Hanako-san to młoda dziewczyna nawiedzająca szkolne toalety w Japonii. W ostatnich latach stała się najsławniejszym duchem w kraju.
Nie jest niczym niezwykłym, że toalety w szkołach są permanentnie zajęte przez tajemniczą dziewczynę, która w Japonii znana jest jako Toire no Hanako-san (dosł. Hanako z łazienki). Często można ją spotkać w trzeciej kabinie w łazience na trzecim piętrze, zazwyczaj w damskiej toalecie, ale nie jest to regułą. Szczegóły jej wyglądu także się różnią zależnie od szkoły, ale najczęściej opisywana jest jako dziewczyna ubrana w czerwoną spódnicę, włosy krótko ścięte.
Zachowanie Hanako-san również różni się zależnie od miejsca, ale w większości przypadków stoi w łazience nieruchomo, aż któryś żądny wrażeń uczeń jej nie sprowokuje. Hanako-san można przywołać pukajac w drzwi jej kabiny (najczęściej trzy razy), wypowiadając jej imię i zadając pytanie. Najpopularniejszym pytaniem jest po prostu: "Jesteś tam, Hanako-san?". Jeśli Hanako-san rzeczywiście jest obecna, odpowie słabym głosem: "Tak, jestem.". Niektóre opowieści mówią, że jeśli znajdzie się ktoś na tyle odważny, aby otworzyć drzwi w tym momencie, to zastanie tam małą dziewczynkę w czerwonej spódnicy i zostanie wciągnięty do toalety.
Szczegóły dotyczące pochodzenia Hanako-san są niezbyt klarowne. Mimo, że zrobiło się o niej głośno dopiero w latach 80, to mówi się, że istnieje od lat 50. Niektóre opowieści utrzymują, że jest ona duchem z czasów II Wojny Światowej, dziewczyna, która zginęła podczas bombardowania szkoły w trakcie zabawy w chowanego. Inne mówią, że jest niespokojną duszą młodej dziewczyny, którą spotkał koniec z rąk znęcającego się nad nią lub obłąkanego rodzica (bądź też nieznajomego zboczeńca, jak twierdzą niektórzy), który znalazł ją ukrywającą się w łazience. W niektórych przypadkach jest ona duchem byłego ucznia, który zginął w nieszczęśliwym wypadku w szkole (na przykład jedna z historii z prefektury Fukushima mówi, że jest ona duchem dziewczyny, która wypadła z okna w bibliotece).
Pojawiły się już niezliczone wersje legendy o Hanako-san. Poniżej kilka najbardziej barwnych:
Według legendy z prefektury Yamagata, stanie ci się coś przerażającego, jeśli Hanako-san przemówi do ciebie zadziornym głosem. Inna legenda z tej prefektury mówi, że Hanako-san ma trzy metry długości, trzy głowy i jest jaszczurką, która głosem małej dziewczynki wabi ofiary.W szkole w mieście Kurosawajiri (prefektura Iwate) podobno duża, biała dłoń wyłania się z dziury w podłodze w trzeciej kabinie łazienki, jeśli powiesz: "Trzecia, Hanako-san" (Sanbanme no Hanako-san).W pomieszczeniu dla chłopców w szkole w Jokohamie (prefektura Kanagawa) zakrwawiona dłoń wyłania się z toalety, jeśli przejdziesz koło niej trzy razy, wypowiadając w tym samym czasie imię Hanako-san.Mówi się także o grzybie Hanako, który zaraża każdego, kto zrani się lub zadrapie na placu zabaw. Infekcja powoduje wyrastanie małych grzybów z rany.
Przeważnie Hanako-san jest niegroźna i można jej łatwo uniknąć omijając jej kryjówkę. Jeśli jednak kiedykolwiek będziesz chciał się jej pozbyć, musisz jej pokazać zaliczony egzamin z maksymalną liczbą punktów. Niektóre legendy mówią, że widok dobrych ocen powoduje, że rozpływa się w powietrzu i znika.