Pagi yang ceria! Hari ini cuaca so nice and cozy. But its outside the building. Inside my faculty is like freezing gile... sejuk-sejuk macam winter. Takdelah... main-main jer. Kalau winter dah keluar asap-asap dari mulut. Teringin jugak nak rasa. Mungkin takde peluang lagi.
Kelas cam biasa tetapi ada satu subjek baru yang akan dipelajari which is Basic Clinical Skills. Wahhhh! Apakah maksud subjek ini. Kenapa dia datang sini? Menyemak je. Tambah credit hour and tambah burden. But they say this subject doesn't have any examination. Fuhhhh! Lega... boleh bersantai-santai sikit.
Setelah di briefing oleh lecturer, baru aku tahu yang subjek ini more to practical. So kena tahu camne nak wat examination. Ha! Nak cek apa? Of course la by systems:
1. General examination
2. Cardiovascular system (jantung)
3. Respiratory system (paru-paru)
4. Gastrointestinal system (sistem penghadaman)
5. Central nervous system (otak)
Ha... yang tu cuma untuk tahun 2 ni. Mungkin tahun 3 ada lagi. Kena belajar semua bende ni before masuk clinical year nanti which is tahun 4. Oh my god! Lama lagi kan? Kenapa kena belajar sekarang. Tak faham aku. Basically, dia akan ajar theory step by step dulu and the next week baru kena practical. Kena lah ada partner sendiri. Haishhh... ini yang den lomah ni. Nak pilih siapa pun tak tahu ni. Any suggestion? Shaqeer? Aku nak jugak kat dia but tak tahula dia nak kat aku ke tak.
So aku pun dah tepu dengan apa yang lecturer ajar tadi pasal general examination. Kena banyak tengok video kat youtube ni and then practice among friends... awkward gila nak buat dengan kawan-kawan. Rasanya semua medical students kat luar sana tu akan belajar benda yang sama dengan aku. Sama ada cepat atau lambat. Tapi tetap akan belajar jugak.
Habis kelas jam 4.30pm. tapi aku macam tak nak balik lagi. Nak lepak-lepak kat sini jap. Cari apa? Cari ilham kot. Haha... kau ilhamku... siapa? Haha... abaikan.
Aku masih membuat pilihan ni untuk hari esok sebab esok akan ada experiment tuk subjek biochemistry. Kena belajar pasal minum air gula. Apa tu? Aku tahu minum air gula tu orang mengandung je minum. Aku ni lelaki. Tak mengandung takkan nak minum. Tapi esok lecturer perlukan beberapa orang tuk jadi mangsa minum air gula. Minum air gula ni nak check kencing manis. Takutlah nak check. Kang tiba-tiba ada, nangis tak berlagu... mungkin malam karang baru aku decide. Sebab nya kena puasa satu malam. So xleh makan la lepas 12 tengah malam. Nanti-nanti jelah aku fikir.
++++++++++++
"Manisnye air gula ni!" aku teguk air gula yang berperisa oren tu. Ye. Aku relakan diriku untuk dijadikan bahan uji kaji. Mungkin peluang ini takkan datang lagi and mungkin juga peluang untuk minum air gula ni takkan datang lagi. And mungkin jugak peluang untuk minum air gula berperisa oren ini takkan datang lagi. Hairan kan? Ingatkan bancuh air dengan gula pastu minum. Ni siap ada flavour lagi.
"Ish, kalau perempuan mengandung minum air gula ada berperisa ni, aku pun sanggup minum" kata rakan aku yang begitu seronok menghabiskan air gula tu.
"Ini kalau kat klinik kesihatan tak ada perasa tau." Tegur kak Liza. Beliau merupakan seorang jururawat dan mengajar kitorang pasal basic clinical skills.
"Iyeke kak? Takkan la" aku seakan-akan tidak percaya.
"Iye... perempuan mengandung tak minum yang jenis ni. Dorang minum jenis yg biasa tu. Gula bancuh dengan air. Air gula ada flavour ni mahal la satu botol. Selalunya kat swasta jela ada. Kerajaan dari dulu pakai yg standard nye." Penjelasan kak Liza mantap betul.
YOU ARE READING
Abang Aku
RandomBidang perubatan tidak menghalang Ian dan Laith untuk menjadi rapat. Hubungan mereka semakin rapat dan kekalkah ia? Its gonna be romantic yet psychotic.