"Dia cakap korang ada sembunyikan sesuatu yang aku tak tahu. Betul ke korang tikam belakang aku?" Taehyung kembali menatap Jimin. Tiba tiba Jimin rasa Taehyung cekak tangan dia. Sakit .
"Dan itu yang aku nak kau jujur sekarang ni."
Dan Jimin mati kutu.
Patut ke aku cerita benda yang sebenar?
-------------------------------------------------
"Benda apa yang aku nak jujur dengan kau sedangkan aku tak faham apa kau cakap?" Jimin cuba cover tak tau apa.
'Kalau aku tahu nak jadi macam ni, aku tak akan datang rumah dia harini.' batin Jimin.
"Chim.. Kalau kau tak nak aku salah faham dengan kau, tolong jujur dengan aku, plis.." Taehyung tekan off tv pakai remote. Bagi tumpuan sepenuhnya.
"Tae..." Jimin betul betul tersepit sekarang ni.
"Kau bagitau je, aku janji tak akan marah kau atau apa apa kan kau, aku cuma nak kau jujur, tu je. Kalau kau anggap aku ni kawan kau, why not kau stori benda yang betul kan ?"
Kalau dah pakai ayat drama kawan bagai, Jimin dah takde pilihan. 'Mianhe hyung..'
"Ak..aku takut Jin hyung dengan Yoongi hyung marah." Jimin main main hujung bajunya sambil menunduk. Takut.
"Kau cerita je dulu. Kalau diorang nak marah ke, apa ke, takpe aku kan ada? Kau just relaks je. Cepatlah.. Aku nak dengar ni." Taehyung goyang goyang tangan Jimin. Buat muka manja sikit. Biar Jimin cair. Wkwkwk 😆
"Haaaaaa... Sebenarnya Tae, Hosiki hyung, Namjoon hyung, Jin hyung dengan Yoongi hyung pe...per..pernah masuk rumah kau waktu kau takde.. Ak.. Aku.." Jimin tak dan nak cakap habis lagi, ada makhluk sebelah mencelah. Siap terbeliak bijik mata lagi.
"Apa??! Masuk rumah aku? Buat apa! Rompak ke? Kenapa rumah aku? Rumah orang lain takde ke??" Taehyung menjerit sikit. Terkejut punya pasal.
Badan Jimin terangkat sikit bila Taehyung jerit macam tu . Terkejut la di wei! Kesian Jimin... 😳😳
"Ouh.. Sori Jim, aku terkejut je tadi takde maksud nak takutkan kau. Hehehe" Taehyung sengih kambing sambil goyang goyang tangan dia takde arah.
"Kau! Aku ingat kau mrah tadi! Waaaaaaa!" Jimin termenangis gais.. Ter okey.. Bukan cengeng.
"Ehh..ehh jangan la nangis, kang akak Pon culik kau baru tau." Taehyung buat muka marah sikit. Sikit je takut Jimin nangis lagi kuat.
Dasar cengeng 😒- Taehyung (kuanghajaq deni)"Pon? Anak sape tu?" Jimin kerut dahi tak tahu. Dah kenapa pulak Pon tu? Tiba tiba muncul nama dia tengah tengah tajuk ni kenapa?
"Pontianak." 1 saat, 2 saat, 3 saat, Taehyung sengih kotak.
Jimin ? Ehh babun dia ni!
Tak banyak cakap, ditamparnya kepala Taehyung tanpa ampun. ambek kau!
"Aduh! Aduh! Dah lah tu! Aku memain je.." Taehyung tepis tepis tangan Jimin pakai kaki. 😒
"Kau lah! Aku punya siries kau main main je!" Muka Jimin dah merah padam macam buah stoberi kat Cameron Highland.
"Hihi..hihi okey okey sambung. Sometimes hidup ni kena ada hiburan.. Kalau tak, bosan." Ada je dia nak menjawab
Btw, dah makin melalut ni 😒😒
Jimin jeling Taehyung tajam sambil kumat kamit tah apa benda.
"Cincin tu... Diorang nak cincin kau tu. Tapi lepas tau kau pakai cincin tu, diorang dah tak masuk dah rumah kau. Betul.. " Jimin angkat tangan macam orang tengah sumpah. Takut sangat Taehyung salah faham.
