Chapter 11

2K 94 9
                                    

#troublemaker11

Buat sementara waktu saya berkerja dari rumah , tapi mana dapat focus. Selagi Chloe kemurungan dan ketakutan nda akan senang hati saya ni. Nasib juga dia boleh terima Mek (our maid), Mek saja yang dapat dekat dengan dia. Kalau Nampak saya dari jauh lagi pun cepat2 dia lari masuk bilik.

“tuan, anak saya sakit bah di kampung, bulihka saya minta cuti?” tanya Mek semasa saya bersarapan, lama saya terdiam. Kalau Mek nda ada macam mana dengan Chloe, tapi bila fikir ada baik juga dia berjauhan sama Mek supaya saya cuba untuk mendekat. Tambahan kejam juga saya nda kasi dia balik padahal anak dia sakitkan.

“Bah, balikla. Mek perlu belanja ka? Anak Mek sakit apa?’ tanya saya.

“Nda tahu tuan, tiba2 saja dia pingsan tapi anak perempuan saya bilang doctor cakap mungkin strok,” jawab dia, saya angguk. Saya masuk dalam bilik dan ambil berberapa cash yang saya ada waktu itu, saya masukkan dalam sampul dan barula saya bagi Mek.

“Pakaila belanja ubat anak Mek tu, nda cukup jangan malu Mek bagitahu saya.. mek balik pakai apa?” tanya saya lagi, nda sedar dia kesat air mata mungkin terharu kali.

“Terima kasih tuan, saya pakai bas sajala,” dia bilang, tapi lagi cepat kalau pakai kereta. Saya buat panggilan ke seorang kawan untuk tolong hantar Mek balik kampung dia di Saratok.

“Mek, nanti kawan saya sampai Mek ikut dia  ya. Saya minta tolong sama dia hantar Mek balik kampungg. Pakai kereta lagi cepat. Jangan risau saya akan uruskan pembayaran,” kata saya, Mek angguk dan beberapa kali sudah dia ucap terima kasih.

Tenghari saya sediakan makanan Chloe, selalunya dia memang makan dalam bilik. Nda mahu dia makan sama saya, bahh kesian si angkol makan sendiri tidur sendiri mandi sendiri aisehh lebih2 pula hahaha.

Saya ketuk pintu bilik.. lama dia jawan masuk, so angkol masukla. Hmmm, dapatka angkol melepas rindu ni hari?

Sebaik saja saya masuk, bulat mata Chloe tengok saya. Sayapun telan liur sudah, bah dia baru habis mandi tengah harika? Hahaha.. eh nda bulih ketawa, pucat sudah muka dia.

“Its lunch time,” kata saya, cepat2 dia masuk balik dalam bilik mandi. Saya mengeluh sudah, bah macam manala mahu dekat sama dia ni? Perlahan2 saya keluar dari bilik dia, nda apala masih banyak masa ni.

***
CHLOE ALEXANDER
Silaka tu angkol, mata helang dia sempat scan badan orang. Macam mana ni? Mek pergi mana? Bergegar sudah badan saya ni rasa nda cukup udara saja. Lama saya dalam bilik air tapi dengar2 macam sunyi saja, saya buka sedikit  pintu bilik mandi mahu cubuk si angkol.. fuhh, line clear.

Saya salin pakaian dan ready untuk makan. WTF is this? Dia ingat saya baby ka mahu makan bubur? Bukan juga rahang saya patah sampai mahu makan bubur. Tapi perut punya pasal saya makan saja.

Krok! Krok! Krok!  Bah pukul berapa juga sekarang ni? Cepat juga saya lapar, tadikan makan bubur saja. Saya beranikan diri keluar bilik, aikk macam saya sorang saja dalam rumah. Saya tengok jam nak dekat 4 petang, kalau angkol nda ada bolehla saya masak awal.

Saya check fridge, eee ada ketam bolehla masak merah nanti. 1st kanala bersihkan tu ketam, saya potong dua supaya senang mahu masakkan.

“What are you doing?” tanya suara dari belakang, cepat2 saya menoleh. Lemah lutut saya  tengok  Henry, dia pandang sambil tangan seluk seluar.

“Cooking,” jawab saya,

“Bah, marila saya tolong ko bersihkan ketam.. ko kupas saja bawang,” dia bilang, saya angguk saja.

Sesekali saya curi jeling Henry, tapi nda tahula kanapa berat rasa mulut saya mahu tegur dia. Banyak benda mahu dicerita, perit rindu mahu diungkap tapi saya biarkan suasana kami senyap saja.

Troublemaker: Henry Dunn is back (COMPLETED)Where stories live. Discover now