BAB 18

1K 31 0
                                    

Ramai yg dtg kenduri tahlil ni. Entah brpa ratus jemputan yg mama dgn papa jemput.

Riuh rendah khemah di luar rumah. Dlm rumah pun bising dgn sedara mara.

Aku berjln di tepi kolam. Riuh kenduri ni. Hahahha.

Skrg dh pukul 11 pagi. Kejap lagi tahlil akn dimulakan. Aq tgk org masjid pun dh mula dtg. Penuh ruang tamu dgn tetamu.

Aq nk masuk ke dlm tapi... ruang tamu dh penuh dgn org ...takkan aq nk lalu jugk nnti org ckp biadap pulak.

Aku ambik langkah slmat masuk ikut pintu blkg.

Tu la kau Arisa gatai keluar lagi. Kononnya nk tgk mk dgn abh dh smpai ke belum. Pdahal diorang dh sejam dkt dlm rumah aq je yg x perasan. Sibuk dkt dapur la katakan.

Masuk shj pintu dapur aq nmpk Adam sdg cri aq.

"Ehhh Risa belum tukar baju....cepat naik tukar syg...mjlis dh nk mula" (Adam)

Haaaaa syg dia panggil aq tgh org2 rmai. Mak ngah...mak su semua dh pndg pelik dkt aq.

Aq kelu x tahu nk pnggil apa dkt Adam. Aq nmpk Adam dh buat isyarat mata dkt aq.

"Errr baju?....baju apa?" (Arisa)

"Baju laa...Risa naik ats dlm bilik....ada abg dh ltk baju tu ats katil ...Risa pkai ye" (Adam)

Fuhhhh mau luruh jantung aq weiii!!!!!

Ber syg2 bagai.

Aq x ckp byk. Langkah aq atur ke bilik.

Smpai je dpn bilik. Tombol pintu aq pulas. Mata aq mula dpt tngkap baju berwarna pich di atas katil.

Weiiiii lawanya!!!!!!!!!!!!

Aku nmpk ats ktil ada sepasang baju melayu...sepasang baju kurung.....Sedondon dgn Adam. Hahahhaab diva kau kan Arisa.

Baju kurung moden berwarna pich dicantikkan dgn bunga2 berwrna koko gelap.

X ckp bnyk. Tuala aq capai nk mandi dulu. Bergetah badan aq.


Selesai mandi. Aq ni excited sngt smpai kluar bilik air berkemban.

Lagipun x de org dlm bilik nk malu apa.

Baru ja aq nk ambil baju ats katil. Tiba2 pintu bilik di buka. Cpt2 aq lari masuk bilik air bawa baju skali.

Bhya btul bilik ni. Aq rasa aq dh kunci tadi. Apasal boleh bukak pulak pintu ni.

Aq dgr suara Adam di luar .

"Risaaa...dh siap ke belum....buat apa yg lama sngt" (Adam)

Aq bls dri dlm tnds.

"Tgh siap la ni.

Akhirnya siap pakai baju. Aq keluar dri tnds.

Mak aiiiiii..!!! Rosak mata aq. Apasal Adam x bgitahu dia tgh tukar baju.

Dia dgn x berbaju bertuala ja...aiseemenn.

Cpt2 aq pndg ke arah lain.

Aq masih berdiri tepi pintu tnds. X tahu mcm mna nk pergi kt katil. Pintu almari baju aq buka. Buat2 cri tudung dlm beg bju aq.

Selendang koko aq capai dri dlm beg.
Semasa aq sdg sibuk nk pkai tudung Adam dh slmat masuk tnds.

Fuhhhhhh.....alhamdulillah dia dh masuk tnds.

Cpt2 aq siap. Takut2 dia keluar dri tnds.



************

"Mk blik dulu nihh....jga diri. Dengaq ckp laki hg....blajaq2 la panggil abg dkt laki. Takkan smpai tua nk aku hg...."(Puan Asma)

Hamboii mk ni mana dia tahu aq  x pnggil Adam abg.

Mk pndg aq . Mukanya jelas tgh sindir aq.. herhh.. mula dh la tu.

"Yerrr...nnti org buat la.....ni mk dgn abah nk tidoq mna mlm ni...tidoq sini ja la x yh la blik lagi....huuuuu" " (Arisa)

Lengan mk aq paut. Aku merenget mcm bdk kecik.

Aku hntr mk smpai pintu pagar. Malam2 pun still rmai lagi tetamu. Agknya yg mna x boleh dtg petg dtg mlm agknya.

Tdk lama kemudia abh smpai di pintu pagar dgn papa dan mama.

"Hahh hg jgn mengada mk dh jnji dgn Tok su hg nk balik tidoq umh dia...stgi abg Faris mai amik" (Mak)

"Mahmud...terima kasihla jemput....abg blik dulu la ye...." (En Sani)

"Yer la abg...ni abg blik dgn apa..kalau x de org hntr tido sini je la..." (Datuk Mahmud)

"Ehhh x pa ...st lagi ank menakan mai amik" (En Sani)

Aq perhati mereka yg sedg berbual.

"Kak dh tahu rumah...nnti sng2 dtg la lagi...kalau pun x de Arisa jgn la segan2 nk dtg" (Datin Aima)

Mk angguk.

"Insyaallah Aima...haaa tu...Faris dh smpai jom Abah" (Puan Asma)

Dia mengajak abah. Aq tgk Abg Faris sudah turun dri kereta mahu menjemput abh dgn mak.

"Mak dgn abah nk blik dh ke...knapa x tidur sini je" (Adam)

Entah dri mna dia muncul....tiba2 bersuara.

"Ehhhh x pa...lain kali...abah dh janji dgn Tok Su hang nk tidoq umh dia..ni abg Faris dh mai amik" (En sani)

Adam menyalam Abg Faris.

Aq hnya menjadi pemerhati.

"Arisa...tahniah.." (Faris)

Aku angguk.

"Abg Faris bwa kereta elok2 tau..dh malam ni" (Arisa)

Dh lma aq x jmpa Abg Faris. Ade sbb knapa aq x jumpa dia. Tiba2 mak pndai ajk dia pulak . Haishh habis aq lps ni.

Sebaik shj aq pesan mcm tu abg Faris angguk.

"Mk balik dulu...Adam..Adik...Aima ..Mud..kak blik dulu ye" (Puan Asma)

Kmi angguk. Tgn mk aq salam. Tgn abah pun sma. Rsa sebak pulak.

Dtg x smpai 2 hari dh kena jauh dgn aq. Sedih la.

Sebaik shj mk dgn abh bersalaman dgn bisan mereka. Mereka masuk ke dlm kereta.

Air mata aq dh bertakung di kelopak mata.

Aq melambai tgn ke arah mereka.

Makin lama ...mkin jauh dri pndgan.

Papa dgn mama dh pergi meninggalkn kami.

Aku masih berdiri di pagar. Tanpa sedar Adam memeluk ku. Tgnnya disilang di bahuku.

Dia cuba menguatkn semangatku.





Done 🎀

Imamku En PilotWhere stories live. Discover now