Demam

197 7 0
                                    

Jarum jam menunjukkan jam 11:30 pagi. Sara mengemas serba sedikit barang didapur agar senang dia ingin capai.

"Dah kol 11:30 kutt. Apehal Razif tak turun turun lagi ni.Selalunya dia la teman aku berborak berjam jam sekarang" Sara pelik.

Tangannya berhenti mengemas. Dia mula mendaki anak tangga sehinggalah di hadapan daun pintu bilik Razif.

Tok! Tok! Do you wanna build a snowman..
Okey ni bukan kisah Frozen.

Pintu bilik Razif diketuk. Ala, takkan sebab semalam main hujan, terus dia penat kut?

Flashback
"Sara, aku minta maaf eh?"

"Nak maaf kau diterima tak?"

"Ofcourse la"

Sara mendekati Razif yang sudah basah kuyup dihujani air hujan. Dia mencapai tangan Razif

"Jom mandi hujan?"

"Anything for you, dear"

Dan bermainlah mereka dengan air hujan yang turun. Sedar tak sedar sudah jam 2 pagi. Hujan masih lebat turun.

"Okey la weh. Jom balik?" Razif berkata

"Ala ala"

"Balik la jom. Dah kul 2pagi dah ni"

Didalam kereta, Sara terlelap. Bangun je dari tidur, tahu tahu dia berasa di atas  katil.
Katil didalam bilik dia pulak tu. Fuh!

**
Satu minit
Dua minit
Tiga minit

Razif sepi. Sara masih menunggu di hadapan pintu bilik Razif. Dia cuba memulas tombol pintu Razif.

"Eh tak kunci"

Dia membuka pintu bilik Razif. Gelap. Langsir di tingkap tidak dialihkan lagi. Suhu aircond rendah. Razif? Razif mana?

Melilau mata Sara mencari Razif. Ahh! Razif bawah selimut. Dah tahu sejuk, tinggikan la suhu aircond. Ni subuh solat ke tak ni. Haih!

"Razif... Oo Razif... Bangun lah. Dah naik matahari dh ni" Sara menggoncangkan badan Razif

Tiada tindak balas.

"Weh Razif bangun lahh!!" Sara menarik selimut Razif.

"Give me 5 minutes please" suara serak Razif berketar ketar.

Eh dia ni kenapa? Tangan Sara diletakkan di atas dahi Razif. Ya allah! Panas ni.

"Weh Razif! Kau demam lah!" Sara gelabah.

"Eh mana ada. Aku penat sikit je ni. Bagi aku tidur kejap eh?"

"Eh tak boleh! Kau kene mandi. Buang panas ko dekat badan sikit" Sara menarik lengan Razif.

"Ish! Kau keluar la bilik aku dulu. Macam mana aku nak mandi kalau kau kat bilik aku" Razif meramas rambut dia.

"Ok ok aku keluar. Mandi tauu."

Sara terus meluru ke dapur. Makanan tadi, dia simpan di dalam peti ais. Sara mula memasak bubur nasi.

Selepas sahaja bubur nasi Sara telah siap sedia. Dia meletakkan mangkuk yang beriisi bubur ke dalam dulang disertakan dengan air dan ubat.

"Razif! Nah makan" Sara mencari kelibat Razif. Ya allah! Tak mandi lagi ke dia ni. Ah biar la dia. Tak larat kut.

"Razif. Makan bubur ni wey" Sara menarik selimut yang menyelubungi tubuh badan Razif.

Razif bangkit dari posisi baringnya. Dia menyandarkan badan di birai katil.

"Weh aku tak larat."

"Ha makan la!"

"Malas. Tak de selera la Sara"

"Takde takde. Nah makan" Sara menghulur mangkuk beriisi bubur dan diberi kepada Razif.

"Weh. Suap"

"Ha ye la yela aku suap." Hati Sara lemah bila mendengar suara sakit Razif. Terus jatuh simpati. Jatuh kasihan.

Sara menyuapkan bubur nasi untuk Razif.

"Okey sekarang makan ubat" Sara mengambil beberapa biji ubat.

"Ahh taknak! Aku dah sehat"

"Paleotakko"

Setelah beberapa minit bertikam lidah untuk makan ubat. Akhirnya dua dua berdamai. Sara duduk di tepi katil. Dia meletakkan handkerchief yang basah di dahi Razif.

"Terima kasih wey."

"Uh?"

"Tak sangka kau caring dekat aku. Hehe"

"Dah dah pergi rehat. Lain kali kalau antibodi lemah, jangan main hujan."

"Sesungguhnya sakit itu penghapus dosa"

Oh! Deep! Hahahaha

SARAZIF  ✔️Where stories live. Discover now