"Kau dengan Jungkook ke mana? Tak join sekali ke?" Sekali dengar macam kena perli pun ada. Tapi Jimin telan je semua.
"Aku dengan Kookie tak nak terlibat. So, diorang nak kitorang simpan rahsia ni rapat rapat daripada kau."
"Kau dengan Jungkook subahat jugak kan? Sama je lah. Apa pulak yang tak terlibatnya?" Taehyung buat perangai lagi.
Jimin diam. Kemudian dia cakap balik. Tapi pelan je macam dia cakap sorang sorang.
"Sebenarnya, cincin yang kau pakai tu, ada kisah dia sendiri. Kau je yang tak tahu, pasal rumah kau ni, pasal kampung ni, semua tu bersebab.." Jimin tunduk.
"Kalau macam tu, cerita bagi aku faham! " Tiba tiba je Taehyung macam marah.
Kali ni, Jimin terkejut pun dia buat tak nampak. Sebab tak nak bagi Taehyung marah lagi, dia cerita je semua. Nak selamat..
"Sebenarnya dulu, rumah kau ni ada orang duduk. Ayah dan anak perempuan dia je, bini dia dah mati masa diorang datang sini. Aku tak pasti apa nama bapak dia, tapi yang aku tahu nama anak perempuan dia Lee Seol tak salah aku. Dan cincin yang kau pakai tu, adalah cincin dia. Satu hari, bila ayah dia kena kerja keluar kampung, dia tinggal sorang dalam rumah ni. Tapi, keesokan harinya, Lee Seol dijumpai mati oleh seorang nenek. Keadaan dia masa tu, macam ada orang yang bunuh dia. Kata orang, Seol kena bunuh dengan kejam. Tapi sampai sekarang tak de siapa tahu apa jadi dan apa motifnya pembunuhan tu." Jimin cerita dengan tekun. Taehyung dengar je dari tadi.
"Habis tu, habis tu?" Dah macam orang tak sabar pun ada. Tadi marah sangat.
"Tak lama lepas tu, heboh satu kampung yang Seol kacau penduduk kampung malam malam. Bila bunyi je loceng kat kuil lama tu, dia akan muncul dengan rupa yang menakutkan. Sebab tu kalau kau perasan, kampung kita ni sunyi kan bila waktu malam? Takde siapa yang berani keluar malam dah lepas tu, sampai la hari ni."
"Yang kau tahu banyak sangat ni, kau ambek dari fakta mna nih? Aku rasa time tu kita tak wujud pun lagi kan?" mana la tau Jimin goreng dia ke, bed time stori ke.. Ehh kau gila ke Taehyung? Mana ada bed time stori crita hantu? Coiyyy!
"Aku orang kampung ni! Aku membesar kat sini! Jadi mak ayah aku cerita la kat aku apa sebab dia diorang tak kasi aku keluar rumah." Kejap lagibada jugak yang hilang kepala kang.
"hehehe.. Okey okey.. Lanjuttt"
"Darah Seol terlekat dekat cincin tu, lepas tu bapak dia ambek cincin tu dan simpan dalam kotak hitam tu. Tak lama lepas tu, bapak dia pulak bunuh diri sebab tak boleh terima kematian anaknya. Dan cincin tu disimpan elok kat atas loteng tu, tapi kau pulak gatal buat petala 😒.. " setiap inci yang keluar dari mulut Jimin, disimpan dalam cip otaknya.
"Jadi lepas tu, rumah ni kosong sampai la aku pindah ke sini?" Taehyung teka. Pandai betul. Tepat pulak tu.
"Yup.. Dan sampai situ je kisah dia. Dah lah aku nak tido." Konfem malam ni Jimin tak kan boleh tidur dengan aman, tenteram dan sentosa.
Sedangkan Taehyung masih bermain main fikiran dengan otaknya.
'Adakah perempuan tu, Lee Seol yang macam Jimin cakap tu?' Taehyung bermonolog sendiri.
P/s: cerita dia berliku liku dak? 😪
YOU ARE READING
⏩ | THE RING | ⏪
Horror"Bodoh! Cincin bodoh! Tak guna! Apa yang kau nak sebenarnya?? Sebab kau aku dah bunuh kawan-kawan aku! Diorang tak bersalah!". Dia, Taehyung cuba menanggalkan cincin itu dari jarinya. Orang cakap, kalau diberi nasihat tapi tak dengar akan membawa pa...