"Hah Abg....mna Zu x bgun lagi. " (Puan Asma)
Tnya wanita separuh abad itu kepada ank sulungnya.
"Zu bru habis mandi. " (Aswad)
"Haishhh awt hg tinggai dia sorang2 dlm bilik... stgi jadi lagumana stgi....jenuh pulak nk tanggung.....pi2 tgk dia....bwak dia mai turun kita mkn skali....stgi abah balik masjid....kaih2 " (Puan Asma)
Aswad hanya menurut perintah. Dia atur kaki menuju ke bilik utk mengambil isteri tercintanya yg sdg sarat mengandung ank pertama mereka.
Tidak lama kemudian ....Aswad dtg bersma Zu atau nma sebenarnya Zulaika.
Kini hnya menghitung hari shj utk chaya mata itu dilahirkan. Jadi wajarlah Puan Asma perihatin terhadap menantu kesayangannya. Cucu pertama lah katakan.
"Haaa maih...baik2 jga2 tangga tu. Turun pelan2 .... mai duduk maih." (Puan Asma)
Zulaika x lekang senyuman dri bibir comelnya.
Aswad menarik kerusi utk isterinya.
"Haaa st nah ....kita tunggu abah ...abah nk balik dh ni. " (Puan Asma)
Zulaika memberikan senyuman tanda setuju.
"Makk masak apa harini?" (Zulaika)
Dia memulakan bicara. Ambil hati mak mentua la katakn. Takkan lah dia nk berdiam. Sdgkn mak mentuanya sudah penat2 masak.... soalan itu lah yg akn mengembalikan aura.
"Haaaa mak masak nasi goreng ja Zu.... laki hg ni la mak suruh dia pi beli nasi lemak kt dpan tu x mau....mengada" (Puan Asma)
"Mna ada...dh lma x balik...sesekali balik nk jugak rsa nasi goreng mak...lama dh x mkn...dkt Johor x dk tau mak" (Aswad)
Sengaja dia ambil hati ibunya yg tercinta.
"Herhhh boleh caya ka..." (Puan Asma)
Aswad sudah ketawa ...suka betul dia sakat ibunya.
Tidk lma kemudian...bunyi enjin moto menandakan Encik Sani sudh pulang dri masjid menunaikan solat subuh berjemaah.
"Haaa abah balik dh tu..." (Puan Asma)
"Assalammualaikum" (Encik Sani)
Smpai shja di gerbang dapur Encik Sani memulakan salam. Disambut seisi rumah.
"Laaaa x mkn lagi ingt abis dh mkn" (Encik Sani)
Kini dia sudah selamat duduk di seblah isterinya Puan Asma.
"Makan apa tunggu abg la..." (Puan Asma)
"Wuishhh nasi goreng" (Encik Sani)
Zu sudah tersenyum melihat telatah org tua mentuanya. Sudah tua2 pun sweet lagi.
Kini pinggannya pula diisi nasi goreng yg di masak oleh ibu mentuanya. Senyuman dia berikan tanda terima kasih.
"Haaa mkn2....mkn byk ....hg mkn utk dua org" (Puan Asma)
Puan Asma memberikan senyuman buat menantunya.
"Zu dh tnya kak zu ka?.....psai zu nk pantang dkt rmah dia? "(Puan Asma)
"Ermmm dh tnya mk...tapi kakak ckp dia x pasti lagi...dia takut x boleh cuti" (Zulaika)
"Kalau susah2 sngt bersalin dkt rumah mak ja la...mak boleh tolong tgk hg.... lagipun mak dok sini bukan buat apa....ni kalau hg branak sini sekurangnya ada la teman skit...kalau hg dok rmah kak hg...dia kerja cmna nk jaga hg....stgi jadi lagumana stgi x haru...hg tu bkn ada spa dh .....x pa biaq mak jaga nah" (Puan Asma)
Panjang leteran Puan Asma. Risau betul dia dgn menantu kesayangan dia.
Zulaika memberikan senyuman.
"Zu x nk susahkn mak....nnti mak sakit ....mati zu dgn abg Aswad" (Zulaika)
"Susah apanya x susah pun....kalau Aswad ni marah hg habaq kt mak...mak luku dia" (Puan Asma)
"Amboi mak...main kasar ni " (Aswad)
Riuh ruang makan itu dgn telatah mereka.
"Ma ....ank kesayangan awk sekor lagi tu x telefon ka....sunyi ja dua tiga hari ni... slalunya hari2 nk tidoq tu dia telefon. " (Encik Sani)
"Herhhh tau dh abah ...kalau tak telepon tu...maknanya....x dk kredit....apa anak abah sorang tu...kerja punya la baguih tapi telepon x dk kredit...kolot2 ...." (Aswad)
Sesekali bergema ruang makan dek tawa mereka.
"Adik hg tu duit gaji dia habih pi mna pun aku x tau....brpa kali dh dok pesan bnda x penting x payah beli...." (Puan Asma)
Sesekali dia mengeluh dgn perangai ank bongsunya itu.
***********
"Laaa Zu turun mai buat pa...hg tu bknnya larat sngt ...."(Puan Asma)
Zulaika yg sdg berhati hati turun tgga itu memberikan senyuman.
Cepat2 Puan Asma bgun utk menyambut menantunya itu. Takut perkara lain yg jadi nnti.
Puan Asma tarik kerusi utk menantunya duduk.
"Tak pa la Zu nk tolong mak masak....selama Zu dkt sini...semenjak sarat ni...Zu dh x boleh tolong mak dh...jadi biar Zu tolong mak bnda2 apa yg patut." (Zu)
Puan Asma senyum.
"Laaa x pa aihh....skit ja nih...mak boleh buat aih...." (Puan Asma)
"Tak pa hrini biar Zu tolong mak masak. " (Zu)
"Kalau Zu nk tolong sngt...Zu tolong potong2 ni jadilah....haa ni sayuq ni potong mak nk masak " (Puan Asma)
Zu hnya menurut perintah. Sayur kangkung dia ats meja dia capai itu dipotong masuk ke dlm besin .
"Ni kalau Arisa balik ni kan mak ...mesti habis sayur kangkung ni mk kn..." (Zu)
Dia ketawa mengingati telatah adik iparnya itu...kangkung goreng ni fav dia la ni.
"Kalau bdk tu balik....semua org x dn nk mkn sayuq kangkung ni" (Puan Asma)
Mereka berdua pecah tawa.
YOU ARE READING
Imamku En Pilot
NonfiksiAdam Mikael seorang lelaki yg sempurna bagi setiap wanita. Tetapi walaupun ramai perempuan yg pernah couple... semua ada alasan sendiri utk break. Arisa Aqwin dulu bukan main dia crushkn si Adam. Dia kenal sikap Adam yg playboy tu... panas baran si...