W rozdziałach poświęconych poszczególnym sabatom kilka razy wspomniałam o ołtarzu i nawet umieściłam dwa czy trzy zdjęcia. Teraz jednak przyszedł czas, by napisać o nim coś więcej... Bo przecież na pewno ciekawi Was, co tam można znaleźć, prawda? Zobaczmy zatem, czego używają czarownice!
– przedstawienia Bóstw (Imagem do Deus, Imagem da Deusa) – mogą to być obrazki albo figurki, zależy co komu bardziej odpowiada. Niektórzy oszczędnie wolą ustawić same świece – w tym wypadku świeczka w kolorze złotym (jak Słońce) odzwierciedla męski aspekt, a srebrna (jak Księżyc) – żeński. Z tego, co zrozumiałam, na ołtarzu wiccanina eklektycznego może się znaleźć przedstawienie tylko jednej osoby z boskiej pary. Nie wiedzieć czemu, z reguły wybierana jest Bogini.
– kielich (calice) – symbolizuje boginię i pełni funkcję rytualną. Podczas Beltane wykorzystuje się go do odprawienia symbolicznego aktu płciowego między bóstwami. Może się w nim również znajdować wino, jako ofiara dla Pana i Pani.
– ciastka (bolos) – razem z winem stanowią ofiarę dla bóstw. Podobno ofiarą mogą być też kromki pełnoziarnistego chleba.
– podstawka z kadzidełkiem (queimador con incenso) – trochę do dekoracji, a trochę... no, ma podobną funkcję jak kadzidło podczas chrześcijańskiej mszy. Sprzyja namysłowi i medytacji.
– athame – na tym przedmiocie zatrzymamy się nieco dłużej, bo jest bardzo istotny. Athame (czytaj: atejm) to krótki nóż obosieczny (z ostrzem stalowym lub obsydianowym) z dosyć ozdobną rękojeścią, najczęściej czarną. Wykorzystuje się go podczas niektórych rytuałów... ale nie w taki sposób, jaki sądzicie. Wiccanie nie składają krwawych ofiar i nie praktykują żadnej formy samookaleczania.
Tak jak kielich symbolizował boginię, tak ten nóż odzwierciedla boga (chyba wiadomo dlaczego) i jest wykorzystywany podczas rytuałów – na przykład tego w Beltane. Nieco eklektyczny poradnik Antona i Miny Adamsów wspomina także, że to właśnie athame jest wykorzystywane podczas tworzenia i wizualizowania sobie kręgu (ale o tym więcej w kolejnym rozdziale). W tym samym poradniku znaleźć też można sugestię, że stosunkowo mały nożyk można wymienić na miecz. Używał go na przykład Alex Sanders – można to zobaczyć na zdjęciach z rytuałów jego kowenu:
CZYTASZ
Czarownice naszych czasów ✔
Non-FictionCzarownice kojarzą się nam głównie z baśniami, legendami i fantastyką. A co jeżeli Wam powiem, że one istnieją naprawdę? Co prawda nie noszą spiczastych kapeluszy i potarganych szat, ale i bez tego łatwo wpaść na ich trop. Ba, być może właśnie dziś...