ke mana.

"Aris! Keluar lah! Kalau berani lawan aku!" Bukan suara Mark. Maybe seorang lagi anak buahnya. Bos rileks anak buah buat kerja. Mark hantar anak ikan dulu rupanya baru lah dia sendiri berhadapan dengan aku. Okay aku akan main permainan dia.

Aku merangkak bagi mengelak dikesan. Peluru dilepaskan beberapa kali. Nak takutkan aku lah tu? Aku dah banyak kali dengar bunyi pistol. Ni Aris lah bukan Arissa. Aku betul betul di belakangnya sekarang. Dia melilau mencariku. Nasib baik aku pakai baju hitam hari ni. Tak ada lah nampak sangat. Baju putih aku habis bertukar warna. Dari putih ke merah.

Dah kenapa masuk topik baju ni?

"Aris! Kau dekat mana hah?!"

"Belakang kau". Belakang badannya ditendang dengan kepala lutut aku. Dia tersungkur ke atas lantai. Pistol masih di tangannya. Aku perlahan lahan ke arahnya. Pistol diacukan padaku. Aku menukar arah muncung pistol itu. Kini pistol diacukan pada dia.

"Mark...mana dia?" Dahinya habis berpeluh. Panas gila duduk dalam rumah ni. Penuh dengan liling. Kipas habis dicabutnya.

Dia tidak menjawab persoalan aku. Aku malas nak buang masa dengan mamat ni. Tembakan dilepaskan tepat pada dahinya. Bergema ruang tamu. Nampak sangat tak ada banyak barang dalam rumah ni. Dua dah arwah tinggal seorang lagi. Mark.

"Beri aku pinjam pistol kau kejap. Aku nak main".

Langkah diatur naik ke tingkat atas. Bilik bos confirm dekat tingkat atas. Bilik anak buah merata tempat. Pistol bersedia di tangan. Mark boleh berada di mana mana saja. Pintu bilik ditendang lalu pistol diacukan. Lagak polis. Inspektor Aris datang.

Kenapa aku banyak sangat merapu dalam cerita ni?

"Wow Aris...dah pandai main pistol. Siapa ajar?" Dengan lagak tenangnya dia bertanya padaku.

"Nenek kau".

"Nenek aku? Setahu aku nenek aku cikgu dulu bukannya polis".

Wey seriously? Aku gurau je tu. Dia percaya ke apa aku cakap? Alahaii Mark otak kau ada dekat mana? Beri aku cari kejap. Kesian pulak aku tengok kau.

"Mana Irsa?"

"Rileks. Letak pistol ke bawah. Benda ni boleh dibawa bincang". Mark menapak ke arahku. Picu pistol sedia ditekan. Kalau Mark melangkah setapak lagi dengan aku...arwah lah dia jawabnya.

"Aku tak ada masa lah! Mana Irsa?!" Kenapa diorang semua ni suka sangat lengahkan masa aku? Apa dah jadi pada Irsa pun aku tak tahu.

"Kenapa kau nak cari perempuan tu? Kau cakap kau benci dia. Kau dah seksa dia. Sekarang baru kau nak terhegeh hegeh selamatkan dia? Hero apa macam ni?!!" Lagak dia macam tengan berlakon sekarang. Ada camera ke dalam bilik ni?

"Ahh aku sayang dia!! Kau memang manusia tak guna! Tak berhati perut! Sanggup jual Irsa pada orang tua yang tak sedar diri dia dah tua!"

Aku cakap fasal Zero. Umur dia dah capai 60 tahun. Sepatutnya dia dah berhenti kerja. Tapi dia cakap umur dia 30 tahun. Nampak tak? Dia tak sedar yang diri sendiri dah tua.

"Sayang? Habistu kau seksa tu namanya sayang? Kau bunuh semua orang yang tak bersalah itu bukan ke namanya kejam juga. Kau kalau nak ajar orang....".

Bang!!

Tubuh Mark rebah ke atas lantai bersama darah. Banyak cakap la dia ni.

"Ah silap. Sepatutnya aku tanya mana Uncle Bear. Aduhh..!!"

Sekarang? Mana aku nak pergi?

Aris (3)Where stories live. Discover now